Managementul eficient pentru o franciza. Sfaturile expertilor si francizorilor cu experienta
O franciza de succes nu se reduce doar la a avea venituri foarte mari. Proprietarii trebuie sa stie sa se foloseasca de personal si de francizati, sa reevalueze procese si proceduri, sa invete de la altii pentru a se putea discuta despre un management eficient. Eficientizarea mangamentului unei francize este esentiala pentru dezvoltare pe termen lung si pentru succesul la care sperai de la inceput.
Spre deosebire de o afacere obisnuita, o franciza are nevoie de un management mai complex, diferit. Asta inseamna ca si investitiile in management vor fi mai mari, dar si implicarea francizorului va fi sensibil mai mare, timpul alocat mangamentului va fi peste cel alocat pentru afacerile normale. Sunt mai multe subunitati, personal mai mult, mai multe operatiuni de gestionat si responsabilitati de asumat.
Un bun manager pentru o franciza se gandeste mereu la ce poate face pentru eficientizarea managementului si cauta solutii pentru a realiza din mers tot ce si-a propus, fara a da peste cap activitatile din franciza. Ce e de facut pentru un manangement eficientizat la nivelul francizelor?
Simplifica cercetarea si defineste o noua perspectiva postand totul on-line. Cei care vor sa investeasca intr-o franciza cauta mereu informatii peste tot pe unde pot, fac multa munca de cercetare, cea mai mare parte in on-line. Incearca sa ai profiluri pentru franciza peste tot, sa ai informatii publice foarte simplu de gasit cand e nevoie de ele pe un blog, in social media. De la testimoniale, site-uri, statistici, date diverse pana la pagini si fisiere destinate descarcarii, pe toate le poti utiliza pentru un management mult mai eficient al francizei si mai multi investitori si clienti interesati de ea.
Nu oferi prea multe informatii deodata. Comunicarea in franciza si in jurul sau e foarte importanta, dar ai mare grija sa nu ajungi la a avea prea multa informatie peste tot care sa respinga orice incercare de interactiune si comunicare. Mai bine ai un newsletter saptamanal sau de doua ori pe saptamana, un buletin informativ al francizei decat sa vii zilnic, de mai multe ori pe zi chiar, cu informatii. Lasa investitorii si clientii sa le digere, sa le inteleaga, informatia trebuie sa fie internalizata mai intai.
Informatiile nu trebuie sa fie doar bune, merg folosite si cele mai putin bune in comunicare, asta ca oricine le are sa poata sa isi dea timp sa le si „patrunda” pana sa le foloseasca.
Gandeste-te mereu si la crestere, dezvoltare, stabileste obiective mari, importante. Fii sigur de la inceput ca ai sisteme si instrumente, resurse necesare ca sa sustii cresterea unor unitati multiple, asa cum exista intr-o franciza. Planul de afaceri, sistemele, managementul corporate, daca ai asa ceva, cultura organizationala, toate sunt aliniate ca sa suporte dezvoltarea francizei. Managementul nu inseamna doar sa gestionezi ce se intampla in prezent si sa gandesti doar in prezent. Gandeste in perspectiva, doreste-ti mai mult si incearca sa ai de fiecare data o abordare cat mai deschisa la nou si la evolutie.
Incurajeaza oricand conversatiile, interactiunile pentru investitii mai mari, gaseste conexiuni care sa te ajute. Foarte interesant este un lucru cand vine vorba de francizati: ei vor intreba intotdeauna despre sistemul de management pana sa intre in franciza. Incearca sa faci legatura intre francizati care sunt deja in afacere si francizati ce isi doresc sa faca parte din afacerea ta si lasa-i pe ei sa iti „vanda” afacerea. Fa o lista cu toti francizatii de incredere, de top, cu rezultate excelente in franciza, stabileste si un training minim pentru ei ca sa ai sanse foarte mari sa atragi noi francizati.
Ascunderea dupa usi inchise nu inseamna si vanzari. Stabileste intalniri cu francizatii inca de la inceput, discuta liber cu ei despre franciza si ce se va intampla dupa ce intra in afacere, fa-i sa se simta speciali, incearca sa ai o cercetare minima si sa afli ce poti despre ei. Prima impresie chiar conteaza si e foarte importanta pentru un management eficient al francizelor. Renunta la superioritate si nu mai tine asa de mult la functia ta, iesi din birou si comunica cat de mult poti ca sa ai si veniturile la care speri.
Implica-te mai mult in operatiunile de zi cu zi ca sa imbunatatesti managementul si sistemele si sa intelegi provocarile. E foarte important sa vezi ce merge si ce nu merge bine, sa experimentezi, sa vorbesti cu oamenii de la egal la egal, sa surprinzi provocarile pe care le au francizatii si sistemele de care au nevoie pentru a ajuta afacerea sa fie mai profitabila si sa se dezvolte frumos. Asa te incadrezi si in buget si nici nu mai pui presiune fara rost pe francizati.
Apreciaza reusitele si reinnoieste relatiile. Franciza este despre parteneriate. Relatiile personale inspira de fiecare data loialitate mutuala si intelegere, asa ca vei incuraja relatiile si vei recunoaste orice fel de reusite si de incercari prin care trec francizatii. Stabileste sisteme de recompensa trimestriale, lunare, adauga valoare recompenselor ca sa motivezi francizatii.
Gaseste un echilibru intre profesionalism si entuziasm. In managementul francizei trebuie sa ai un nivel de energie si de entuziasm cat mai mare. Energia poate fi contagioasa, lipsa ei va aduce doar pierderi pentru francize. Trateaza pe toata lumea cu respect si cu incredere, ai grija la ton si la limbaj cand discuti cu oamenii din franciza. Daca vrei sa iei o decizie mai dura in franciza gandeste-te si la atmosfera si la moralul angajatilor tai.
Foloseste experienta si colaboreaza pentru a crea solutii solide. Francizatii vor veni din medii diferite, vor avea cunostinte diferite, abilitati diferite. Provocarile se vor solutiona doar prin experienta si prin adunarea de informatii si solutii, dar nu cat esti in birou, ci cat timp te afli in mijlocul oamenilor. Unele lucruri si proceduri pe care francizatii le fac foarte bine pot deveni proceduri standard.
Nu te fixa pe ceea ce e nou, investeste-te in ceea ce e vechi. E mai usor sa retii francizati decat sa gasesti unii noi. Investeste in francizatii pe care ii ai daca vrei sa ai o retea mai mare asociata francizei. Gandeste proceduri si ajuta-i sa ajunga, sa se dezvolte in operatori de unitati multiple.