Cand marketingul in afaceri nu isi atinge scopul. Cele mai dezastruoase campanii din istorie

Esecul in marketing poate fi mai dureros daca esti o companie mare, cu experienta...

Orice campanie de marketing este gandita in prima faza sa comunice valoarea pe care o poti oferi clientilor, valoarea produselor si serviciilor tale. Dar cand nu ai un scop anume pentru campanie si nu reusesti sa aduci brandul mai aproape de clienti esecul este sigur. Intr-o era a consumerismului si mediilor digitale toata lumea se asteapta la miscari inteligente din partea brandurilor, iar cand acestea lipsesc criticile vor curge valuri, valuri si bugetele de marketing se vor folosi fara rost…

Ideile de marketing in afaceri par bune pe hartie, in teste. Nu stii niciodata insa cum vor fi primite de catre publicul tinta, ce fel vor reactiona oamenii la glume, la aluzii, la o anumita imagine, la un sunet anume. E foarte greu sa stii ce e in mintea oamenilor si ce fel percep ei asocierile la care te-ai gandit tu si pe care le-ai inclus in reclame. Cand discrepantele devin evidente si sunt mult prea mari te astepti la esec-sau nu-, indiferent de cat de mare e compania de la care porneste ideea si publicitatea pentru produse si servicii. In istoria publicitatii moderne au fost cateva momente tensionate si ciudate care au demonstrat ca o campanie de marketing nu va fi niciodata 100% sigura pana cand nu vezi ce se intampla dupa lansare…

Pepsi, reclama TV cu Kendall Jenner. Pepsi si-a dorit mult ca produsul sau sa fie un fel de forta de unificare culturala. In reclama TV aparea din senin o tanara iesita dintre protestarii aflati in strada care oferea o doza de Pepsi unui barbat din fortele de ordine comasate la fata locului. Spotul se incheia cu sloganele „Live Bolder”, „Live Louder”, „Live for Now” si sigla Pepsi. La sase luni de la tot scandalul generat de reclama presedintele companiei Brad Jakeman a renuntat la postul sau, spunand ca spotul Ad Age a fost un dezastru. Evident, toti banii alocati pentru respectiva campanie s-au dus pe apa sambetei din cauza valurilor de nemultumire venite din partea tuturor.

Dove, Ambalajul si corpul feminin. Dove avea deja un mare plus dupa ce lansase campania „Real Beauty” in care expunea femei obisnuite intr-o lumina pozitiva. A fost cea mai de succes campanie de marketing marca Dove si a rulat peste tot vreme de 15 ani. Dupa care Dove a data cu bata-n balta. Au lansat in Marea Britanie un ambalaj in editie limitata gandit pentru a prezenta diverse reprezentari ale corpului femeilor. Figurile feminine au fost comparate cu sticlele abstracte, fara forme in care se tinea sapunul Dove. Mesajul transmis a fost gresit, ideea campaniei a fost totusi buna. Pe Twitter si Facebook toata lumea a luat foc instant. Au fost lansate doar sapte forme diferite dintre care puteai sa alegi, fortand femeile sa aleaga forma care corespundea corpului lor. In loc sa puna accent pe corpul feminin, campania nu facea decat sa creasca impactul constiintei de sine asupra gandirii feminine.

McDonald’s si reclama TV din Marea Britanie. McDonald’s a avut mereu idei bune de marketing si de campanii, dar prin 2017 a venit randul unui esec rasunator. In reclama TV apare un tanar care vorbeste cu mama sa despre tatal care decedase. Insa dincolo de aceasta discutie normala cei doi protagonisti „imparteau” o dragoste fara limite fata de sendvisurile cu peste de la celebrul lant de restaurante fast-food. Practic ce a facut brandul urias a fost sa exploateze jalea si durerea pierderii unei rude apropiate pentru a vinde sendvisuri. Valurile de comentarii si de acuzatii au distrus campania si au adus o gaura zdravana in bugetul companiei.

Sony si afisul publicitar rasist. In 2006, Sony sperau sa dea lovitura cu reclama la Playstation Portable. Doar ca voiau sa promoveze un Playstation alb intr-un mod un pic diferit. Pe un afis urias gandit pentru campanie se afla o femeie palidancu parul alb care lua o femeie neagra de fata. Figura alba pare suparata, determinata, figura femeii negre pare ca e supusa, resemnata. Textul care insotea afisul era „Playstation Portable. White is Coming”. Sony s-a aparat dupa valul de critici ce au urmat si a spus ca imaginile folosite in afis nu au vrut decat sa arate contrastul dintre culorile diferite ale produselor ce urmau a fi lansate pe piata. Nu a tinut si campania a fost un esec, vanzarile nu au fost peste asteptari, asa cum se asteptau cei de la Sony.

Burger King si campania pe telefoane smart. La inceput parea o idee geniala de marketing, Burge King crease o campanie de marketing care urma sa ruleze pe dispozitive mobile smart care se activau pentru a „citi” lista de ingrediente din burgeri postata pe Wikipedia. Doar ca hackerii cu intentii rele au alterat informatiile de pe pagina tinta si au introdus si ingrediente ciudate, care nu se aflau nicidecum in burgeri. Conceptul smart s-a dus pe apa sambetei imediat si campania a fost retrasa alaturi de toate materialele care au fost gandite si testate in prealabil. Burger King a irosit bani multi doar ca sa nu ajunga la niciun rezultat.

Audi si nunta chinezeasca. Este extrem de important sa verifici o masina inainte sa o cumperi. Audi a transformat aceasta idee intr-una de marketing. Si a reusit sa creeze o reclama interesanta pana intr-un punct. In spotul tv vedeam mama ginerelui care mergea spre altar si incepea sa isi verifice nora. O ciupeste de buze, o trage de urechi, de nas, se uita la dantura si la limba femeii, dupa care pleaca si ii da aprobarea satisfacuta, ii arata si un semn de aprobare fiului sau, ginerele. Textul care insotea reclama spunea in felul urmator: „O decizie importanta trebuie luata cu atentie, cu grija”. Femeia era obiectivata, valoarea lor era redusa la valoarea unei masini oarecare. Umorul la care s-au gandit creatorii nu prea a fost gustat si multe doamne si domnisoare s-au simtit ofensate. Campania a fost pana la urma un esec total.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Copyright © All rights reserved. | CoverNews by AF themes.