Franciza sau lant de afaceri? Diferente si clarificari terminologice

Franciza nu e acelasi lucru cu afacerile unde exista lanturi de locatii cu aceleasi produse vandute.

De foarte multe ori auzim despre lanturi de supermaketuri, de restaurante, dar si de francize. Si tentatia mare este sa folosim ambii termeni din perspectiva unei presupuse sinomimii. Lucrurile sunt mai complicate decat par si legatura dintre cele doua nu prea exista, asa cum vom descoperi in randurile ce urmeaza…

O afacere ce implica mai multe locatii sau un „lant” de locatii unde avem aceleasi produse si servicii va fi compusa din mai multe magazine, sedii fizice care opereaza sub acelasi brand, adera la aceleasi politici corporatiste, vand produse similare, au aceeasi companie-mama. Cel mai bun exemplu de afaceri care se incadreaza in acest format e Wal-Mart, un lant de supermarketuri. Cand ai o afacere tip „lant” te astepti sa vezi sediile la nivel local, regional, national, global, depinzand mult de brand si de marimea lui.

Proprietarii tuturor locatiilor sunt chiar cei care detin compania-mama, o corporatie de regula, nu exista proprietari independenti per locatie, toate profiturile, pierderile sunt asumate de compania-mama. Cei din corporatie, compania-mama sunt singurii raspunzatori de operatiunile curente, de managementul angajatilor, de orice aspecte ale afacerii.

Franciza, pe de alta parte, implica un francizor ce are mai multe „fluxuri” de capital, egale ca numar cu numarul de francizori. Francizatii raspund de costuri deschiderii de locatii, de tot ce inseamna taxe per locatie, de echipamente, inventar, capital lucrativ, etc. Francizatii platesc si niste taxe francizorilor, urmaresc strict protocolul impus si regulile francizei, politicile de tip corporatist. In documentele semnate de orice francizati la inceput, cand intra in francize, procedurile, operatiunile, orele de desfasurare pentru proceduri, produse, practicile cu angajarile si multe altele sunt detaliate si asumate imediat ce s-a pus o semnatura pe document.

Diferente mari sunt si la capitolul finantare. Pentru un lant de magazine, de afaceri, de supermarketuri, de tip fast-food e foarte greu sa ai finantare doar prin creditori sau prin profit reinvestit. La francize, francizatii platesc niste comisioane de investitii si redevente previzibile in curs care ajuta la extinderea si dezvoltarea francizei ca intreg. Cresterea si dezvoltarea rapida e mai putin probabila la lanturile de afaceri decat la francize.

Costurile cu operatiunile curente, cu afacerea sunt mai mici in cazul francizelor. Francizatul poate fi manager, se poate ocupa si de alte sarcini prin locatia sa, nu il opreste nimeni. Statele de plata la un lant de afaceri, magazine vor fi intotdeauna mai mari.

Profitabilitatea este importanta pentru lanturile de magazine, afaceri private, tot profitul ramane la corporatie. La francize, francizorul imparte totul cu francizatii. Francizatii sunt niste investitori independenti, ei trebuie sa stie cam care e succesul francizorului pana sa investeasca, sunt mai constienti de riscuri si de profitul real. Poti sa ai succes mai mare ca antreprenor la inceput de drum daca alegi sa devii francizat si sa inchei un contract, o intelegere cu francizorul.

Franciza va fi folosita doar de afacerile care vor sa se extinda in piata, sa aiba cota de piata foarte buna, sa nu aiba costuri foarte mari anuale. Francizorii cumpara practic drepturile de marketing si de vanzare a produselor si serviciilor francizorului. Daca e sa ne gandim si la lanturile de afaceri, franciza este o forma a afacerilor de tip lanturi de locatii, locatii multiple ce tin de o companie-mama. Francizatii isi asuma mereu o parte din risc, la afacerile tip lant de magazine, de exemplu, tot riscul e doar la compania-mama.

Angajarile in afacerile tip lant de locatii se fac doar de catre compania-mama, la francize avem angajari facute de francizati per locatie. Cele mai bune exemple de fracize sunt Domino’s si McDonald’s, dar mai avem KFC, 7-Eleven, Burger King, Tacobell, s.a.m.d.

Locatiile dintr-un lant de magazine, de exemplu, au arhitectura similara, infrastructura si design similare, aceeasi varietate de produse, preturile sunt uniforme, aceeasi lista de preturi, lanturile de aprovizionare si managementul central sunt si ele aceleasi. Numele poate fi diferit in functie de tara pentru lantul de magazine, afaceri-in Europa, de pilda, gasim aceste afaceri sunt numele de „magazine multiple”.

Pierderile si castiguri la francize se impart intre francizori si francizati mereu. Managerii sunt cei care se ocupa de toate locatiile unui lant de afaceri, magazine, supermarketuri, francizele au doar un singur proprietar per franciza. Consistenta afacerii, operatiunilor e mai mare la lanturile de afaceri, la francize e mult mai greu pentru ca ai francizati proprietari per locatii.

Avantajele lanturilor de afaceri, supermarketuri, magazine:

  • Preturi per volum-se ofera reduceri consistente in functie de numarul de bunuri cumparate. Cei care aprovizioneaza lanturile accepta aceste preturi avantajoase. Fiecare locatie are aceleasi bunuri, in asa fel incat compania sa vanda si sa cumpere un volum mare de bunuri, ca sa se ajunga si la reduceri amri, preturi per unitate este mult mai mic;
  •  Ai aceleasi marfuri, aceleasi magazine, aceleasi preturi, aceeasi aranjarii a marfii peste tot in locatii-e nevoie de o singura campanie de publicitate, marketing aplicata la toate locatiile foarte simplu;
  • Experimentarea e la ea acasa-poti sa experimentezi cu tot ce vrei tu, tehnici de promovare, noi produse, aranjare, alte schimbari. Nu afectezi intreaga companie, poti vedea si ce fel e profitabilitatea per produs, per servicii.

Avantajele francizelor:

  • Identitatea brandului-ai deja un brand puternic in fata, nu ai nevoie sa dezvolti de la zero identitatea de brand, deci succesul e garantat de la inceput daca si franciza e populara si e veche;
  • Stabilirea modelului de afacere-ai deja modelul de afacere stabilit, stii deja ce ai de facut, urmezi doar niste reguli simple legate de relatia cu toti clientii si de operatiuni;
  • Suportul si asistenta clienti-francizorul te ajuta oricand, ai training, educatie, cursuri, pregatire, strategii explicate si demonstrate, programe de mentorat. Sunt incheiate si intelegi cu furnizorii, francizorii incearca sa obtina preturi bune pentru companie si pentru francizati.

Este fiecare lant de afaceri, magazine si o franciza? Nu, in niciun caz. Nu toate lanturile de afaceri permit ca modelul de afaceri sa fie operat de un francizat. Multe lanturi de afaceri angajeaza oameni si au mai multe control asupra operatiunilor de zi cu zi, nu vor sa auda de franiza si francizare.

Da, se poate spune ca o franciza e un tip general de lant de afaceri, dar nu toate lanturile de afaceri sunt si francize. Sunt de multe ori confuzii la nivel de folosire a cuvintelor. Si unele chiar sunt justificate. De exemplu, McDonald’s si Burger King sunt considerate lanturi de restaurante cu servire rapida, insa formal e vorba de doua francize pentru ca investesti in companie de pe pozitia de francizat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Copyright © All rights reserved. | CoverNews by AF themes.