Cum sa identifici cele mai bune oportunitati din piata?
Dezvoltarea unei afaceri si mentinerea ei pe linie de plutire se va putea face mult mai simplu daca stii sa gasesti oportunitatile cele mai bune si sa te folosesti de ele la maximum. Unele vor fi usor de gasit si de implementat, pe altele le vei gasi dupa ani de incercari si de experienta. Ca sa identifici oportunitatile cele mai bune pentru afacerea ta trebuie sa ai abilitatile necesare si rabdare, curaj, dar si dispozitie spre nou, spre iesirea din rutina. Identificarea lor corecta se va face in timp, dar va fi mai usoara daca stii ce etape ai de parcurs.
Nu e suficient sa identifici niste oportunitati, trebuie sa stii care te vor ajuta sa iti dezvolti afacerea in directia dorita, care sunt pentru tine si care nu. In orice moment ai o multime de oportunitati in piata, trebuie doar sa le vezi si sa le intelegi, sa le aplici cat mai corect odata ce te-ai hotarat ca ele sunt cele de care ai nevoie. Ce ai de facut ca sa gasesti mai usor cele mai bune oportunitati pentru afacerea ta?
Discuta cu fiecare client in parte. Este cea mai simpla si cea mai eficienta metoda prin care poti sa descoperi noi oportunitati pentru afacerea ta. Chiar daca ai deja clienti care iti cumpara produsele, asta nu inseaman ca iti vor alege afacerea si in viitor si ca nu vor avea idei despre ce ai putea imbunatati. Fii receptiv la orice fel de feedback de la clienti si pune in practica orice fel de schimbari dictate de catre acestia. Organizeaza focus grupuri, trimite newsletter, aduna pareri ale clientilor din social media. Fa o lista de intrebari esentiale pe care sa le adresezi clientilor si cu siguranta raspunsurile lor te vor ajuta sa identifici oportunitatile de care ai nevoie din piata pe care activezi.
Realizeaza analiza competitiei. Daca esti atent mereu la ce face competitia vei putea identifica imediat oportunitati pe piata pentru crestere si dezvoltare. Cand vezi ca ai competitori care se folosesc de o noua oportunitate descoperita trebuie sa te asiguri ca si tu, daca te vei folosi de ea, vei ajunge ceva mai departe de ei, te vei indeparta cat mai mult de competitie. Vei vedea care sunt punctele tari si punctele slabe, vei fi la curent cu orice fel de oportunitati apar si care poate nu au fost atat de evidente pentru tine. Trebuie sa iti intre in reflex sa te uiti si peste gard la competitia ta directa si indirecta daca vrei sa fructifici rapid orice fel de oportunitati din piata.
Fii atent la factorii externi. Oportunitatile nu vor fi de fiecare data sub controlul tau direct, aproape de tine. Sunt multi factori externi care s-ar putea sa nu aiba legatura neaparat cu afacerea ta, dar care iti vor influenta operatiunile. Factorii de mediu, cei guvernamentali, sociali, economici, toti te vor influenta mai mult decat iti dai seama. Fii la curent cu toti factorii externi ce ar reprezenta pericole pentru tine ca sa ai o sansa in plus sa reperezi oportunitatile de pe piata. Munca hibrida, de exemplu, poate sa determine schimbari la nivel de produse vandute, schimbarile normelor culturale pot sa prezinte o oportunitate reala pentru a interactiona cu alti clienti de pe noi piete.
Ia in considerare mereu si alte industrii. E greu sa vii pe piata cu ceva inovator si nou daca tu traiesti in globul de cristal al industriei tale. Poti gasi oportunitati mai usor daca vezi ce se intampla si in alte industrii asemanatoare, daca ai de fiecare data cele mai bune abordari bazate si pe ideile vazute in alte industrii. Compara, incearca sa implementezi ce vezi si crezi ca ar merge si la tine, fii mereu gata sa faci schimbari daca vezi ca sunt unele lucruri ce functioneaza bine la afaceri din industrii care au legatura cu businessul tau.
Priveste si spre companiile internationale. Nu exista modalitate mai eficienta de a identifica noi oportunitati pe piata decat cea prin care arunci un ochi si la afacerile internationale. Vezi cum reactioneaza clientii la produse si servicii asemanatoare, poti sa fructifici rapid oportunitati de dezvoltare in alte tari, ai idei fresh mereu si stii ce ai de facut cand afacerea merge intr-o directie buna si stii ca poti sa te extinzi fara probleme si dincolo de granitele tarii in care activezi. Poti cere mai multe informatii, dezvolti strategii eficiente pentru piata nationala si locala, vezi daca pe alte piete ar merge produse si servicii asemanatoare cu ale tale, daca ai clienti care ar fi interesati de afacerea ta, daca iti permiti la nivel logistic sa te extinzi si in alte tari.