Pot afacerile sa supravietuiasca fara marketing in economia actuala?
Marketingul e foarte important pentru orice afacere. Publicul tau tinta trebuie sa stie de tine, ai nevoie si de promovare inteligenta si de vizibilitate pe piata, de avantaje competitionale clare in fata altor afaceri asemanatoare. Trebuie sa atragi atentia clientilor, sa ii faci sa isi aminteasca de tine cand au nevoie de produse si servicii pe care le poti oferi. Ce s-ar face insa afacerile fara marketing?
Multi oameni de afaceri, cu sau fara experienta, sunt de parere ca marketingul tine doar de promovarea afacerii. Marketingul are un rol important insa mai degraba in construirea increderii pe care o are publicul tinta in raport cu brandul afacerii. Cum se poate obtine aceasta incredere?
Prin comunicare. Marketingul ar trebui sa educe, sa transforme clientii in clienti fideili, in clienti mai buni. Poti sa faci acest lucru spunand povestea brandului si pe retele de socializare, explicand procesul de productie al produselor in videoclipuri, detaliind procesele implicate in oferirerea serviciilor pe site. Asa clientii au incredere in brand si sunt determinati sa cumpere. Companiile mici sau mari aloca aproape jumatate din bugetul lor doar pentru crearea de continut si omit importanta marketingului pentru o afacere de succes.
Prin serviciile relatii clienti. Marketingul este si despre rezolvarea problemelor clientilor. Clientii intra pe retelele de socializare pentru a-si rezolva problemele, pentru a avea raspunsuri rapide. Dar multe afaceri nu au timp de interactiunile cu potentialii clienti de pe social media. Te concentrezi pe marketingul pe retele de socializare si uiti si de bloguri, unde ai putea posta raspunsuri si detalieri la problemele clientilor. Serviciile relatii clienti sunt foarte importante si pentru partea de marketing, deci ar trebui acordat un mai mare interes acestora mai ales daca vrei sa ii ai aproape mereu si sa te bazezi pe ei cand lansezi produse si servicii noi.
Prin planificarea pentru viitor. Doar niste postari aruncate pe retele de socializare nu te vor ajuta sa iti indeplinesti obiectivele. Ai nevoie de cercetare de piata foarte bine facuta si de planificare. E nevoie de timp sa gasesti cele mai bune solutii de marketing pentru a livra un mesaj si a determina clientii sa cumpere si sa revina la tine cand au nevoie de servicii si produse pe care tu le ai, le produci. In marketing e nevoie de research, de testare, de urmarire a rezultatelor, iti dai seama cine sunt clientii, de ce fac alegerile pe care le fac si de ce nu aleg chiar competitia directa. Planul de marketing al afacerilor este mai usor de intocmit atunci cand ai deja o analiza a pietei si date suficient de multe pentru a avea de fiecare data cele mai bune rezultate.
Prin consecventa. E foarte usor sa te gandesti doar la ultimele trenduri din digital si sa te concentrezi doar pe cum arata logo-ul tau pe site. Marketingul real inseamna si multa munca si nopti nedormite. Un marketing eficient inseamna investitii semnificante, strategii, planificare, generare de content in mod regulat pentru o multime de platforme digitale, social media, e-mail, bloguri, articole gazduite pe site, blog etc.
Ce se intampla daca nu folosesti marketingul in afaceri, daca nu te gandesti si la tactici si strategii de marketing? Doar lucruri neplacute, desigur si eventual probleme cu stabilitatea afacerii pe piata. Daca nu ai marketing poti sa speri ca vei avea doar clienti din apropierea ta, care au contact direct cu afacerea zi de zi, care o vad mereu in fata ochilor si poate aleg sa interactioneze cu ea din curiozitate. In on-line si mai greu pentru ca sunt deja sute si mii de afaceri asemanatoare cu a ta. Practic afacerea ta va sta intr-un glob de cristal, ai clienti care mai vin la tine si revin, dar nu vei ajunge si la alti potentiali clienti care iti vor creste incasarile si te vor ajuta sa ajungi mai rapid la succesul dorit.
Daca alegi sa folosesti marketingul in afaceri ai si feedback mai mult, iti imbunatatesti ofertele, stii ce faci bine si ce faci rau, ce ai putea sa imbunatatesti. In on-line e si mai important sa ai marketing implementat la un nivel inalt, cat mai bine adaptat clientilor pe care ii ai ca sa nu te pierzi in fundal, departe de potentialul tau adevarat. Fara marketing e foarte greu sa creezi o relatie cu potentialii clienti in on-line, sa existe o relatie intre brand si client.
Fara o cercetare de piata amanuntita, fara research legat de audienta ta, de competitie risti sa arunci banii pe un marketing care nu te va ajuta deloc. Cercetarea de piata iti va ghida pasii in marketing si in afaceri si te va ajuta sa gasesti cea mai buna strategie pentru a realiza marketing de calitate si a avea vanzari cat mai bune.
Si daca nu iti calibrezi planul de marketing vei avea un business care nu isi va atinge potentialul deloc. Poti sa mai tai din bugetele pentru campaniile care nu functioneaza sau sa le anulezi de tot si sa te indrepti spre un marketing care se concentreaza doar pe ceea ce important pentru clientii tai.
Si pana la urma de ce e marketingul asa de important in afaceri?
- Marketingul e foarte important in business pentru ca iti permite sa ai clienti noi, iti aduce clienti care sunt interesati de produsele si serviciile tale si le vor cumpara la interactiunea cu afacerea ta;
- Pentru a evita sa fii inlocuit-clientii au atat de multe variante in afara de tine incat nu se vor opri de fiecare data la brandul tau. Marketingul te ajuta sa le spui clar si rapid de ce te-ar alege pe tine si cu ce esti tu mai bun decat competitia directa, de ce merita sa vina la tine cand au nevoie de produse si servicii;
- Pentru a cunoaste mai bine clientii-stii cine sunt clientii reali ai afacerii tale, ce asteptari au de la afacere, stii ce clienti sa atragi, cei care vor fi dispusi sa interactioneze cu brandul tau si sa cumpere de la tine;
- Pentru a avea un viitor sigur in afaceri-foarte multe afaceri esueaza la cateva luni sau ani de la deschidere. Daca nu vrei sa ingrosi si tu randurile celor care nu sunt in stare sa tina pe linia de plutire o afacere te vei gandi la marketing, si la un marketing foarte bine gandit si implementat ca sa ai o afacere ce depaseste chiar si asteptarile tale in privinta longevitatii.