Cele mai bune sfaturi pentru un management eficient al francizelor
O franciza este o afacere care pare simplu de condus si de organizat la inceput. Ai niste francizati si angajati care vor face tot ce pot ca sa ai o franciza ce se dezvolta in directiile dorite si are si profit. Managementul francizei implica un proces foarte delicat si complex, in care personalitatea francizorului si cunostintele sale de management, de marketing, gandirea rapida si gasirea de solutii in orice situatii vor cantari enorm. Un management bun al francizelor incepe intotdeauna cu stabilirea unor modalitati de actiune pe parcursul conducerii francizei.
Un bun manager de franciza stie intotdeauna ce are de facut. Dar nu e suficient sa stii ce ai de facut. E multa munca in spatele unei francize, multe nopti nedormite si e vorba si de alegerile pe care le faci in momentele cheie ale existentei francizei. Desi nu pare atat de complicat sa te ocupi de organizare si management de franciza, in realitate lucrurile sunt mult, mult mai complexe si complicate. Iata cum ar arata un management ideal al unor francize de top.
Organizeaza-ti timpul in mod eficient. Da, e nevoie sa te implici mai mult daca ai o franciza, dar asta nu inseamna sa pierzi timp inutil si sa nu te gandesti deloc si la eficienta. Daca vezi ca anumite sarcini iti iau prea mult incearca sa le prioritizezi pe cele mai importante si sa le lasi pentru mai tarziu pe cele care nu sunt atat de importante pentru franciza.
Si pe ele le vei rezolva cat mai rapid, dar nu in acelasi timp. Automatizeaza tot ce poti si mentine ritmul de lucru constant in asa fel incat la final sa nu fii foarte obosit si sa nu ai angajati care nu mai pot efectiv sa faca nimic dupa o zi de munca. Foloseste aplicatii de time management, participa la cursuri pentru antreprenori, francizori si francizati, si incearca sa ai ceva de invatat din toate si sa implementezi rapid tot ce inveti si in practica.
Foloseste-te de comunicarea directa si de discutii purtate in mod regulat ca sa elimini orice fel de ingrijorari. Asigura-te ca francizatii nu se simt abandonati, tine legatura cu ei si discuta in permanenta despre problemele si grijile lor. Raspunde imediat la orice intrebari ca sa eviti aparitia zvonurilor si incearca sa ai de fiecare data o abordare directa si sincera, nu ascunde nimic. Comunicarea si discutiile cu angajatii si francizatii nu vor face decat sa te aduca mai aproape de succesul dorit si sa iti ofere o atmosfera de lucru placuta, in care coordonarea si cooperarea sunt cele mai importante elemente.
Gaseste un echilibru intre profesionalism si entuziasm. Trateaza pe toata lumea cu respect, cu intelegere, cu profesionalism, dovedeste profesionalism in orice fel de abordare, analizeaza tonul si limbajul folosit in comunicarile pe care le ai cu oamenii de langa tina. Da, e bine sa existe entuziasm, dar nu lasa entuziasmul sa iti defineasca si sa iti determine deciziile si mesajele transmise mai departe. Echilibrul intre profesionalism si entuziasm e de dorit mai ales daca ai mai multi francizati si ai o franciza uriasa pe care vrei sa o dezvolti in continuare. Incearca sa intelegi entuziasmul si profesionalismul si sa gasesti linia fina dintre cele doua, sa nu cazi in extreme.
Incurajeaza comunicarea intre francizati, intre angajati si dezvoltarea de retele. Toata lumea dintr-o franciza trebuie sa comunice foarte bine. Dar comunicarea nu va putea fi facuta oricum. Trebuie sa directionezi angajatii si francizatii catre oameni care au ceva de spus si care ii pot indruma, in care se poate avea incredere si care vor aduce un plus francizei in urma comunicarii. Nu trebuie sa ai oameni care nu vor sa comunice sau care se tem sa comunice pentru ca poate vor parea nepregatiti, nu atat de calificati precum cei din fata lor.
Fa-i pe cei din subordine sa inteleaga tot ce vei face si prezinta planuri cu multa incredere in ele si in tine. Increderea vine ceva mai greu cand esti la inceput de drum cu franciza. Dar daca ai planuri si le prezinti cu incredere in tine si in perspectivele propuse nu ai cum sa nu reusesti. Incearca sa renunti la prezentarile clasice si sa te concentrezi pe creativitate si pe informatie de calitate oferita de fiecare data cand vrei sa faci ceva nou, ceva inedit pentru franciza ta. Planurile prezentate sigur pe tine si fara ezitari vor aduce incredere si vor determina angajatii sa rezoneze cu tine si cu ideile tale.
Ofera training si pregatire pentru toti angajatii, pentru francizati. Tu ai o viziune clara asupra francizei, dar au si francizatii aceeasi viziune clara? E bine sa apelezi la training anual, sa existe perioade din an cand francizatii si angajatii au parte de training de calitate din care pot sa invete enorm de multe si sa evite in acest fel si greselile banale de la inceput. Pregatirea francizatilor si cea a angajatilor ar trebui sa fie una foarte bine gandita si gestionata in asa fel incat timpul si banii alocati sa aiba un rost si sa vezi o schimbare in bine in franciza, sa ai succesul dorit si profitul dorit.
Auditarea francizei. La inceput, strategiile care stau la baza francizei pot parea bune, insa auditul te va ajuta sa vezi daca acestea vor fi la fel de bune si pe viitor, daca au avut efectul dorit. Auditarea e parte din managementul reputatiei unui brand si poate fi privita cu scepticism de catre francizati. Explica tot ce vei face, cere doar documentele esentiale de la cei mai importanti francizati si prezinta obiectiv si toate rezultatele auditarii, rezolva impreuna cu angajatii si cu francizatii toate problemele depistate la auditare.
Recunoaste succesul si recompenseaza, ofera feedback in timp real. Ca francizor vei tine cont de tot ce fac francizatii si daca au succes si se descurca bine, aduc bani seriosi francizei si te ajuta sa o dezvolti in directia dorita merita si recompense. Recunoaste valoarea francizatilor si a angajatilor tai si recompenseaz-o pe masura. Tine anual un eveniment in care recunosti meritele celor mai buni angajati si francizati si vei avea o echipa perfecta care se va ocupa impreuna cu tine de franciza. Ofera si feedback rapid, pozitiv, negativ, ca sa rezolvi orice probleme de moment si fii deschis la nou mereu.