Planul de afaceri pentru ferma de porci
O ferma de porci este poate cea mai profitabila si mai buna afacere pe care o poti dezvolta pentru un profit foarte bun pe termen lung. Carnea de porc se consuma peste tot, poti exporta, poti vinde porci, poti sa te ocupi si cu reproducerea celor de rasa, asa ca vei castiga foarte bine.
Si ca orice afacere profitabila cea cu porci are nevoie de un plan de afaceri redactat cu atentie pentru a atrage investitori si parteneri de afaceri pe care sa te bazezi. Redactarea corecta a planului de afaceri iti garanteaza si mai putin stres si o siguranta mai mare in privinta cifrei de afaceri de-a lungul dezvoltarii businessului tau.
Inainte de orice, daca te-ai hotarat sa iti faci ferma de porci trebuie sa te gandesti unde o amplasezi si cati porci vei avea pentru inceput in ferma. Dupa ce ai gasit un loc suficient de mare ca sa te poti dezvolta usor si fara cheltuieli mari aduse de relocare si ai cumparat si primii porci, ai inceput si reproducerea eventual, te poti gandi si la un plan de afaceri pentru a gasi investitori si a avea bani de dezvoltare. E mult de munca, trebuie rabdare, dar efortul iti va fi rasplatit. Cel mai greu de gasit va fi furnizorul sau furnizorii. De aceea, chiar daca esti in cautare de furnizor si de investitori, parteneri de afaceri trebuie sa te gandesti mai intai la planul de afaceri si sa il redactezi corect. Iata ce va cuprinde un plan de afaceri pentru o ferma de porci.
Introducerea. Ofera o imagine de ansamblu asupra afacerii cu porci si tot ce e necesar unui potential investitor sau partener pentru a vedea dintr-o privire despre ce e vorba in planul tau de afaceri. Nu trebuie a fie foarte lunga, nu sari peste ea direct la sumarul executiv pentru ca vei pierde inca un avantaj pe care il poti folosi pentru a gasi oameni de afaceri. Introducerea interesanta poate sa determine investitorii si partenerii de afaceri sa isi doreasca sa parcurga tot planul de afaceri.
Sumarul Executiv. Este redactat ultimul, dupa ce ai scris deja planul de afaceri, ca sa poti rezuma si scoate in evidenta tot ce este important pentru cei care sunt interesati de afacere sau vor sa te ajute cu bani. Vorbesti pe scurt despre tot ce e esential din fiecare sectiune a planului de afaceri pentru ferma ta de porci. Ideea este sa atragi partenerii, oamenii de afaceri, investitorii care vor sa te ajute la inceput de drum. Explica ce fel de ferma de porci vei avea, statusul ei, daca esti startup sau vrei sa operezi ferme de porti pe piete multiple. Nu uita sa incluzi toate detaliile legate de fiecare sectiune in parte, pe scurt si sa le prezinti cat mai succint si mai interesant, sa subliniezi tot ce ar putea fi interesant pentru investitori si parteneri de afaceri.
Analiza companiei, afacerii tale. Aici vei descrie tipul de ferma de porci pe care vrei sa il infiintezi. De exemplu, poti avea ferme de porci care se ocupa cu vanzarea de porci in functie de diverse greutati, care se ocupa si de reproducere si de sacrificare, daca ai si abatoare. Oferi in aceasta sectiune a planului de afaceri si detalii legate de motivul pentru care te-ai decis sa ai o astfel de afacere, cand ai inceput afacerea, ce ai reusit sa faci deja pana acum, de structura, legala. Nu trebuie sa fie prea stufoasa pentru ca nimeni nu va sta sa o citeasca rand cu rand, dar trebuie sa ai toate elementele importante care vor convinge investitorii ca banii lor vor putea fi folositi eficient daca sunt adusi in afacerea ta.
Analiza industriei. Vorbesti pe scurt despre industria fermelor de porci. Ai nevoie de cercetari de piata, de cifre si de exemple, de motive suficient de puternice pentru investitori pentru a te ajuta cu bani. Vei raspunde la intrebari precum: cat de mare si de dezvoltata este industria fermelor de porci, cum e piata, e in trend pozitiv, are probleme, cine e principala competitie, cine sunt cei care asigura furnizarea, cine sunt furnizorii, ce trenduri afecteaza industria, cum va evolua industria peste 10 ani, cat de mare e piata, cat de mare e cea potentiala pentru afacerile cu porci.
Analiza clientilor. Discuti despre clientii tai, profilul lor, targetare si tipul de clienti de care ai nevoie, de pilda magazine, familii, cumparatori individuali. Aminteste despre segmentarea publicului tinta, despre criterii demografice, psihografice, despre nevoile lor si asteptarile lor, problemele pe care le vei rezolva.
Analiza competitiei. In aceasta sectiune identifici competitorii directi si indirecti, cei directi sunt alte ferme de porci, cei indirecti sunt magazinele de unde poti cumpara si altceva, alte piete, fermierii, alternativele la carnea de porc si firmele care le produc. Pentru fiecare competitor direct vei aduce in discutie punctele tari si slabe si vei sublinia cum poti sa fii mai bun decat ei.
Nu uita sa discuti si despre avantajul tau competitiv aici. Ai produse, porci pe care competitia nu ii are, sunt porcii crescuti mai bine, ai servicii clienti mai bune, ai preturi mai bune? Raspunde la aceste intrebari si include o analiza cat mai detaliata, dar nu foarte lunga, la finalul sectiunii.
Planul de marketing. E o sectiune importanta a planului de afaceri. Aici vei discuta despre produs, pret, plasare, promovare. Amintesti de tipul de ferma de porci pe care il vei dezvolta, de serviciile specifice oferite, de grila de preturi si de ofertare, de locatia fermei de porci si impactul sau asupra succesului afacerii. In partea de promovare este bine sa vorbesti despre cum anume vei ajunge la clientii tai, la publicul tinta, pe ce canale de comunicare, ce instrumente vei folosi: reclame printate in ziare, reviste, panotaj strada, reclame tv, social media marketing, reclame la radio etc.
Planul operational. Daca in sectiuni anterioare ai discutat depre obiectivele tale in sectiunea Plan operational discuti despre cum anume vei ajunge la ele. Vei avea doua sectiuni, activitati si procese de zi cu zi care te ajuta sa tii ferma pe picioare si obiective pe termen lung, legate de cand anume atingi un numar de clienti, cand vei avea venitul X prognozat. Nu uita sa vorbesti despre cand anume iti vei mari spatiu alocat fermei, daca te vei muta in alta zona mai avantajoasa pentru afacerea ta.
Echipa de management/managementul afacerii. Ca sa ai succes ai nevoie de o echipa puternica in spatele afacerii cu porci. Prezinta cei mai importanti oameni din ferma de porci, abilitatile si competentele lor si cum anume vor ajuta la dezvoltarea afacerii tale, experienta si expertiza lor. Poti sa oferi si o organigrama a afacerii tale pentru a vedea un potential investitor pe cine te bazezi si cati oameni vei avea in subordine, dar si ce calitati vor avea.
Planul financiar. O prognoza financiara pe cinci ani ar trebui sa faca parte din acest plan, impartita pe luni, trimestre pentru primul an si apoi pe ani. Tot ce tine de profit, venituri, acte contabilitate, plati vei avea inclus in acest plan, cu exemple si previziuni. Nu uita sa discuti aici despre active si pasive, despre cati bani ai nevoie la inceput si cum iti vei dezvolta afacerea in timp, cum nu vei ramane niciodata fara bani, un aspect esential pe care il vor aprecia investitorii.
Costurile cu tot ce tine de constructia fermei de porci, costurile cu porcii si echipamente, mancare pentru ei, costurile cu marketingul, cu salariile, cu asigurarile, taxele, cheltuielile juridice, si ele vor fi incluse in sectiunea Plan Financiar a planului de afaceri.