Afaceri si idei de afaceri din on-line pentru care esecul a fost finalul unei povesti idealiste

Ideile de afaceri ingenioase nu sunt intotdeauna primite foarte bine in sectorul in care se lanseaza afacerea...

Cand ai o idee de afacere on-line si o lansezi, vezi ca merge destul de bine, chiar si atunci cand este off-line la inceput, crezi ca vei putea sa o dezvolti in directia dorita si sa ai mereu profit si clienti, cifra de afaceri excelenta. De multe ori insa socoteala de acasa nu se potriveste cu cea din targ, asa ca falimentul si o pierdere usturatoare este la orizont. Si se intampla toate astea si la case mai mari, nu doar afacerilor mici…

In on-line totul este extrem de nesigur si de volatil. Azi poti avea succes, maine s-ar putea sa fii la un pas de faliment. E greu sa supravietuiesti concurentei si e si mai greu sa te mentii pe linia de plutire odata ce lucrurile par ca merg in directia dorita. Multe afaceri importante din on-line au ajuns intr-un impas destul de important in conditiile in care totul parea sa mearga foarte bine pentru afacere si pentru proprietari…

Pets.com. E un site care a fost foarte popular la vremea sa. S-a lansat in august 1998, cu o idee de afaceri excelenta: un fel de Amazon pentru proprietarii de animale de companie. Cumparai orice on-line, aveai preturi bune, economiseai si nu te deplasai in cautarea produselor perfecte pentru animalutul tau. Aveau si o mascota draguta, un catelus, un buget de marketing urias la lansare, au strans si fonduri de peste 80 de milioane de dolari cu ajutorul site-ului. Mascota a tot umblat peste tot la evenimentele importante si lucrurile pareau ca functioneaza perfect. Pe final de anii 2000 afacerea s-a prabusit si in 23 de luni s-au dus pe apa sambetei 300 de milioane de dolari. Peste 300 de oameni au fost disponibilizati cand site-ul s-a inchis si a trecut pentru totdeauna in off-line. Ideea de afaceri a fost buna si cu mult inaintea celor deja existente prin anii 1990, dar nu a functionat asa cum s-au asteptat proprietarii. Problema mare a Pets.com a fost ca avea tot felul de lucrusoare pe care le gaseai si la magazinul din colt, plus un plan de afaceri care nu era asa de coerent si de bine gandit…

WebVan.com. Alta afacere si idee de afacere care ar fi putut functiona si astazi este WebVan. Cum ar fi sa poti cumpara ce vrei dintr-un magazin on-line si sa te bucuri de toate avantajele marilor comercianti intr-un singur loc. Pe langa preturi bune si calitate toate produsele erau livrate acasa, chiar la usa ta. Nu cumva a facut la fel si Bezos cu Amazon si acum e multimilionar si traieste excelent, Amazom merge ca pe roate?

Pana sa auzim de Amazon era Borders, care vindea tot ce tine de muzica si de carti. La acea vreme, cand afacerea Borders era la moda si era cautata, instrumentele P2P ca Napster erau dusmanii cei mai mari ai ideii de afaceri. Vanzarile la muzica si carti scadeau vazand cu ochii pe masura ce Internetul devenea tot mai popular si mai accesibil si maselor. Afacerea nu a mai functionat si a disparut rapid.

Dar multe dintre mintele luminate din spatele WebVan au contribuit la dezvoltarea Amazon, oameni din Borders au lucrat la Amazon in joburi cheie din companie.

Louis Borders, fondatorul Borders, a mers totusi mai departe si a venit cu servicii de livrare acasa, HDS. Fondurile s-au strans destul de repede de la companii mari precum Toyota, de exemplu…

Ask Jeeves. Cum ar fi sa poti merge pe un site anume si sa tastezi orice fel de intrebare si sa primesti si liste de raspunsuri, link-uri catre diverse site-uri care sa te lamureasca orice? Nu, nu vorbim aici de Google sau Bing. Ask Jeeves a fost unul dintre primele motoare de cautare ce folosea limbaj natural ca input de la utilizator si putea genera rezultate relevante bazate pe un limbaj care era departe de cel robotizat cu multe cuvinte cheie pe care il tot folosim astazi. David Warthen a creat tehnologia din spatele limbajului natural, dupa care a facut un parteneriat cu Garrett Gruener. Intr-un an site-ul devenise popular si era din ce in ce mai accesat. A exista si AJKids, motor de cautare special pentru copii. In 2005 IAC cumpara site-ul si il transforma in Ask.com. In 2007 site-ul a fost declarat un esec. Site-ul si-a schimbat continutul din cautari in intrebari si raspunsuri. Raspunsurile veneau de la experti, cam greu, dar nimeni nu mai era interesat…

WebTV. Era o idee excelenta aparuta in 1996. Pe vremea aceea era ceva sa poti sa fii conectat la Internet si sa vezi continut, sa citesti e-mail-uri, sa raspunzi la ele, fara sa fii in fata unui PC. WebTV era un dispozitiv disponibil maselor care permitea conectarea televiziunilor la Internet.

Fondatorul din spatele companiei care a avut aceasta idee a fost Steve Pearlman. Trebuie sa ne gandim ca prin 1995 de abia se dezvoltau site-uri ceva mai moderne si Internetul avea cam 20.000 de site-uri, atat. Era foarte scump sa ai PC acasa.

Pe acest fond venea WebTV care promitea web browsing ieftin fara a avea nevoie de PC. Toata lumea era fascinata de aceasta idee si de abia astepta sa testeze in practica ideea WebTV. Formatele WebTV au primit standarde de programare, asa a aparut si ideea de site responsive, cu 20 de ani inainte de telefonul smart. Motorul de randare HTML era unul destul de slab, dar iti faceai treaba cu el. WebTV a lansat categoria Internet TV.

Fondatorii au vandut afacerea catre Microsoft pentru 425 milioane de dolari. In 2001, Microsoft face rebranding pentru WebTV si apare MSN TV si Hotmail, messenger integrat. Peste ani consola Xbox avea sa adopte unele dintre functionalitatile batranului WebTV. Dar in 2013, Microsoft a inchis definitiv serviciile aferente aceste idei, asa ca din 30 septembrie 2013 conceptul de WebTV a intrat definitiv in istorie.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Copyright © All rights reserved. | CoverNews by AF themes.