Cum sa detectezi din timp coluziunea in afaceri si cum o previi eficient?

Frauda este una dintre cele mai importante si mai greu de controlat in business. Putem avea foarte multe tipuri de frauda, coluziunea fiind doar o modalitate prin care ajungem la frauda si la probleme. Doar in 2020 51% din totalul de fraude la nivel global au aparut ca urmare a coluziunii, doua sau mai multe afaceri fiind implicate de obicei. Cum se poate preveni insa si cum se identifica mai usor coluziunea in business?
Coluziunea in business este o intelegere ilegala si secreta intre doua parti sau mai multe pentru a insela, a induce in eroare si a frauda. Frauda poate fi minora, majora, afacerile pot fi expuse la pierderi financiare importante, la probleme cu reputatia, imaginea businessului. Scopul final e dezechilibrarea pietei si castigul mai bun, un avantaj pe piata. Apare si competitia acerba intre companii, care duce la probleme majore financiare de ambele parti.
Daca vom observa cu atentie pietele unde avem deja coluziune prima forma si primul tip de coluziune este fixarea preturilor, care duce la oligopol. Preturile pot fi mai mari sau mai mici, doar in avantajul companiilor, nu al clientilor, competitia e eliminata si redusa aproape de zero.
Sincronizarea campaniilor publicitare este alt tip de coluziune in afaceri. Practic nu vrei sa ajunga la urechile clientilor si altceva decat vinzi si promovezi tu si partenerii in coluziune. In industria financiara avem parteneriatul colectiv prin folosirea de informatii interne. Sunt impartasite informatii preliminare, pe care nu le stie nimeni, cu scopul obtinerii avantajelor competitive si financiare. Au loc tranzactii si schimburi pana cand informatia ajunge si la publicul larg. Se mai pot controla nivelurile de productie, poate avea loc diviziunea pietelor.
Impactul asupra consumatorilor, clientilor e major: preturi mari, optiuni mai putine, competitie inexistenta si intrare pe piata dificila pentru afacerile mici.
Se mai discuta despre coluziune orizontala si verticala, dar si despre coluziunea tacita sau explicita. La coluziunea orizontala, afaceri de la acelasi nivel al lantului de aprovizionare, competitori directi, se inteleg ca sa influenteze piata, adica impun preturi fixe, limiteaza anumite produse si promoveaza altele ca sa descurajeze concurenta. La coluziunea verticala, afaceri de la niveluri diferite ale lantului de aprovizionare comploteaza si discuta ca sa influenteze preturi si intrarea pe piata. Producatori si distribuitori, vanzatori vorbesc si stabilesc ce fel de produse sa vanda si cand anume, se limiteaza si vanzarea in anumite regiuni.
Coluziunea explicita implica contracte formale secrete intre parti, in care se convine asupra preturilor, nivelurilor de productie alocarea partilor din piete. Coluziunea tacita implica intelegeri implicite intre parti, fara nimic concret, scris undeva-apare unde e competitie mai putina si poate afaceri mai mici.
Prevenirea coluziunii in afaceri este destul de simpla daca stii ce ai de facut. Totul incepe cu recrutarile. Trebuie sa te informezi despre toti cei care ii vei angaja, sa ai macar sase luni de experienta la alt angajator si sa ceri referinte, pareri, sa cauti detalii despre ei si despre ce fac, ce performante au, daca sunt corecti sau nu la locul de munca.
Cultura organizationala devine foarte importanta. Orice fel de probleme de control in interiorul organizatiilor nu vor fi tolerate si vor fi rezolvate si analizate. Se rezolva mai intai tot ce se poate in interior si apoi se defineste mai bine ideea de cultura si tot ce tine de articularea organizationala culturala. Conflictele de interese vor trebui si ele gestionate cat mai eficient si intelese in deplinatatea aspectelor lor organizationale ca sa poti preveni coluziunea.
Legile antitrust sunt cele mai bune daca vrei preventie reala. Uneori e nevoie ca o companie parte din coluziune sa taie din profiturile membrilor care raman. Compania care se retrage anunta si autoritatile despre coluziune si se iau masuri rapid.
Mai e nevoie si de programe de conformare, training si discutii cu angajatii despre coluziune, audituri antitrust.
Cum iti dai seama de prezenta coluziunii?
- Indicatori de preturi fixate;
- Semnale clare de alocare a pietelor si impartire
- Trucarea licitatiilor, mai ales in domenii unde se aloca contractele doar prin licitatii publice.
Un exemplu din viata reala: Apple in 2015, pentru a face mai mult profit, s-a inteles cu cinci dintre cei mai mari editori de carte asupra preturilor e-book-urilor. Vizata de aceasta miscare era compania Amazon, care nu avea nicio sansa in privinta preturilor e-book-uri.
Daca esti prins ca esti parte din coluziune poti primi penalizari si amenzi usturatoare, toate raportate la cifra de afaceri anuala. Reputatia e grav afectata, iar indivizii implicati in coluziune ajung si la inchisoare.