30 septembrie, 2022

Cele mai importante provocari ridicate de o franciza/ale francizarii

Provocarile francizelor pot fi trecute mai usor daca sunt constientizate si se gasesc solutii rapide la ele.

In calitate de antreprenor te poti gandi la o franciza sau la francizarea unei afaceri care merge deja destul de bine. In ambele situatii vei avea foarte multe provocari de depasit si de inteles mai intai pana sa vezi lucrurile ca functioneaza asa cum ti-ai inchipuit. Cu cat provocarile sunt mai mari, cu atat cresc si cheltuielile si impactul asupra costurilor finale implicate de francizare si de franciza.

Provocarile francizorului sunt diferite de cele ale patronului, ale oamenilor de afaceri care au un business normal. Sunt si mai periculoase pe termen lung pentru franciza, si mai solicitante si sunt destul de greu de depasit daca nu ai experienta si ajutor suficient. Totul este sa nu te sperii si sa incerci sa le iei pas cu pas si sa gasesti cele mai bune rezolvari de fiecare data. Iata care ar fi cele mai importante provocari pentru francizori si francize deopotriva.

Atingerea necesarului de capital. Foarte multe afaceri nu reusesc sa se mentina pe piata sau sa se lanseze din cauza capitalului prea putin. Si asta e valabil si pentru francize. Costurile din primul an cu tot ce tine de franciza si francizare, de sistemul de francizare, de suportul oferit francizatilor depasesc cu mult tot capitalul si facturile pe care le va avea de achitat franciza. Francizorii par a fi principalii vinovati mai ales ca de multe ori subestimeaza necesarul de capital pentru a avea o franciza care se poate sustine financiar pe mai departe.

Ca sa ai suficient capital pentru inceput trebuie sa te gandesti la sume care sa iti asigure cati bani ai nevoie pentru francizati si operatiuni, marketing, administrare. Va fi nevoie de un sistem bine pus la punct de vanzari care include si personalul si generarea de lead-uri. 20 de unitati profitabile vor fi suficiente pentru inceput ca sa sustii structura unei francize. Pana sa ajungi la acest ideal, ca francizor, trebuie sa fii pregatit sa te sustii si sa sustii afacerea cu franciza din fonduri proprii…

Construirea unei infrastructuri solide pentru francize.Sistemele, procedurile, suportul, ajutorul sunt la baza oricarei francize. Dar de multe ori francizorii nu se gandesc deloc la ele si gresesc. E nevoie sa te dezvolti si sa cresti pana cand pui bazele sistemelor si proceselor, dar nu vei avea asa cum sa oferi suport francizatilor. Ca sa vezi daca ai succes sau nu vei avea nevoie de evaluarea profitabilitatii operatiunilor corporate. Daca pierzi bani cu afacerea pe care o vrei transformata in franciza e bine sa te mai gandesti in privinta dezvoltarii in aceasta directie. Ca sa ai o infrastructura solida de la inceput poti sa analizezi sistemele, procesele, procedurile, suportul oferi, ce va fi nevoie pentru ajutorul francizatilor. In plus, francizorii vor adauga pe lista de prioritati training pentru personal, suport operational, tehnologie, marketing, suport administrativ. Doar cand ai toate rezultatele analizelor poti sa vezi ce ai de facut mai exact cand devii francizor.

Gasirea francizatilor potriviti pentru franciza si colaborare. Succesul pe termen lung al francizei va depinde in mare parte de calitatea francizatilor. Dar ca sa gasesti francizatii potriviti pentru afacerea ta e nevoie de timp si de multe cautari. Unii francizori se indreapta spre familie, prieteni mai ales la inceput, dar prietenii si familia nu sunt intotdeauna cei mai buni si mai potriviti francizati. E bine sa iti iei ceva timp sa gasesti francizati alaturi de care poti sa duci lucrurile si colaborarea la un alt nivel si care sa raspunda imediat la orice fel de provocare.

Construirea de relatii solide pe termen lung. Pe langa gasirea unor francizati pe care sa te bazezi vei avea mare nevoie si de relatii solide cu ei si de intelegere. Succesul pe termen lung la care spera orice francizor va putea fi obtinut numai daca relatia cu francizatii este una excelenta. Trateaza francizatii fix asa cum te-ai trata pe tine, cum ai vrea sa fii tratat si cauta sa ai relatii care nu se vor destrama niciodata. Fara validarea francizatilor nu vei avea posibilitatea sa adaugi alti francizati ca sa iti extinzi franciza cat iti doresti. Si apar si probleme legale daca relatiile cu francizatii nu sunt unele satisfacatoare, ceea ce nu e de dorit mai ales daca ai deja o franciza care functioneaza mai bine.

Aducerea personalului potrivit in franciza. E foarte greu sa gasesti francizati, dar e si mai greu sa gasesti angajati. Angajatii trebuie sa reflecte, indiferent de experienta lor, brandul si sa reprezinte valorile esentiale ale companiei, ale francizei. Cauta cu atentie angajati, incearca sa te implici in interviuri sau sa colaborezi cu un HR cu experienta care sa iti aduca doar oamenii de care chiar ai nevoie si pe care te vei putea baza ca sa ai o echipa de top pentru franciza ta.

Intelegerea rolului de francizor. Ca sa fii un francizor de succes trebuie sa intelegi foarte bine rolul de francizor. A administra o afacere simpla e total diferit de a administra o franciza. Patronul de afaceri se axeaza pe performanta businessului, pe angajari de personal si pe controlul cheltuielilor. Francizorul, pe de alta parte, se concentreaza pe adaugarea, pregatirea si ajutarea francizatilor. Doar cei care reusesc sa faca trecerea cat mai lina de la patron la francizor vor avea succes si vor conduce o franciza care se va descurca bine pe piata.

Gasirea momentului oportun pentru franciza. Nu astepta prea mult sa lansezi franciza. O lansezi si dupa poti sa te adaptezi din mers atat la nivel de sisteme, cat si la nivel de procese pe masura ce apar schimbari in piata. Mereu va fi necesar sa te gandesti la cum vei imbunatati franciza. Important e sa o lansezi cand ai mai multe oportunitati si sa te bucuri de evolutia ei cat mai accelerata daca te implici suficient de mult. Daca tot astepti pana cand totul atinge perfectiunea vei rata toate oportunitatile excelente din piata, din nisa in care se va pozitiona franciza.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.