Cum sa ai o fuziune eficienta si avantajoasa pentru compania ta? Tipuri de fuziune, avantaje si dezavantaje

Unde-s doi puterea crestere spune un vechi proverb romanesc. Si e foarte adevarat si in cazul companiilor de pe piata, indiferent ca sunt concurente sau ca se ocupa de lucruri diferite. Fuziunea poate fi o solutie pentru multe probleme daca stii cum sa o abordezin in mod profesionist si corect si o intelegi pe deplin. Ce presupune insa fuziunea companiilor si ce avantaje iti aduce?

Fuziunea presupune o intelegere prin care doua societati, companii existente devin o singura entitate juridica, o singura companie. De regula, in general, aceste fuziuni apar cand companiile au nevoie de a ajunge la noi segmente din piata, cand au nevoie de o cota de piata mai buna, crescand si valoarea companiei pentru actionari. Exista si o clauza clara in contractul de fuziune prin care sunt prevenite cumpararile sau fuziunea in care ar fi implicate alte companii terte.

Companiile care aleg sa fuzioneze trebuie sa fie egale din punctul de vedere al marimii, clientilor si bazelor de clienti, operatiunilor realizate. A nu se confunda cu achizitia unei companii, ce nu e voluntara si implica o companie cumparata de o alta mai puternica, mai stabila.

Alte motive pentru care ar fi necesara o fuziune: reducere costuri operationale, de taxe, de costuri cu publicitatea, marketingul pentru companii concurente, dezvoltare afacere si extindere catre alte teritorii, unirea de produse comune, cresterea veniturilor anuale, cresterea profitului, achizitia de active ce ar avea nevoie de timp ca sa se dezvolte in interiorul companiei, cu beneficii clare pentru actionariat.

Dupa fuziune toate actiunile noii companii sunt impartite catre actionarii implicati. Planificarea si utilizarea resurselor existente vor fi mult mai eficiente imediat dupa fuziunea companiilor, firmelor. Uneori, o fuziune te poate salva de la faliment.

In functie de scopul companiei care va initia fuziunea exista mai multe tipuri de fuziune. Companiile din tehnologie, sanatate, retail, sectorul financiar vor apela adesea la fuziune. In continuare vom discuta pe scurt despre toate tipurile de fuziune:

  1. Conglomerat-fuziune intre doua sau mai multe companii implicate in activitati comerciale care nu au legatura neaparat. Mai intalnim si conglomerat mixt, unde doua organizatii incearca sa se exteinda pe piata, din perspectiva produselor si ofertei. Poti ajunge la asa ceva doar daca ai sinergie, daca ai valoare si performante mai bune dupa, daca ai niste economii serioare.
  2. Congerica-fuziunea congenerica sau fuziunea ce vizeaza extensia pe partea de produse. Doua sau mai multe companii opereaza pe aceeasi piata sau sector, au lucruri in comun, tehnologii, piata, procesele din spatele produselor, cercetarea, dezvoltarea. Practic adaugi o noua categorie de produse de la o companie la o categorie existenta de la alta companie. Asa ajungi la mai multi clienti mai rapid, ai cota de piata mult mai buna.
  3. Extensie de piata-fuziunea are loc intre doua companii ce vand aceleasi produse, dar sunt concurente pe piete diferite. Ce isi doresc companiile e sa aiba acces mai bun la piete, o baza de clienti mai mare.
  4. Fuziune orizontala-doua companii ce isi desfasoara activitatea in aceeasi industrie pot face o fuziune orizontala. Doi sau mai multi competitori aleg sa faca fuziune pentru a oferi aceleasi produse si servicii si a fi mai puternici prin colaborare. Va merge doar acolo unde avem putine firme, companii si concurenta nu ar ajuta la nimic.
  5. Fuziune verticala-doua companii ce produc parti sau servicii pentru o fuziune de produs se pot implica in fuziune verticala. Deci doua companii ce opereaza la niveluri diferite in acelasi lanta de aprovizionare dintr-o industrie isi combina operatiunile pentru un scop comun: cresterea sinergiei prin reducerea costurilor.

Fuziunea unor companii poate avea si numeroase dezavantaje. Cresc preturile la produse si servicii, se reduce competitia, apare si monopolul in unele situatii, comunicarea nu mai e atat de buna si de eficienta, este afectata performanta si rezultatele firmei. Daca fuziunea e agresiva se ajunge si la somaj, pierdere de locuri de munca, in anumite scenarii controlul asupra angajatilor, echipei e limitat, dificil.

Ce strategii eficiente poti folosi pentru a te asigura ca fuziunea cu alta companie va fi un succes?

  • Planifica si iar planifica-te va ajuta enorm sa planifici si sa te gandesti la detalii, la scenarii, compatibilitatea cu viitorii parteneri va fi mai buna daca incepi cu planificarea inainte de orice. Planurile trebuie sa fie discutate impreuna, de ambele parti. Si brandingul e important acum, de la logo, voce brand, la filosofie si valori brand pentru noua companie rezultata din fuziune, toate conteaza si trebuie planificate si discutate. Nu uita si de sondaje si de feedback de la clienti ca sa vezi ce mai ai de planificat si de facut pentru a avea succes cu noua companie;
  • Defineste obiectivele-ele vor influenta si obiectivele viitoare ale ambelor companii ce vor fuziona intr-una singura. Toata lumea din companii trebuie sa inteleaga ce se intampla, ce obiective sunt si care ar putea fi altele fixate spre binele companiei rezultate in urma fuziunii;
  • Cercetare de piata obligatorie pentru noua piata pe care vrei sa intri-ai poate noi clienti, un nou segment de piata la care te gandesti, noi teritorii de acoperit, deci e nevoie de cercetare de piata ca sa stii cum arata „campul de lupta”;
  • Strategiile si tacticile de marketing raman aceleasi-trebuie sa pastrezi clientii actuali, sa incerci sa ii fidelizezi, dar atragi obligatoriu si unii noi dupa fuziune. Clientii trebuie informati despre fuziune direct, trebuie sa afle de la tine ce se intampla, ii vei asigura ca totul e in avantajul lor si ca te va ajuta pe tine sa ai produse si servicii mai bune pentru ei. Dezvolta noi strategii de marketing pentru noua companie rezultata in urma fuziunii si integreaza si strategii de la ambele companii care au functionat, idei interesante si eficiente in practica. Nu uita de instrumentele de tracking pentru ca ai date mai multe de colectat acum, de promovarea pe social media;
  • Fii onest-e nevoie de audit de ambele parti inainte de a semna o intelegere de fuziune. Orice fel de cifre, date trebuie sa fie oneste, clare, fara urma de subiectivitate. Vorbeste despre puncte tari si puncte slabe, fa o analiza SWOT, fii atent la toate detaliile companiilor ce vor fuziona. Asa stii de unde pornesti, ce e de reparat, ce a mers bine si e de continuat.

Ce e de facut in practica pentru o fuziune fara prea multe obstacole de ambele parti?

  • Compara si analizeaza structura companiilor-tii cont de taxe, de actionariat, de orice detalii ce ar putea sa impiedice fuziunea rapida si corecta;
  • Determina cine va conduce noua companiei, cine vor fi liderii-se configureaza si structura de leadership, directorii, managerii;
  • Compara culturile celor doua companii ce vor fuziona-discuta cu toti cei din companie, cu oamenii importanti, vezi cat de deschisi sunt, cum comunica, cum vor lucra sub acelasi lider nou;
  • Determina brandingul pentru noua companie-se va retine brandul si brandingul de la o companie, se vor combina elementele de branding, vei realiza un brand nou de la zero;
  • Analizeaza situatia financiara in detaliu de la cele doua companii-vezi sa nu existe datorii, probleme financiare, taxe neplatite sau greu de dus dupa fuziune. Un economist, contabil va ajuta in procesul de analiza;
  • Determina costurile operationale-vezi care e fluxul de numerar al companiilor, situatia contabila la zi, cheltuieli si venituri, profit. E bine sa iti aloci ceva timp pentru aceasta etapa ca sa nu ai de suferit la capitolul productivitate dupa fuziune;
  • Determina valoarea companiilor-va fi o miscare utila daca vrei sa aloci active si sa ai un actionariat fair la final;
  • Fii transparent in tot procesul de fuziune-angajatii trebuie sa fie informati de fiecare data cand se iau decizii si se mai parcug etape din procesul de fuziune, sa fie asigurati ca totul e in ordine;
  • Asigura-te ca ambele companii sunt implicate in fuziune 100%-CEO-ul devine important aici, el trebuie sa se asigure ca toata lumea se gandeste doar la fuziune, ca exista tinte clare, obiective, un scop clar. Vorbeste despre leadership si despre performanta si standardul de performanta din noua companie aparuta in urma fuziunii. Pana la urma organizarea e cheia spre o fuziune de succes.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Copyright © All rights reserved. | CoverNews by AF themes.