Planul de afaceri pentru o clinica veterinara. Cum il redactezi corect si ce include?
Clinica veterinara este corespondentul spitalului sau clinicii pentru oameni. Acolo iti duci animalutul de companie pentru consultatii de rutina, cand are o problema sau e bolnav si nu stii ce se intampla. Clinicile veterinare sunt foarte cautate peste tot in lume, din ce in ce mai multi oameni isi cumpara sau adopta animale de companie diverse si tin la ele foarte mult, asa ca o astfel de afacere iti va aduce profit garantat si vei avea clienti mai mereu. Succesul clinicii veterinare depinde in mare masura de planul de afaceri redactat inainte de a lansa businessul.
Planul de afaceri pentru o clinica veterinara nu difera prea mult fata de un plan de afaceri pentru un business obisnuit. Doar ca va trebui personalizat in functie de tipul clinicii veterinare si de ce isi doresti sa obtii pe termen lung. Redactarea corecta si respectarea sectiunilor importante din planul de afaceri vor fi primii pasi spre un business de succes si spre gasirea rapida a finantatorilor sau partenerilor, a unor surse de finantare perfecte.
Ce trebuie sa cuprinda un plan de afaceri pentru o clinica veterinara?
Sumarul Executiv. Incepi de fiecare data cu el. Este un fel de rezumat al celorlalte sectiuni si iti propui sa atragi atentia, sa ii faci pe investitori, parteneri sa citeasca mai departe. Il redactezi la final pentru a avea o privire de ansamblu asupra intregului plan de afaceri. Nu va depasi doua pagini, va avea cel putin cinci sectiuni: prezentare generala a afacerii tale, analiza de piata, oamenii, plan financiar, cerere de finantare.
Prezentarea generala in rezumat va fi doar despre clinica veterinara, unde e localizata, cat de mare e, ce servicii, tratamente vei oferi, preturile pe care le vei practica. Analiza de piata va vorbi pe scurt despre piata pe care vei intra si publicul tau tinta, animale, proprietari, varsta, demografie pentru proprietari, marimea pietei, competitie.
Subsectiunea Oameni este despre echipa ta, vorbesti in linii mari despre fiecare om din clinica si rolul sau, eventual experienta pe scurt, cea relevanta. Planul financiar pe scurt va fi doar despre profit si venituri pe cinci ani, anumite puncte atinse, cand vei incepe sa ai profit, niste grafice nu ar strica aici. La final e cererea de finantare, ce investitii, granturi vrei, cati bani ai nevoie, pe ce perioada ai nevoie de finantare.
Prezentarea generala a clinicii veterinare. Explici in detaliu planul de deschidere: de ce vrei o clinica, unde va fi localizata si cat de avantajoasa e localizarea, ce tip de afacere ai, franciza, business independent, ce servicii ai si cui le vei oferi, ce orar vei avea, cati doctori vor ajuta animalutele de companie, ce structura legala are afacerae, parteneriat, corporatie etc.
Adaugi istoricul proiectului tau, pasiune, experienta proprietarului, rationamentul din spatele deschiderii clinicii veterinare.
Nu uiti de modelul de business, prezentat pe scurt, despre tipul de animalute de companie vizat, despre serviciile speciale, mobile. Ca model de afaceri pentru o clinica veterinara poti opta pentru cel in care ai grija de animalute mici, cu talie obisnuita, dar poti avea si model de business axat pe animale exotice sau pe animale de talie mare, animale de ferma, foarte bine ar merge si un laborator veterinar, specialisti veterinari, axati doar pe anumite discipline.
Produsele si serviciile tale vor aparea in linii mari tot in aceasta sectiune. Serviciile trebuie sa fie adaptate pietei si cerintele clientilor si vor fi servicii de tratament, preventive, medicamente, vaccinari, protectia sanatatii umane. Cat despre produse, poti vinde orice pentru animalute, de la jucarii la tot felul de lucruri ce ar ajuta animalutul in anumite perioade mai complicate pentru el.
Strategia de pret (preturile practicate, flexibilitate) din prezentarea generala si referintele la structura legala vor incheia aceasta sectiune complexa.
Prezentarea generala a pietei, analiza de piata. De la inceput trebuie sa arati investitorilor ca intelegi piata. Analiza prezentata se va axa pe: definirea marimii industriei veterinare, ratei de crestere, factorilor ce contribuie la cresterea locala, prezentarea generala a competitiei din regiunea ta, cum te poti diferentia pe piata, analiza clientilor, publicului tinta, cine e publicul tau tinta, ce servicii au nevoie clientii pentru animalutele lor, cat de des, cat sunt dispusi sa cheltuiasca pentru ele. Vino cu date concrete si cu grafice daca e nevoie pentru a permite potentialilor finantatori si parteneri sa isi dea seama ca ai facut o analiza detaliata si stii despre ce vorbesti.
Vanzari si Marketing. Discuti aici despre strategia folosita pentru a atrage clienti si a avea o baza constanta de clienti, pentru fidelizarea lor. Ce strategii de marketing folosesti, cum monitorizezi succesul strategiilor tale, ce buget de marketing ai, cum te diferentiezi mai exact, ce oferte, promotii vei avea pentru clientii noi, ce canale de marketing folosesti, discutiile si recomandarile orale, pliante distribuite pe strada, listari on-line, reclamele PPC, Facebook, marketingul via SMS, e-mail, website-uri, continut de marketing pe social media, bloguri. Diferentierea se poate face prin specializari, locatie sau pret, parteneriate.
Management si oamenii, echipa clinicii veterinare. Aduci in discutie oamenii tai, echipa ta si experienta, rolurile lor in cadrul afacerii, structura organizationala exacta. Vorbesti si despre angajatii din prezent, experienta, educatie, dar si despre angajatii pe care ii vei aduce in viitor. Daca ai parteneri descrie responsabilitatile lor, rolurile alocate, experienta anterioara. Pentru restul personalului „auxiliar” si restul echipei tale nu intra in prea multe amanunte daca nu ai inca angajatii.
Structura organizationala trebuie sa existe chiar daca nu ai toti angajatii momentan pentru ca vrei finantare. E bine sa ai definita ierarhizarea in afacere si sa stii de la inceput cine va raporta cui, ce responsabilitati are fiecare macar in mare.
Planul financiar. Este cea mai importanta sectiune alaturi de sumarul executiv. Daca il redactezi corect si e cat mai detaliat vei avea toate sansele sa obtii finantarile de care ai mare nevoie. Doua subsectiuni va avea aceasta sectiune: costurile de inceput, care iti permit sa lansezi afacerea si proiectiile financiare pentru cinci ani.
In subsectiunea costuri de inceput incluzi tot ce inseamna renovari, echipamente, mobila, chirie pentru spatii sau cumparare spatii. Desigur, costurile depind de tratamente, de marimea clinicii veterinare, de personal si specializari, calificari, de calitatea serviciilor oferite.
Proiectile financiare sunt despre un model financiar pe cinci ani. Nu e nevoie de foarte multe detalii, ce e in plus se va regasi in Appendix. Vei discuta despre veniturile asteptate in urmatorii cinci ani, despre cash cheltuit pana ajungi sa iti indeplinesti scopul, despre costuri cu achizitia, gasirea clientilor.
Incluzi bilantul, profitabilitatea si pierderile, dar si situatia fluxului de numerar. Cate animale pot trata pe zi, saptamana, veniturile asteptate, costurile cu operatiunile, orice alti itemi legati de fluxul de numerar.
Folosirea fondurilor. E sectiunea finala a planului de afaceri si va include raspunsuri la intrebari precum: ce intrumente financiare vei folosi, de ce ai nevoie, cat va dura finantarea, de unde vor veni banii. Se va explica in detaliu cum se vor folosi banii primiti. Platesti salarii, investesti in spatii, in renovari, echipamente, specializari pentru personal? Raspunsurile le vei putea deduce din proiectiile financiare. Un grafic va ajuta mult investitorii sa inteleaga care vor fi cheltuielile principale pentru clinica veterinara.