De ce francizele esueaza mai usor si mai frecvent decat alte tipuri de afaceri?

Esecul francizelor poate sa apara cand te astepti mai putin si poate avea o multime de cauze, dar poate fi si prevenit la fel de usor.

Franciza e o oportunitate pentru oricine vrea sa aiba o afacere care sa functioneze si sa asigure venituri bune pe termen lung. Insa daca nu stii ce ai de facut ca sa eviti esecul si nu il constientizezi din timp, s-ar putea sa ai o multime de probleme pe parcurs si falimentul sa fie unul asteptat.

De multe ori ai vazut ca francizele nu ajung sa aiba viata prea lunga si dupa o perioada se pregatesc de faliment si au doar probleme pe partea economica, se inchid locatii, ai foarte multe de facut si nu mai esti in stare sa le faci fata. Esecul in cazul francizelor poate sa vina ca urmare a mai multor miscari gresite si lucruri negandite suficient de bine. Il poti simti inca de la inceput sau te poate „lovi” atat de tare dintr-odata incat nu mai ai ce sa faci si dai faliment, renunti la franciza si francizare. Care ar fi cauzele esecului in cazul unor francize?

Francizorul isi alege in mod gresit francizatul. De multe ori francizele ajung la faliment sau la esec pentru ca francizorii incheie contracte cu francizati fara experienta, fara capital, cu francizati naivi. Plus ca francizatii nici macar nu stiu in ce se baga in momentul in care vor sa devina francizati, nu stiu cat e de lucru intr-o franciza si cat de multa munca vor avea de facut la inceput si pe parcurs.

Francizorul nu poate controla toate aspectele brandului pe care l-a creat. Apare confuzia, inconsistenta, franciza nu se mai poate dezvolta, nu mai poate functiona corect. Brandul e foarte important pentru o franciza. Francizorul trebuie sa fie in stare sa coordoneze si sa controleze minut cu minut tot ce se intampla cu imaginea francizei, cu brandul si sa se asigure ca totul e bine inteles si ca toti oamenii vor avea acces la informatii coerente, relevante in raport cu brandul.

Francizorul nu e in stare sa dezvolte sisteme si procese. Francizatii nu vor sti ce sa faca, nu vor avea sustinere, nu vor avea cum sa ajunga la succesul dorit. De multe ori vedem francizori care se grabesc sa vanda francize catre francizati pentru a avea cat mai mult capital si cam atat. Nu se gandesc sa dezvolte mai intai sistemele si procesele clare, usor de implementat de orice francizat si de urmarit pentru a putea oferi un cadru propice de dezvoltare si o calitate mai buna a mediului in care va intra francizatul.

Francizorul nu a demonstrat conceptul de la baza francizei, competitorii sunt subestimati. Franciza nu vine sa „acopere” o nevoie reala din comunitate, asta in vreme ce competitia deja stie ce are de facut si e acolo pentru publicul sau. Incepe prin a intelege conceptul francizei si studiaza mereu competitia directa si indirecta, fii cu ochii pe ea pentru ca de acolo vin cele mai mari pericole. Plus ca de multe ori conceptul francizei e foarte greu de dus la alt nivel, de scalat.

Francizatul nu e un manager bun. Daca tot ai intrat intr-o franciza, ca francizat ai obligatia sa fii un foarte bun manager si coordonator. O franciza nu are cum sa functioneze daca nu sunt respectate peste tot standardele inalte si daca nu ai calitate in orice aspect al francizei, al locatiilor francizei. Investeste in pregatirea ta ca sa fii un bun manager, ca francizor ajuta francizatii cu diferite cursuri, training si verifica mereu ce fel isi face treaba francizatul din perspectiva managerului.

Cultura francizorului prioritizeaza sistemul si renunta la servicii excelente pentru clienti. De multe ori francizorii cad in capcana gestionarii unui sistem perfect uitand de clienti si de serviciile adresate lor. Pentru orice franciza e mai important clientul decat sistemul. Da, te ocupi de sistem ca francizor, dar pana la urma toate veniturile si atentia vor veni de la clientii tai. Sistemul functioneaza, e bine sa functioneze brici, dar fara clienti multumiti nu existi.

Francizatul nu e pregatit din punct de vedere financiar. Francizatii care accepta sa aiba acest rol vor doar sa se imbogateasca rapid la inceput, nu realizeaza ce presupune cu adevarat un astfel de business. Ai nevoie de bani multi daca tot vrei sa fii francizat, de investitii, francizorul nu iti ofera totul, trebuie sa vii si tu cu bani daca tot vrei sa ai succes pe viitor si sa mentii franciza alaturi de francizor pe o linie de plutire. Inainte sa vrei sa fii francizat si sa faci parte dintr-o franciza cauta sa vezi daca ai banii pregatiti pentru asa ceva, discuta cu francizorul despre costurile clare pentru tine si de abia la final ia o decizie in privinta francizei vizate.

Francizorul e prea lent in faza de construire si de asigurare de capital pentru sistemul de suport centralizat. Francizorii nu se gandesc la oameni cheie care sa ajute un tip de afacere cu locatii multiple cum e si franciza. Daca tot ai o franciza pe mana e bine sa te preocupi inca de la inceput de construirea si asigurarea de capital pentru sistemul de suport centralizat. Investeste in oameni, in locatii, in training si fii sigur ca ai facut tot ce ai putut ca sa ai o franciza ce functioneaza impecabil.

Francizorul a ales un model de business gresit pentru franciza. Cand nu ai de la inceput un model clar, coerent, personalizat pentru franciza pe care vrei sa o infiintezi s-ar putea sa fii cu un pas mai aproape de esec. Modelul de business pentru franciza trebuie sa fie adaptat prezentului, sa fie ancorat cat mai bine in ceea ce poti face pe piata si ce ai de facut in viitor si sa se potriveasca foarte bine cu tot ce inseamna brandul si franciza ta. Un model gresit de la inceput inseamna si probleme in implementarea sa si mult mai multe obstacole cand vine vorba de modul in care functioneaza franciza ca intreg.

Planificarea prost gandita din partea francizorului. Se spune ca daca esuezi in faza de planificare iti planifici esecul pana la urma. Ai nevoie de un plan de business coerent si cat mai eficient, bine scris, pana sa te apuci de franciza. Francizorul trebuie sa se implice in planificare, francizatul trebuie sa se tina de planul de afaceri cand isi desfasoara activitatea.

Francizorul alege gresit locatia si nu e dispus sa faca schimbari. Nu se alege locatia oricum pentru o franciza. Impactul locatiei alese va fi unul foarte mare indiferent de tipul de franciza si poate influenta si veniturile pe termen lung. Inainte de a stabili o locatie e bine sa vezi daca exista cerere suficienta pentru produse si servicii. Daca nu ai cerere si totusi alege o anumita locatie nu faci decat sa te indrepti cu pasi siguri spre esec.

De asemenea, e foarte important sa fii pregatit oricand sa schimbi, sa faci modificari legate de franciza si sa ai rezultate imediate. Totul e caracterizat de dinamism in afaceri, iar daca vei fi tentat sa rezisti nevoii de a mai face si schimbari, personalizari de moment si sa te mai abati de la planurile initiale esecul va fi garantat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Copyright © All rights reserved. | CoverNews by AF themes.