Proprietatea intelectuala si franciza. Cum o protejam si ce particularitati are in domeniul francizelor?

Proprietatea inelectuala este unul dintre pilonii fundamentali pentru succesul si sustenabilitatea francizei. Protejarea proprietatii intelectuale in domeniul francizelor nu e doar o chestiune de securitate legala, e si un instrument eficient de mentinere a valorii brandului si a competitivitatii pe piata. O protejare corecta si eficienta a proprietatii intelectuale inseamna si politici clare, cooperare cu specialisti, proceduri clare in fiecare locatie detinuta de francizati. Doar asa franciza se poate dezvolta si extinde, isi poate consolida pozitia in piata si poate inspira incredere.
Cand discutam despre franciza si francizare, proprietatea intelectuala se refera la o serie de active care, odata ce sunt protejate asa cum trebuie, pot adauga plus valoare si valoare unei afaceri. E vorba despre drepturile exclusive asupra creatiilor intelectuale, marci, patente, design industrial, modele, copyright, secrete comerciale, chiar si software proprietar.
Aceste active de protejat vor forma fundatia identitatii francizei si sunt esentiale pentru operatiunile de zi cu zi. Proprietatea intelectuala in cazul francizelor trebuie protejata si gestionata strategic, in asa fel incat francizorii sa isi mentina controlul asupra folosirii activelor in unitatile francizei.
Cea mai mare problema cu proprietatea intelectuala legata de francize vine din neclaritatile protejarii, nu stii ce anume sa protejezi si ce include proprietatea intelectuala de multe ori, strict legat de francizare si franciza.
Ca sa fie clar, vom detalia in continuare tot ce se va proteja in materie de proprietate intelectuala legata de francize.
Marci si logo-marca reprezinta valori si identitatea francizei, la fel si logo-ul. E important sa inregistrezi marca de la inceput ca sa nu fie folosita fara permisiunea ta, dar si sa fie unica si inregistrata mai departe peste tot pe unde activezi.
Patente-sunt pentru inovatiile tehnologice, procese si produse noi. Protejezi proprietatea intelectuala prin protejarea de patente ai si avantaj competitiv asigurat, nicio alta franciza, companie nu va copia, reproduce inovatiile tale fara acordul tau scris si explicit.
Secrete comerciale-informatii valoroase, confidentiale ce ofera avantaj competitiv clar, inclusiv strategii de marketing, liste de clienti, retete. Ele se vor proteja neaparat daca vrei sa ramai pe piata si sa existi in nisa ta.
Materiale creative-protejezi materiale creative via copyright, continut de marketing, manuale de operatiuni, site-uri etc.
Software si tehnologii-trebuie protejate neaparat prin licentiere, contracte pentru a nu exista incercari de copiere in mod ilegal din partea altor francize de pe piata, de distributie de tehnologie si software fara aprobari prealabile.
Asadar, pentru protejarea proprietatii intelectuale in cadrul francizelor ai inregistrari de marci si patente, contracte si intelegeri de confidentialitate intre francizor si francizati, cu niste clauze clare legate de folosire, protejare, respectare proprietate intelectuala. Se poate adauga licentiere obligatorie software, protejare soft, prin definire drepturi de folosire, distributie, protejare clara.
Monitorizarea si executarea silita vor fi actiuni imediate odata ce se constata orice fel de incalcare a proprietatii intelectuale. Francizatii vor fi antrenati sa detecteze si sa inteleaga orice fel de incalcari ale protejarii proprietatii intelectuale, dar si sa foloseasca active si sa evite practici ce ar putea duce la incalcarea proprietatii intelectuale legate de franciza.
Nu e usor sa protejezi proprietatea intelectuala apartinand francizelor in ziua de astazi. Sunt tot felul de provocari pe care le ai de depasit si la care trebuie sa fii foarte atent de fiecare data.
Unele pot fi de natura legala, legislativa, asta pentru ca legislatia legata de proprietatea intelectuala difera de la o tara la alta, altele au legatura cu riscul de incalcare a activelor de catre francizati sau competitori, care va afecta financiar franciza si identitatea ei.
Ce e de facut pentru a evita orice fel de obstacole si provocari posibile? De la inceput trebuie sa intelegi ce e proprietatea intelectuala si cum se aplica ea in cadrul francizei, care sunt activele ce tin de proprietatea intelectuala, cum se protejeaza corect.
Dupa ce ai inteles ce reprezinta proprietatea intelectuala in domeniul francizelor o vei identifica rapid si eficient, vei audita activele proprietatii intelectuale si vei identifica vulnerablitati in acte si oportunitati pentru a imbunatati protectia proprietatii intelectuale.
Cadrul legale e esential si trebuie cunoscut, cercetat pentru a putea folosi strategii legale pentru a evita riscuri si a proteja activele de baza ale francizei. Se adauga intelegerile detaliate in sfera proprietatii intelectuale si protejarii ei, cu elemente critice incluse precum scopul folosirii, durata, termeni de reinnoire, de incetare a intelegerilor.
Schimbari apar mereu in legatura cu proprietatea intelectuala in domeniul francizelor, deci ar fi bine sa fii la curent si sa te informezi permanent. Acest sfat se aplica si pentru francizor, si pentru francizat, implicand si revederea si actualizarea politicilor interne, materialelor pentru training, intelegerilor pentru a reflecta standarde legale actuale si cele mai bune practici in domeniu. Cu cat implicarea e mai mare din partea ambelor parti, cu atat sansele ca franciza sa prospere in viitor vor fi mai mari si veniturile ei vor fi mereu din ce in ce mai bune.