Planul de afaceri pentru un laborator medical

Printre putinele afaceri care se vor dovedi unele profitabile inca de la deschidere se numara si laboratoarele medicale sau laboratoarele de analize medicale. Oamenii, pacientii si medicii, au nevoie de analize de laborator, de laboratoare medicale pentru a primi tratamente, pentru a prescrie tratamente corecte si a intelege ce se intampla cu pacientul, in cazul medicilor.

Redactarea corecta a unui plan de afaceri pentru laboratoarele medicale este cel mai important pas pe care il poti face inainte de a lansa o astfel de afacere pe piata. 

Planul de afaceri pentru laboratoarele medicale sau laboratoarele de analize medicale nu va fi diferit cu mult fata de un plan de afaceri clasic, pentru orice business. Doar ca, spre deosebire de alte afaceri obisnuite, planul de afaceri pentru laboratoare medicale, de analize medicale va trebui sa fie ceva mai specific si mai bine redactat, scris cu mare atentie pentru ca investitorii au o oarecare reticenta cand vine vorba de astfel de afaceri, nu sunt prea comune in piata.

Un plan de afaceri bine redactat, cu toate sectiunile puse la punct si estimari corecte in plan financiar incluse nu va face decat sa ii convinga pe investitori ca e o afacere perfecta pentru profitabilitate foarte buna si pentru venituri constante si o baza de clienti in permanenta dezvoltare. Ce va cuprinde planul de afaceri pentru laboratoarele medicale, de analize medicale?

Sumarul executiv. Este rezumatul, foarte pe scurt, al intregului plan de afaceri si prima sectiune din planul tau de afaceri. Desi e prima sectiune, sumarul executiv se va redacta de abia la final, cand ai terminat de pus la punct toate celelalte sectiuni. Fiecare sectiune din plan va fi rezumata, se va prezenta ideea principala in sumarul executiv, intr-un mod cat mai atractiv pentru investitori si parteneri de afaceri.

Ce va contine sumarul executiv?

  • O introducere a afacerii tale-numele laboratorului medical, localizarea, cand a fost fondat, ce tip de laborator ai;
  • Oportunitatile din piata pe care le vei putea explora si exploata-aminteste de cercetarea de piata, de marimea nisei, pietei pe care vei intra, dar si de potentialul de crestere, de tendintele din piata, din marketing. Pune accent pe oportunitati si arata cum reuseste afacerea ta sa le valorifice si sa vina in ajutorul clientilor;
  • Produse si servicii-discuta despre ce produse si servicii vei oferi clientilor care apeleaza la laboratorul tau. Nu uita de serviciile sau produsele unice pe care le poti pune la dispozitia clientilor, care sa te individualizeze pe piata;
  • Marketing si strategii de vanzare-ce platforme si modalitati de promovare vei avea, ce fel de strategii de marketing vei folosi, cum vei ajunge la clienti si cum ii vei retine pe termen mediu si lung;
  • Proiectii financiare-cel putin pentru primii cinci ani, include nevoia de capital, de investitii, costuri, venituri pe care le vei avea si profitul.

La finalul acestei sectiuni vei avea un CTA, Call To Action, invita investitorii la discutii despre investitia potentiala in afacerea ta. Fii sigura ca ai un sumar executiv clar, concis, usor de inteles si fara jargon, greseli de exprimare si de redactare.

Prezentarea generala a afacerii. Oferi detalii cat mai multe despre businessul tau, fara insa a exagera cu lungimea sectiunii si cu ele. Pe langa nume, localizare, istoric, obiective pentru viitor vei include in aceasta sectiune si:

  • Descrierea afacerii-oferi informatii de baza, ce fel de laborator medical ai, ce nume va purta, tipul de specializare a laboratorului;
  • Descrierea structurii legale a laboratorului de analize-esti un singur proprietar, un SRL, un S.A.? Explica de ce ai ales o anumita localizare si indica eventual pe o harta localizarea laboratorului;
  • Proprietarii-fa o lista cu toti proprietarii si asociatii laboratorului medical. Cat detine fiecare din afacere, daca ai actiuni si cum sunt impartite, ce responsabilitati au pentru un management cat mai eficient al afacerii;
  • Misiunea-vorbeste pe scurt despre obiective, principii de baza, valori. Misiunea va fi memorabila, clara, cat mai concisa;
  • Istoricul afacerii-daca ai deja afacerea cu laboratorul de ceva vreme fa un scurt istoric, de unde ai pornit, ce ai reusit pana acum, cum au mers lucrurile pentru tine;
  • Obiective viitoare-aspiratiile si viziunea afacerii pentru viitor vor fi deosebit de importante si le vei include in planul de afaceri. Mentioneaza obiectivele pe termen lung si scurt, pot fi legate de veniturile pe care le vei obtine, de cota de piata, de serviciile pe care le vei dezvolta, extinde in viitor.

Sectiunea de fata va oferi suficiente detalii legate de afacere, istoricul sau si planurile de viitor. Ea va fi precisa, la obiect, cat mai atractiva si interesanta pentru investitori.

Analiza de piata. Aici este vorba despre intelegerea industriei si a pietei tinta, a competitorilor si a oportunitatilor de dezvoltare. Ce va include in practica analiza de piata din planul de afaceri?

  • Piata tinta-defineste clientul ideal, explica tipul de servicii pe care le prefera, defineste un profil al clientilor pentru a creiona mai usor piata tinta. Clientii tai ar putea fi pacienti, prestatori de servicii medicale, locuri de munca diverse care au nevoie de serviciile tale, companii;
  • Marimea pietei si potentialul de crestere-te adresezi unei nise mai mici sau tintesti spre o piata mai mare? Descrie in detaliu piata si potentialul de crestere, dezvoltare, oportunitatile de dezvoltare;
  • Analiza competitiei-identifica si analizeaza competitia directa si indirecta. Vezi care sunt punctele tari si punctele slabe, descrie modalitati de diferentiere pe piata, pune accent pe avantajul tau competitiv in piata;
  • Tendinte de marketing-analizeaza cele mai noi tendinte din industrie, explica ce fel vei actioina ca sa tii pasul cu ele, explica si cum vei face fata nevoii permanente de dezvoltare si extindere ca sa ramai relevant pe piata;
  • Legislatie, reguli de respectat-listeaza legislatia, regulile, licentele necesare ce vor afecta laboratorul medical si costurile lunare, anuale.

Ilustreaza toate informatiile cu cifre, tabele, grafice, fii precis, scrie analiza pietei gandindu-te mereu la publicul tinta.

Produse si servicii. E o sectiune simplu de redactat, discuti despre servicii si produse oferite, le descrii si adaugi si preturile lor. Masurile care te ajuta sa respecti standardele de calitate sunt necesare in aceasta sectiune, le vei detalia, la fel si servicii aditionale care te individualizeaza pe piata de prezentat. Amintesti de echipamente speciale, tehnologii moderne, personal calificat, profesionisti cu experienta vasta in lucrul in laboratoare medicale, dar si de testarea acasa, consulatii virtuale sau poate de testari rapide pe loc.

Sectiunea trebuie sa fie precisa, concentrata pe clienti, informativa, descrierile trebuie sa fie clare, precise, pentru ca investitorii si cei care vor parcurge planul de afaceri sa inteleaga valoarea adevarata a afacerii tale.

Strategii de vanzari si de marketing. Ce strategii vei folosi ca sa atragi clienti si sa ii fidelizezi, sa ii retii? Adu in discutie USP-ul tau, care poate fi echipamentul de ultima ora folosit, serviciile unice oferite. Identificarea USP-ului afacerii tale te va ajuta sa planifici strategiile de marketing. Strategia legata de preturi va fi inclusa in aceasta sectiune, descrii preturi si modul cum ramai relevant si faci fata competitiei, pachete speciale de servicii si oferte de pret aferente ca sa atragi clientii.

Strategiile de marketing pentru servicii nu vor fi omise din sectiunea de fata. Promovarea pe social media, folosirea Google Ads, de brosuri, e-mail marketing, content marketing, print marketing vor fi importante si vor fi discutate in cadrul strategiilor de marketing.

Strategiile de vanzari trebuie evidentiate pentru a avea siguranta ca vei putea atrage cat mai usor investitorii dornici sa isi maximizeze profitul. Strategia de vanzari poate include vanzari directe, parteneriate cu profesionisti, reduceri foarte bune oferite mereu.

Fidelizarea clientilor si retinerea lor ar putea reprezenta o discutie importanta din sectiunea dedicata strategiilor de marketing si de vanzari. De la pachete speciale de servicii, reduceri periodice la oferte premium, rezultate pe loc la anumite analize in pachete premium, fara costuri aditionale, toate vor fi de mare ajutor pentru retentia clientilor.

Planul de operatiuni. E o sectiune deosebit de importanta, in care vei include procesele si procedurile implicate in operatiunile afacerii, laboratorului de analize, de exemplu necesarul de personal, procesele operationale. Ce va include in practica planul de operatiuni?

  • Personal si training-de cati oameni ai nevoie, pentru ce posturi, departamente. Discuta despre calificari, training de care e nevoie, ce vor avea de facut oamenii angajati in laborator;
  • Procese operationale-colectarea de probe, testare, input de date, generare rezultate, trimiterea de rezultate, oferirea de consultatii, arhivare date etc;
  • Echipamente si instrumente necesare-de la microscop la analizatori ADN, frigidere, incubatoare, autoclave, consumabile etc. Explica faptul ca toate aceste instrumente si tehnologii vor fi de mare folos ca sa imbunatatesti standardele serviciilor oferite si sa fii mai eficient.

Echipa de management. Detaliezi cat de mult poti experienta fiecarui membru din echipa si calificarile, responsabilitatile si rolurile. Nu uiti de CEO, fondatori, managerii tai, de structura organizationala completa, ierarhia cand vine vorba de decizii luate, nici de planul de compensare. Consultatii si cei care iti ofera sfaturi la nevoie vor fi pe lista oferita in aceasta sectiune, asta ca sa adaugi credibilitate.

Planul financiar. Intr-un final ajungi si la planul financiar, poate cea mai importanta sectiune din planul tau de afaceri pentru laboratorul medical. Aici e obligatoriu sa ai proiectii financiare pe cativa ani, 5-10 ani. Ce va include planul financiar in practica?

  • Profit si pierderi-venituri estimate, costuri operatioale, costuri cu servicii, profitabilitate, pierderi reale, profit si pierderi nete;
  • Fluxul de numerar-discuti despre facturi, plati recurente, credite, daca ai, orice fel de cheltuieli care ar putea influenta fluxul de numerar;
  • Bilant contabil-proiectii contabile si financiare legate de active, datorii si capitaluri proprii;
  • Pragul de rentabilitate-momentul cand costurile si veniturile vor fi egale trebuie mentionat in aceasta sectiune. Asa intelegi si tu si investitorii de ce venituri e nevoie pentru a genera si sustine afacerea, pentru a deveni profitabila afacerea cu laboratorul de analize medicale;
  • Nevoile financiare reale-calculeaza costurile asociate cu deschiderea unui laborator medical, estimeaza nevoile financiare si cat capital ai avea nevoie ca sa poti avea un business care functioneaza perfect. Fii specific legat de cerintele financiare pe termen lung si scurt, capital pentru investitii sau credite necesare de exemplu.

Fii cat se poate de realist cu proiectiile tale financiare, ofera informatii relevante si cifre ca sa sustii orice fel de estimari facute.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Copyright © All rights reserved. | CoverNews by AF themes.