Finantarile prin pre-vanzari (pre-sale financing), un tip de finantare ideala pentru afaceri la inceput de drum si pentru afaceri mici
Daca afacerile mari, care au nevoie de capital cat mai mult si de investitori seriosi, care pot oferi sume foarte mari de bani, nu prea au la dispozitie multe variante de finantare in afara celor clasice, traditionale, firmele mici, afacerile tip start-up pot apela si la surse de finantare atipice, de exemplu la pre-vanzari ca sursa de finantare la inceput de drum in business. Finantarile prin pre-vanzari se pot dovedi lozul castigator daca vrei bani rapid pentru dezvoltarea de produse si servicii si productie si nu vrei sa iei credite bancare sau sa apelezi la orice fel de metoda traditionala de finantare ce presupune si indatorare inca de la inceputul tau in afaceri.
Finantarea cu ajutorul pre-vanzarilor sau „pre-sale financing” poate fi o varianta de finantare pentru un business, oferind o modalitate eficienta de a obtine bani pentru anumite proiecte inainte ca proiectele sa fie finalizate. De obicei vedem acest tip de finantare in constructii, unde dezvoltatorul imobiliar are nevoie de bani ca sa poata finaliza anumite proiecte. Dar poate fi utilizata si pentru start-up-uri, intreprinderi mici sau companii la inceput de drum.
In practica se vinde o parte din viitoarele vanzari pentru a avea capital necesar businessului intr-un anumit moment. O alta varianta a finantarii pe baza de pre-vanzari e vanzarea de actiuni ale afacerii catre clienti.
Banii vor veni de la clientii care au incredere in ideile tale inainte sa vii pe piata cu produse si servicii. Clientul poate face o achizitie si ofera banii pe loc sau semneaza un contract cu o plata fixa si un deadline de plata. Clientii devin investitori pentru afaceri, oamenii de afaceri au feeback de la ei si banii pentru a dezvolta produse si servicii pentru ei. E un fel de prepay din retelele mobile, celebrele cartele prepay, doar ca in business. Cei care vor sustine ideile vor fi insideri, vor primi oferte si bonusuri exclusive ca sa se simta mereu parte din proiecte.
Cand se lanseaza produse si servicii pentru care clientul a contribuit cu bani inca dinainte de a deveni realitate va fi primul care le va testa si le va avea, are parte de termeni preferentiali in contractele semnate.
Ca sa ajungi in punctul de a avea bani de la clientii care isi doresc produse si servicii de la tine trebuie sa te gandesti cine e dispus sa plateasca, cine ar fi clientii tai, cum ajungi la ei, de ce ar vrea sa plateasca pentru ceva ce va exista in viitor. Daca ai deja clienti care sunt interesati simplifica modalitatea de plata si de a avea bani de la ei in asa fel incat sa ai acces imediat la fondurile stranse.
Cu o finantare de tip „pre-sale” ai banii necesari rapid si fara batai de cap pentru productie, pana cand ajungi pe profit, fidelizezi clientii si ii transformi in clienti loiali, relatia brand sau companie si clienti e mai puternica si mai solida asa.
Testezi piata cu o astfel de abordare a finantarii pentru afacerea ta, vezi daca strategia ta a fost corecta, eficienta, atragi atentia si interesul asupra produselor si serviciilor pe care le vei lansa, stii ca e cerere pentru ele. Predictibilitatea fluxului de numerar e mai mare cu acest tip de finantare, riscurile sunt redus pe termen mediu si lung, costurile cu finantarea sunt reduse si ele.
Economisesti la nivelul costurilor de productie, stii exact ce isi doresc clientii din feedback si produci, vii pe piata doar cu lucrurile de care sunt interesati si pe care le vor cumpara imediat.
Costurile de stocare se reduc semnificativ, stii ca vei produce fix cat ai nevoie, nu ai ce sa mai stochezi prin depozite, nu mai ai pierderi generate de produsele nevandute.
Daca demonstrezi ca e cerere pentru serviciile si produsele tale ai toate sansele sa atragi investitori si parteneri pe viitor, care sa iti sustina afacerea in curs de dezvoltare.
Produsele si serviciile finale vor fi adaptate pietei si cerintelor clientilor mult mai bine, poti ajusta din mers diferite aspecte ale acestora ca sa te asiguri ca ai cele mai bune vanzari.
Testezi si preturile pentru produse si servicii, strategiile de pret, vezi cum reactioneaza clientii la diverse niveluri de pret, in asa fel incat sa ai preturi optime la momentul lansarii produselor sau serviciilor tale.
Pe de alta parte, ai si niste probleme cu finantarea pe baza pre-vanzarilor. Este dificil sa gasesti clienti dispusi sa plateasca pentru ceva ce nu exista, sa gasesti piata potrivita, nisa, negocierile vor fi unel intinse pe o perioada lunga de timp. De asemenea, e dificil sa ii faci pe oameni sa plateasca in avans si sa aiba incredere in tine, trebuie sa oferi bonusuri, beneficii extra, clientii vor vrea sa influenteze cumva ce se intampla cu produsele si serviciile odata ce iti dau bani in avans.
E nevoie de un plan de afaceri solid inainte sa te gandesti la o asemenea sursa e finantare, ar fi bine sa ai clar ce suma de bani ai nevoie pentru afacere, sa iti setezi asteptari si obiective realiste. Nu uita ca si momentul cand ceri bani de la clienti in avans e important, e de dorit sa arati clientilor clar cum vor fi folositi banii lor, sa ai un plan solid in acest sens.
Dupa ce ai clar in minte ce vei face trebuie sa ai un timeline, un parcurs la fel de clar pentru pre-vanzari ca sursa de finantare. Pe langa timeline vei avea si termeni si conditii clare, politici de returnare a banilor in anumite situatii, de refund, etape clare de procesare a platilor si de garantare a sigurantei lor.
Va fi nevoie si de promovare si de marketing de calitate ca sa ajungi la oamenii care sunt dispusi sa te ajute cu bani, de stabilirea canalelor de promovare, a continutului de promovare. Mentine mereu comunicarea directa cu fiecare client in parte, raspunde la orice intrebari si asigura clientii care vor sa te ajute ca fiecare banut va fi folosit cu rost si pentru produsele si serviciile ce vor aparea pe piata si vor fi adresate nevoilor clientului final.
Tine la curent clientii cu orice fel de etape bifate in productia si lansarea de produse si servicii pentru care practic s-a platit. Aduna testimoniale, asigura o comunicare permanenta cu ajutorul departamentului de Relatii Clienti, mentine relatii stranse, pe termen lung, cu toti clientii.
Asigura transparenta, un management al riscului eficient, planuri de rezerva in caz de crize si vei avea o sursa de finantare excelenta pentru afacerea ta.