Strategii eficiente cand vrei sa faci parte dintr-o franciza
O franciza este intotdeauna o idee mai buna decat un simplu startup. Desi e mai mult de munca si mai multa bataie de cap vei avea si succes mai mare pe termen lung si venituri mai mari si mai bune. Dar ca sa gasesti un sistem de francizare, o metoda de a patrunde in universul francizarii vei avea nevoie de strategii foarte bine puse la punct ca sa gasesti tipul de investitie initiala adaptata intereselor tale si nevoilor tale…
Strategiile eficiente pentru a face parte dintr-o franciza sau a initia o franciza, a reconstrui o franciza sunt usor de gasit daca nu te grabesti. Asta e cel mai important cand vrei intr-o franciza sau sa ai o franciza: sa faci totul pas cu pas, sa te documentezi si sa te bazezi pe tot ce ai invatat de cand esti in afaceri. Care ar fi cele mai bune strategii pentru tine?
Prefera o abordare clasica. In general, cand vine vorba despre franciza si despre francizare, oamenii gandesc in felul urmator: cumperi o franciza noua, gasesti o locatie si o dezvolti de unul singur. Devii pe loc proprietar sau operator. Este abordarea clasica, asa au facut toti marii francizori care au dezvoltat afaceri de miliarde de dolari, tot procesul functioneaza si multe francize de astazi se bazeaza pe aceasta schema foarte simpla. Si e cam singura cale prin care poti sa detii o franciza in totalitate si sa ai si francizati care vor avea nevoie de tine, vor fi interesati de o afacere noua.
Iti recuperezi investitia usor, ai timp suficient sa pui totul la punct, iti construiesti si dezvolti afacerea de la zero, toate greselile ti le asumi, sunt ale tale, nu ai pe cine da vina. Angajezi si oamenii de care nevoie, tu esti cel care va coordona activitatea si tot ce se intampla in franciza si toate locatiile ei. Va dura ceva sa ai si profit, te va costa mult la inceput, dar pana la urma vei reusi in acest fel sa pui pe picioare o franciza de viitor si una de succes.
Cumpara o franciza existenta, „matura”. De la inceput pot sa observi care sunt cifrele sale, cum se descurca pe partea economica, ce fel a evoluat, daca are profit sau nu, cum e cifra de afaceri. Discuti cu patronii, cu angajatii, vezi cum se misca lucrurile in franciza pana sa o cumperi, te poti informa si in privinta domeniului in care vei activa odata ce ai cumparat franciza. Incertitudinile legate de investitia initiala vor disparea si ele daca vei cumpara o franciza care exista deja.
Plus ca vei putea gasi si francize cu probleme, pe care le vei putea ajuta sa se „ridice” si sa se dezvolte in directia corecta, in asa fel incat la final sa ai si profit si succes in afaceri, poate chiar mai mare decat cel la care te asteptai.
La capitolul dezavantaje poti avea multe probleme ascunse pe care le vei vedea de abia dupa ce vei prelua franciza. S-ar putea sa pierzi bani pana cand pui toate lucrurile pe picioare si sa ai mereu obstacole de depasit cel putin la inceput. Si cumpararea francizei va fi mai dificila pentru ca francizorul are dreptul sa impuna niste reguli, chiar si niste taxe pana sa ofere „pe tava” franciza de care nu mai are nevoie.
Devino „master francizat” si alege master franciza ca forma de parteneriat. Poti deveni un francizat „master”. Esti un fel de reprezentant local al francizorului, oferind suport si training pentru cei care au nevoie, esti platit pentru serviciile tale, primesti un procent din veniturile generate pe un teritoriu deservit de o unitate din cadrul francizei.
De asemenea, ai putea sa recrutezi oameni, sa generezi comisioane la vanzarile in franciza realizate prin eforturile proprii. Francizatii pot sa se implice si mai mult in sistemul francizei si sa devina „master francizat”.
De multe ori e o confuzie intre „master francizat” si programele de subfrancizare. In cadrul subrancizarii vinzi si ofertezi direct francizele, un master francizat va avea intalniri cu oamenii care sunt interesati de franciza si ii trimite la francizor pentru a finaliza tranzactiile.
Investeste intr-o franciza de conversie. O franciza de conversie permite unui business independent matur sa se afilieze cu un brand national. Folosesti indentificarea individuala, dar beneficiezi de tot ce iti ofera un brand national. Ai putere de cumparare, identificarea cu brandul este tot ce ai nevoie ca sa te dezvolti rapid.
Cand ai deja o afacere independenta vei avea si multe leaduri locale generate in urma campaniilor nationale si regionale de publicitate. Depinde de sistemul francizei daca vei putea sa folosesti numele tau in continuare, numele afacerii sau vei avea numele brandului impus. Si taxele platite pentru programele de afiliere sunt mai mici decat cele din sistemele traditionale de francizare. Nu vei avea nevoie de atat de mult ajutor si de investitii asa de mari ca atunci cand ai o afacere noua, o franciza noua.