Barterul, o posibila sursa de finantare alternativa pentru afaceri. Ce este si ce avantaje ai daca apelezi la el?
Daca ai o afacere esti intr-o continua cautare pentru cea mai buna sau cele mai bune surse de finantare. In momentul in care ai epuizat toate variantele si vrei sa nu mai ai atat de multe cheltuieli si un buget prea mare ca sa ajungi la finantarea dorita poti incerca si un barter, care de multe ori s-ar putea sa fie o solutie salvatoare pe termen scurt si mediu pentru businessul tau.
Barterul sau „bartering” implica schimbul de produse si servicii fara a se folosi bani de orice fel. In practica o firma sau o persoana fizica ce presteaza diverse servicii va oferi anumite bunuri si servicii pentru alte bunuri si servicii. Schimbul e reciproc, tranzactia are loc imediat, se negociaza, fiecare primeste ce are nevoie. De regula sunt implicate doar doua parti in barter, insa putem asista si la bartering prin schimb comercial.
Principiul din spatele unui barter e foarte simplu: doi indivizi, doua parti negociaza pentru a determina valoarea relativa a bunurilor si servicilor ce vor face obiectul barterului. Schimbul trebuie sa fie echilibrat, ce oferi sa aiba o valoare apropiata de ceea ce primesti. Daca partile implicate cad de acord asupra termenilor unui barter poti sa faci schimb cu aproape orice, mai ales ca exista si internetul.
Daca la nivel individual e simplu sa intelegem ce se intampla cu barterul lucrurile se complica atunci cand intervine in discutie o companie. Companiile vor folosi acest sistem de schimb fara bani fie pentru ca nu au bani cash sa cumpere bunuri si servicii de care au nevoie, fie pentru ca au deja proiecte importante in derulare si resurse alocate precis pentru anumite etape.
Poate cel mai bun exemplu de tranzactii barter B2B este schimbul de timp sau spatiu de publicitate. Practic primesti timp sau spatiu de publicitate si asa iti plasezi produse, servicii fara sa vii cu bani lichizi, cash.
Dar putem avea si scenarii in care companiile si indivizii pot sa prefere aceasta metoda a barterului. De pilda o firma oarecare poate sa ofere servicii unor electricieni in schimbul unor lucrari complexe pentru refacerea instalatiei electrice din cladiri de birouri.
Avantajele unui barter sunt multiple. Indivizii reusesc sa obtina ce isi doresc pornind de la ceea ce au deja, ambii parteneri vor beneficia de pe urma unui barter, beneficiile sunt mutuale, reciproce asadar. Se adauga o legatura emotionala mai puternica intre parteneri, reusesti sa iti faci multe cunostinte in domeniul businessului si sa te folosesti de ele asa ca sa poti avea o penetrare mai eficienta pe piata, pe nisa ta.
Se vor aloca in mod optim si resursele, se vor folosi la schimb bunuri, servicii in cantitati cu valoare similara. Echilibrul in economii va fi mai usor de atins odata ce avem cerere egala cu oferta in urma unor bartere multiple de „reglare”.
Dezavantajele unui barter sunt si ele de luat in seama. Intr-o economie eficienta este zero, de multe ori nu gasesti asa de usor pe cineva care e dispus sa faca schimb de servicii si bunuri fara sa fie implicata si partea materiala, banii. Plus ca nu esti sigur ca de fiecare data schimbul e unui corect, ca nu exista o parte care castiga mai mult, e greu de stabilit valoarea exacta a schimbului implicat.
Nu primesti bani pentru servicii si bunuri, deci va fi afectata si profitabilitatea si veniturile tale. Trebuie sa evaluezi si valoarea si calitatea bunurilor si serviciilor primite in avans, ceea ce e complicat daca nu iti cunosti bine partenerul de barter. Mai sunt si obligatii administrative implicate in barter, contract, facturi, procesari ale datelor in documentele administrative interne.
Daca te-ai hotarat sa incerci si aceasta metoda de tranzactionare de bunuri si servicii ar fi bine sa stii si care ar fi etapele unui barter?
- Identificarea resurselor-vezi ce poti oferi in sistem barter si care sunt bunurile si serviciile care au o valoare importanta si pe care le poti folosi in negociere;
- Stabileste valoarea produselor si serviciilor pentru barter-fii obiectiv cand evaluezi valoarea si incearca sa ai bunuri si servicii pe care cealalta parte le-ar aprecia si de care ar avea nevoie;
- Identifica nevoile tale reale-fii specific in privinta lor si gandeste-te de ce ai nevoie;
- Stabileste termenii din contractul semnat pentru barter-descrieri bunuri si servicii, numele partilor implicate, data, semnatura, valoare bunuri si servicii si preturi de vanzare, perioada de livrare, deadline de respectat;
- Stabilirea VAT (turnover tax)-VAT se va taxa in unele tari, deci trebuie inregistrata si ea. Calculezi VAT pentru bunuri si servicii primite, valoarea e egala cu valoarea produselor sau serviciilor primite.
Barterul nu are limitari, insa companiile mari si mici limiteaza bunurile si serviciile oferite pentru bartering. De cele mai multe ori barterul nu e 100%, mai e necesara si o plata partiala cel putin daca discutam de companii mari. La nivel individual nu apar astfel de probleme.