Marketing multi-nivel vs. francizare. Diferente si care e cea mai buna varianta pentru afaceri
Marketingul multi nivel sau Multi Level Marketing reprezinta sistemele de vanzari directe in care vanzarile de bunuri si servicii de la producator fabricant se vor face printr-o retea de vanzatori independenti, coordonata in aceeasi retea comerciala. Alaturi de franciza si francizare marketingul multi-nivel poate fi oricand o modalitate excelenta de a incepe o afacere de mici dimensiuni. Ce avantaje iti ofera insa marketingul multi-nivel si ce diferente sunt fata de francize si francizari?
Franciza si marketingul multi-nivel vor permite oricui sa lucreze cu un brand mai puternic si cu un model de business eficient, pe care te poti baza. In cazul unui marketing multi-nivel tu iti recrutezi indivizi care sa lucreze pentru afacerea ta. Vei avea venituri din produsele vandute si din vanzarile celor care sunt recrutati. Terminologia e foarte vasta in privinta acestui tip de marketing, asa ca vei intalni de la marketing afiliat, marketing piramidal sau retea de marketing.
Daca te pricepi la oameni si stii cum sa ii alegi, sa comunici cu ei, ai personalitate puternica atunci marketingul multi-nivel e pentru tine. Un singur exemplu de companie care aplica de ani de zile modelul de marketing multi-nivel: Avon. Stii despre acest brand indiferent ca esti femeie sau barbat, ai folosit produse, ai fost si tu poate parte din reteau de distributie si vanzare de produse, reprezentant Avon.
Comparand marketingul multi-nivel cu franciza si francizarea vom vedea ca in cazul marketingului efortul e minim, costurile sunt mici, ai timp mult mai flexibil si poti sa te ocupi si de altceva. Daca nu ai prea multe „conexiuni”, oameni si o retea bine pusa la punct e greu sa castigi din marketingul multi-nivel.
Unele companii care au adoptat marketingul multi-nivel au o cerinta stricta, cumparaturi lunare minime, deci ai costuri mari daca nu vinzi suficienta marfa per luna. Plus ca trebuie sa mai recrutezi la randul tau si alti „agenti”, indivizi ca sa extinzi reteaua de vanzare si sa cresti vanzarile brandului.
In situatia unei francize sau francizari cumperi o locatie, unitate de la o companie cu experienta pe piata, care are deja retea de locatii si un brand urias in spate. Prin cumpararea francizei ai acces imediat la modelul de business al afacerii, la produse, publicitate, marketing, tot, ai si ajutor si training din partea companiei. Multe francize te vor obliga sa platesti in plus pentru ca ai acces la brand si la resurse, dar investitia merita. Si mai e ceva.
Cu franciza si francizarea esti obligat sa aderi la practicile si la standardele companiei, brandului din spatele francizei. Te concentrezi mai mult pe cresterea brandului decat pe afacerea ta, clientii fideli, loiali, care stiu deja franciza si brandul sunt publicul tau tinta, familiaritatea in piata e de baza.
In sistem franciza ai nevoie sa angajezi oameni, sa asisti la training, sa discuti mereu cu seful cand vrei sa faci orice fel de schimbare ce ar afecta brandul. In marketingul multi-nivel nu trebuie sa ai experienta prea mare in business, dar trebuie sa stii sa vinzi si sa atragi clienti si oameni care sa vanda mai departe produsele si serviciile.
Cat despre castiguri, din marketingul multi-nivel vei avea venituri din vanzarile efective si din procentajul din sumele facute de catre oamenii pe care tu ii recrutezi ca sa vanda. Cu cat ai mai multi oameni care sunt recrutati si vand bine produsele, cu atat ai bani mai multi. La francize ai doar venituri din vanzari directe de produse si servicii. In sistemul marketing multi-nivel nu ai limita la oameni recrutati, important e sa nu vinzi doar intr-o anumita zona si tu, si oamenii tai recrutati anterior.
Pentru francize se fac cercetari de piata si locale ca sa se determine daca e piata de desfacere sau nu intr-o zona. Compania-mama vinde franciza francizatului si se ofera teritoriu exclusiv, deci competitia directa dispare, nu poti plasa o alta franciza tot de la compania respectiva tot acolo.
Vanzarile in sistem marketing multi-nivel sunt tip door-to-door, mergi la clienti, in sistem franciza si francizare totul e despre branding, despre tactici clare de publicitate si promovare ca sa atragi cat mai multi clienti, dar si despre campanii de promovare locale, nationale.
Alte avantaje ale marketingului multi-nivel:
- Comisioane pe munca celor recrutati de tine-cu fiecare o adus in reteaua de „vanzatori”, care mai si vinde bine, castigi suficient de mult pentru a avea salariu lunar foarte mare. Primesti comision si cand recrutii recent intrati in retea aduc si ei alti recruti;
- Lucrezi cum vrei, cat vrei, esti propriul tau sef-nu ai ore fixe, ai timp sa faci ce vrei si lucrezi cat de mult vrei raportat la veniturile vizate lunar;
- Training si materiale de marketing-primesti instructiuni si explicatii, ai si suport partial;
- Colaborari cu businessuri cu vechime-ai sanse mari sa te bucuri de succes daca ai in spate un brand puternic si cu experienta, daca vinzi servicii si produse excelente.