Franciza vs. business traditional. Avantaje notabile pe care le are o franciza
Vrei sa iti deschizi un business si te gandesti ce variante ai. Din pacate, ai doar doua: fie pornesti o afacere pe cont propriu, fie iei o franciza, licenta si te descurci cu ea. Ai avantaje si dezavantaje in functie de ce alegi, dar daca vrei ceva rapid si cu rezultate sigure te indrepti spre francize.
Sa incepi de la zero o afacere este poate cea mai complicata metoda prin care poti intra in universul afacerilor. Dar ai satisfactie, stii ca tot ce obtii e prin propriile puteri, ai totul in mana ta si poti face ce doresti, cum doresti, unde doresti. Cu franciza e mai complicat, ai multe de respectat, ai si niste reguli in plan financiar, dar si un brand puternic si clienti care stiu deja de tine de la inceput. Daca e sa faci o alegere trebuie sa pui in balanta mereu avantajele si dezavantajele…
Brand awareness. Brand awareness-ul se refera aici la gradul de (re)cunoastere al unui brand in randul clientilor existenti sau potentiali. Daca discutam despre francizele mari, despre McDonald’s vei avea acelasi tip de meniu si de ingrediente peste tot, oriunde te-ai afla. Asta inseamna uniformitatea si replicabilitatea francizelor. Clientii cauta familiaritate si fiabilitate in privinta brandurilor favorite, caracteristici imbunatatite dupa ani de munca si de consistenta.
Control si autonomie. Daca iti deschizi o afacere proprie ai control total asupra tuturor aspectelor sale. Cu o franciza trebuie sa urmaresti toate regulile impuse odata ce ai vrut sa ai o astfel de afacere. Nu esti proprietarul unitatii fanciza, ai doar licenta ca sa te folosesti de brandul francizei, de sistemul de operare, de echipamente, uniforme etc. Controlezi doar cultura si valorile unitatii tip franciza, tu faci angajari si dai afara oameni, dar trebuie sa faci exact ce a stabilit francizorul, sa respecti sistemul de operare.
Sistemul de operare. Daca esti creativ, ai resurse, iti place aventura si adrenalina, poti incepe o afacere de la zero. Dar daca vrei predictibilitate si simplitate in deschiderea unei afaceri iei o franciza. Ai deja un business la cheie, e gata de folosit, doar sa incepi activitatea. Ai manual pentru franciza, respecti tot ce scrie acolo si ai inceput sa faci bani. Nu esti in stare sa respecti manualul si ti se pare greu sa pui in practica tot in cel mai mic detaliu, mergi spre o afacere pe cont propriu.
Echipamente si provizii. La inceput de drum nu stii ce sa cumperi pentru afacerea ta, cheltuiesti inutil, nu stii cat sa angajezi ca sa nu generezi costuri foarte mari. Daca ai franciza stii ce sa cumperi, cat sa cumperi, de unde, ai si ajutor nepretuit pentru a deschide mai repede afacerea, ai preturi foarte bune mereu si poti sa te incadrezi si in bugetul pe care l-ai alocat deja pentru afacerea ta.
Finantarea. E mai rentabil sa iti deschizi o afacere, costa mai putin, decat sa cumperi o franciza. Dar e nevoie de prea mult capital la inceput daca deschizi o afacere pe cont propriu. Da, nu ai finantare garantata la franciza, dar cel care ofera franciza are relatii si poti ajunge sa ai costuri mai mici pentru inceput si sa ai un deal mai bun decat ai fi avut cand erai de unul singur si negociai cum puteai. Franciza are nevoie de finantare la inceput de drum, insa e foarte usor sa o obtii odata ce ai batut palma pentru franciza si te-ai angajat deja sa respecti tot ce scrie in manual.
Marketing. Esti pe cont propriu cand ai o afacere pornita de la zero in privinta publicitatii si a marketingului. Daca alegi insa franciza ai deja puterea brandului si marketing regional garantate, publicitate care te ajuta mai mult. Dar contribui lunar la niste fonduri de publicitate nationale. Promovarea e mai simpla cand ai franciza decat cand ai afacere proprie, bugetul e mai usor de gestionat, ai bani pentru mai multe activitati si stii deja la ce sa te astepti.
ROI si viteza de dezvoltare a afacerii. Daca esti pe cont propriu va trece ceva timp pana sa vezi niste rezultate si sa iti construiesti o baza de clienti, reputatie locala. Cand ai deja un brand cunoscut si ai franciza, chiar daca ai piata noua si nisa noua, clientii ii ai deja si banii incep sa apara mai rapid fara sa depui niciun efort. Una este sa ai un brand puternic cunoscut mondial, alta e sa pornesti cu un brand nou pe care trebuie sa il promovezi cum poti ca sa fie cunoscut la inceput de cat mai multi clienti.
Inovatia in privinta produselor sau serviciilor. Vrei produse si servicii noi si ai afacere proprie ai nevoie de bani si de timp foarte mult pana ajung la clientii vizati. Daca ai franciza ai deja produse noi dezvoltate, testate, care deja functioneaza si ajung la clienti foarte rapid, sunt „imbratisate” imediat. Poate ca franciza investeste ceva sa implementeze echipamente si produse, servicii noi, dar ROI-ul apare mai rapid si mai sigur decat daca ai fi avut o afacere proprie traditionala.
Strategia de iesire si valoarea revanzarii. Sa vinzi o afacere independenta este o idee buna, insa potentialii cumparatori sunt prea putini. De multe ori, daca ai franciza, e foarte simplu sa ai afacerea vanduta si cumparata chiar de catre francizor care o va folosi poate ca unitate de stocare, depozitare pana o va vinde din nou.