Planul de afaceri pentru o firma de transport. Redactarea corecta si sectiuni
Daca nu ar fi transporturile si industria transporturilor marfurile nu ar avea cum sa ajunga de la producatori la consumatori, clienti, firme. Industria transporturilor e mereu una profitabila, asa ca o firma de transport ar fi o idee foarte buna de afacere daca vrei profit rapid si activitate permanenta, indiferent de vremuri. Planul de afaceri pentru firmele de transport nu difera foarte mult de planul de afaceri pentru orice business modern, doar ca sunt multe lucruri ce vor fi personalizate daca vrei sa ai succes in afaceri si sa atragi rapid si investitorii de care ai mare nevoie.
Orice afacere porneste la drum cu un plan de afaceri. Asa se intampla si cu firmele de transport, indiferent de activitatea lor, de ce transporta. Cand incepi sa te gandesti la planul de afaceri vei avea in vedere mai multe sectiuni standard si detalii legate de firma ta. Dar tot succesul planului de afaceri se datoreaza adaptarii lui la nevoile tale si la firma ta de transport, la particularitatile sale. Iata cum se redacteaza planul de afaceri pentru o firma de transport si la ce ar trebui sa fii atent.
Sumarul Executiv. Se redacteaza de obicei la final, cand ai deja toate sectiunile din planul de afaceri pentru firma de transport puse la punct si verificate. Rolul sumarului executiv in planul de afaceri este sa atraga atentia celui care il parcurge, potentialului investitor sau partener. In acesta sectiune explici ce fel de firma de transport ai, care e statusul ei, eventual pe ce piete operezi, te dezvolti in viitor.
Prezinti pe scurt esentialul din fiecare sectiune a planului, tip de transport, industrie, competitori, clienti, public tinta, plan de marketing pe scurt, echipa de management, angajati, plan financiar, doar esentialul.
Analiza companiei. Detaliezi cat poti de mult despre tipul de afacere in transporturi pe care il ai sau il vei avea. Vorbesti despre transportul medical, daca il faci, despre compania de taxi, daca transporti persoane, despre transport marfa cu diverse camionete, camioane. Nu uita si de background, de motivul pentru care te-ai decis sa incepi o astfel de afaceri in transporturi, de detalii despre ce ai obtinut pana acum, de detalii despre structura legala a firmei.
Analiza industriei. Acesta sectiune este doar despre industria transporturilor. Intelegi piata pe care vei intra, te documentezi, faci cercetare de piata, iti imbunatatesti si strategiile, vezi tendintele, demonstrezi ca esti expert in industria respectiva si atragi mai usor fondurile necesare, clientii care au nevoie de serviciile si de produsele tale. Amintesti despre cat de mare este industria transporturilor, ce se intampla pe piata, e un declin, e o ascensiune, cine e competitia, cine sunt furnizorii, ce tendinte afecteaza industria, cum se va dezvolta industria in urmatorii 5-10 ani, ce marime are piata. Va fi nevoie de referinte locale si nationale daca discuti despre piata si potentialul ei.
Analiza clientilor/publicului tinta. Sectiunea de fata este despre clientii pe care ii ai sau pe care ii vei avea. Clientii vor avea un impact urias asupra tipului de afacere in transporturi pe care il vei demara. Incearca sa grupezi clientii in functie de date demografice, psihografice, sa ai o segmentare a publicului tinta cat mai buna si mai atenta. Nevoile si cerintele clientilor sunt foarte importante si ele, vorbeste pe larg despre asteptari si nevoi reale. Cu cat intelegi mai bine clientii, cu atat vei atrage mai multi si ii vei retine, ii vei putea fideliza usor.
Analiza competitiei. Identifici competitia directa si indirecta. Competitia directa este formata din alte firme de transport, competitia indirecta este formata din alte optiuni pe care le au clientii, servicii pe bicicleta, servicii rent a car, companii de transport specializate pe limuzine, etc. Gasesti puncte tari si puncte slabe pentru competitia directa si le prezinti in aceasta sectiune, aduci detalii despre cum opereaza si despre ce fac bine si ce nu. Gandeste-te mereu la clienti si cauta raspunsuri la intrebarile cheie pentru analiza competitiei din perspectiva clientilor.
Nu uita de avantajele competitive, de masinile mai bune si mai bine echipate pe care le ai, de serviciile mai bune, complete, de timpii de livrare rapizi, de serviciile Relatii Clienti mai bune, de preturile mai bune. De asemenea gandeste-te si la cum vei reusi sa depasesti competitia si sa ramai mereu pe locul I in topul preferintelor clientilor.
Planul de marketing. Te referi la cei patru P cunoscuti deja: Produs, Pret, Plasare, Promovare. Vorbesti despre tipul firmei de transport si reiei pe scurt ce ai scris in analiza companiei, despre preturile practicate raportate mereu la competitie, despre localizare, avantajele locatiei in care vei avea sediul, masinile la dispozitia clientilor, de ce e ea ideala pentru clienti si nevoile lor.
Promovarea se va referi la modul in care atragi clientii spre tine. Vei folosi reclame in ziare, reviste, flyere, panotaj stradal, reclame tv-radio, marketing pe retele de socializare, despre toate discuti pe scurt si arati ce vei face concret.
Planul operational. Daca pana acum ai prezentat diverse obiective de atins, acum arati cum ajungi la ele. Aici sunt doua sectiuni importante-procese pe termen scurt, de zi cu zi, tot ce ai de facut zi de zi ca sa ai o afacere care functioneaza fara probleme, obiective pe termen lung, ce venituri vrei sa obtii, cum te astepti sa evolueze afacerea in viitor, ce scopuri ai si vrei sa atingi.
Echipa de management. Ca sa demonstrezi usor ca firma de transport va reusi odata ce e lansata pe piata sau relansata ai nevoie de o echipa de management puternica. Discuta despre membrii echipei, despre ce ii recomanda, despre abilitati, experienta, studii, specializari, despre cum ar putea contribui la dezvoltarea companiei. Ideal ar fi ca toata lumea sa aiba experienta in managementul companiei de transport, in transporturi. Experienta si expertiza sunt esentiale, asa ca subliniaza cat poti de mult orice detalii relevante. Poti sa ai si consultanti care sa te ajute in management daca nu ai neaparat o echipa cu experienta prea multa, vorbeste si despre ei si despre ajutorul pe care ti-l vor asigura.
Planul financiar. Orice plan financiar din planul de afaceri pentru firma de transport trebuie sa includa o viziune clara pe cinci ani legate de finantele afacerii. La inceput ai nevoie de referinte financiare lunare, apoi trimestriale, dupa primul an vei avea plan financiar refacut anual, completat. In planurile financiare vei avea totul despre venituri, cheltuieli, bilantul contabil si situatia fluxurilor de numerar din firma. Te vei gandi la toate costurile, cheltuieli ce pot sa apara intre timp, la profitabilitate, dar si la ce vei putea face obiectiv-nu supraestima tot ce prezinti in planul de afaceri daca vrei sa ai finantare si oameni care vor avea incredere in firma ta de transport si te vor ajuta.