Planul de afaceri pentru un magazin de inghetata. Etapele redactarii si ce cuprinde fiecare sectiune
Un magazin de inghetata e o afacere perfecta pe timp de vara, dar si in celelalte sezoane de peste an-poate mai putin iarna cand lumea nu e interesata prea tare de inca un lucru rece. Vara clientii isi doresc sa se racoreasca si cauta ceva dulce si cu putine calorii, usor de savurat oriunde, asa ca magazinul de inghetata va fi la mare cautare. Primul pas spre o afacere de succes pe aceasta nisa este redactarea unui plan de business corect si coerent. Ce va contine si cum il vom redacta veti afla in randurile ce urmeaza.
Magazinul de inghetata s-a dovedit a fi o afacere care a rezistat si pe timp de criza, si pe timp de pandemie, asa ca poate fi oricand un punct de plecare pentru un nou business. Clienti sunt, daca mai vii si cu sortimente inedite, noi, naturale, bio de inghetata ai castigat cu siguranta oamenii si te pozitionezi mai usor pe piata. E loc pentru toata lumea pe piata, asa ca e cazul sa te apuci de redactat planul de afaceri ca sa ai o baza pentru viitorul business. Care sunt etapele redactarii planului de business pentru un magazin care vinde inghetata?
Sumarul Executiv. Ca la orice plan de afaceri vei incepe redactarea cu sumarul executiv. Este cea mai importanta sectiune din planul de afaceri, de obicei o vei scrise spre sfarsitul etapelor de redactare ca sa ai prezentat pe scurt tot ce tine de viitoare ta afacere si sa faci o impresie buna partenerilor de afaceri sau investitorilor. Vorbesti despre conceptul din spatele afacerii cu inghetata, aduci in discutie tot ce tine de operatiunile ce vor avea loc in magazinul de inghetata. Nu uita de descrierea viziunii tale asupra afacerii, de detalii pe scurt despre buget, de misiune si de valori, de brand si de publicul tinta-scrii sumarul executiv si planul cu gandul la publicul tau tinta foarte bine definit de la inceput.
Prezentarea generala a afacerii. Aici e vorba despre modelul de afaceri al businessului cu inghetata, este o sectiune mai practica si nu urmareste neaparat sa atraga atentia, cat sa o mentina mai degraba daca ea a fost atrasa inca de la sumarul executiv. Se poate integra o descriere pentru procesul de obtinere al inghetatelor pe care le vei vinde in magazin, dar si informatii despre proprietari, management, despre experienta clientilor care iti trec pragul. Daca ai multe optiuni in portofoliul tau cu siguranta vei atrage si investitorii si vei reusi sa ai banii necesari lansariij afacerii si dezvoltarii sale in directia dorita.
Echipa si managementul. In primul rand e bine sa fixezi clar pozitionarea ta fata de afacere-ce fel de proprietar esti, te implici, este unul distant, esti manager general? Dupa care vor urma pozitiile, joburile pe care trebuie sa le ocupi si oamenii necesari, dar si organizarea lor odata ce ii ai. Echipa dintr-un magazin care vinde inghetata va fi oricum una restransa chiar si atunci cand te extinzi, deci nu vei avea cheltuieli prea mari cu personalul. Include detalii despre oamenii alaturi de care vei lucra si despre joburile pe care le vei oferi spre ocupare.
Exemplu de meniu din magazinul de inghetata. Intr-un magazin de inghetata vei avea foarte multe optiuni in afara de inghetata, gelato, sorbet, torturi de inghetata, iaurt inghetat etc. Vor fi multe arome si multe tipuri de inghetata, asa ca poti sa iti pui in valoare si sa iti arati creativitatea foarte usor.
Nu uita sa incluzi informatii despre producerea inghetatei, o faci tu, o cumperi de la producatori locali, ai arome traditionale si inghetata clasica sau iti place sa experimentezi cu diverse arome, cu metode de servire diferite. Ai o tema predominanta pentru meniuri sau ai arome unice pe care le vei oferi in functie de sezon? Vei oferi si bauturi sau gustari pe langa inghetata?
Exemplul de meniu din magazinul tau va fi perfect pentru a arata investitorilor ce vor gasi clientii la tine.
Analiza pietei/de marketing. Nisa inghetatei si magazinelor care vand inghetata e una destul de complicata si e „stramta”. Competitia e acerba, laboratoarele si magazinele cu vechime au inghetate deja cunoscute si baze de clienti foarte mari, deci va vi greu sa o ajungi din urma asa de usor. Un brand puternic, coerent, memorabil te va ajuta sa ai succes chiar si pe aceasta nisa foarte aglomerata.
Evaluarea pietei locale este foarte importanta. Vezi cate magazine de inghetata sunt in oras, vorbeste despre si despre ce fac bine sau nu, ce poti face tu bine si ce aduci nou clientilor tai. Care e cererea de pe piata, cu ce oferta poti veni? Explica potentialilor investitori si parteneri de afaceri care e calea spre succes in viziunea ta, identifica o potentiala baza de clienti si modul in care poti sa ii aduci in magazinul tau cand stiu deja si celelalte magazine din preajma ta.
Marketing si publicitate. Trebuie sa aduci clientii in locatia sau in locatiile tale, asa ca ai nevoie de marketing si de publicitate. In aceasta sectiune discuti despre modul in care vei ajunge la clienti si despre cum ii vei atrage in magazin. Planuieste o deschidere si niste inghetata, sortimente unice pe care sa le servesti poate gratuit in primele doua sau trei ore, poate patru ore de la lansare. Detaliaza si cum vei convinge clientii sa revina la tine dupa ce te-au descoperit.
Foloseste social media, printul, programele de loialitate, strategii de marketing coerente care sa iti mareasca baza de clienti cat mai usor pe termen scurt si mediu.
Grafica brandului. Un brand coerent de-a lungul planului de business incepe de la crearea unei grafici care sa reflecte foarte bine conceptul de branding si sa demonstreze investitorilor si clientilor implicarea ta. Exprima experienta oferita si etosul intr-o grafica relevanta pentru brand. Incearca sa te joci cu brandingul si cu grafica si sa fii cat mai creativ ca sa ai succes.
Operatiunile businessului. Sectiunea aceasta include informatii despre experienta clientilor, vanzari, inventar, contabilitate, structare mangamentului, lantul de aprovizionare pentru tot ce ai in meniu. Nu uita sa vorbesti si despre rolul tau in afacere, ce faci in mod concret pentru afacerea ta. Discuti pe scurt despre cum vei conduce afacerea zi de zi si cum va fi proiectia ei trimestriala. Te pregatesti asa pentru vanzari si pentru proiectiile cheltuielilor curente ale magazinului tau de inghetata.
Previziuni legate de vanzari si cheltuieli de exploatare. E o sectiune foarte importanta ce contine totul despre costuri cu forta de munca, cu echipamente, productie, chirie si marketing etc. Previziunile leate de vanzari si echilibrul dintre costuri si incasari va fi evidentiat aici pe scurt. Investitorii vor fi interesati de potentialul unui profit si de pierderile ce pot sa apara, de riscurile reale si de modul in care vor fi depasite.
Analiza veniturilor lunare le va arata investitorilor interesati de afacerea ta ca businessul se poate sustine si singur la un moment dat. Aminteste de costurile unice legate de gestionarea afacerii cu inghetata si de modul in care s-ar putea echilibra cu veniturile la fiecare trimestru fiscal.
Finantari si imprumuturi. In aceasta ultima etapa discuti strict despre finantare, ce fel de finantare vei aborda pentru afacerea ta si despre imprumuturile ce vor fi necesare ca sa „ridici” afacerea si sa o mentii pe linia de plutire. E important sa le arati investitorilor ca banii lor vor fi folositi cu rost si ca ai mare nevoie de ei, ca afacerea va merge bine odata ce ai investitiile necesare mai ales la inceput.