Greseli comune pe care le poti face cand vrei sa redactezi un plan de afaceri

Greselile in redactarea si conceperea planului de afaceri pot alunga clientii si partenerii, investitorii.

Planul de afaceri este baza pentru orice fel de afacere, mare sau mica. El va fi prezentat la banca, la diverse institutii, va fi prezentat si investitorilor care vor sa vada ce e cu afacerea si daca merita sa iti dea din banii lor si sa aiba incredere in ea. In planul de afaceri se va oglindi practic tot ce vrei sa faci si cum va decurge toata activitatea ta, ce costuri, cheltuieli vei avea si cum vei obtine tot ce doresti, cu ce resurse. Prezentarea si continutul lui vor influenta succesul unei afaceri cel putin la inceput de drum, asa ca ar fi bine sa fii atent cand il concepi si sa eviti greseli comune, banale.

Redactarea planului de afaceri este primul lucru la care te gandesti cand ai gasit ideea cea mai buna pentru un nou business. Nu e greu sa il faci, poti apela si la experti sau firme specializate daca nu te pricepi si in scurt timp il vei avea. Daca ai ales sa il faci singur cu siguranta vei face multe greseli. De unele iti dai seama, dar multe s-ar putea sa iti scape din vedere. Asa ca ti-am pregatit in continuare o scurta lista cu toate greselile comune cand te apuci sa redactezi planul de afaceri ca sa ai la final cel mai bun plan de afaceri pentru businessul tau.

Nu redactezi un plan de afaceri de la inceput. E cea mai mare greseala pe care o va face orice om de afaceri care vrea sa aiba propria firma. Porneste la drum fara sa se gandeasca foarte bine ce vrea si ce va face firma lui, investeste degeaba in lucruri care nu vor functiona si pana la final afacerea nu va avea niciun viitor. Nu incerca sa initiezi o afacere pana nu ai un plan de afaceri foarte bine redactat si verificat cu atentie. Doar asa eviti sa arunci banii pe fereastra si sa nu obtii nimic in schimb. Si ceva important: daca nu te pricepi sau nu ai timp pentru planul de afaceri detaliat apeleaza la profesionisti, vei gasi foarte multi experti care te vor ajuta imediat cu tot ce ai nevoie si vor redacta planul de afaceri adaptat nevoilor businessului tau.

Esti nerealist. Chiar daca redactezi un plan de afaceri, s-ar putea sa nu fii realist deloc in privinta asteptarilor pe care le ai si bugetului, costurilor pe care le vei intalni pe masura ce afacerea se va dezvolta. Renunta la proiectii financiare mult prea mari sau prea mici, incearca sa te apropii de ceea ce poate firma sa genereze si nu de ce crezi tu ca ar genera, nu crede ca ai o competitie neglijabila, fa cercetari de piata, analize si vezi cu cine te bati chiar daca ai gasit deja cum sa te diferentiezi. Uiti si de analiza de marketing care iti va spune totul despre piete, trenduri, despre interesul clientilor, despre performantele competitiei, despre aspecte importante ale produsele si serviciilor tale. Alege clientii in functie de demografie si de date demografice, mergi la inceput pe un public tinta local, nu te avanta prima data la publicul national.

Ai un sumar executiv foarte slab pentru planul tau de afaceri. Aici ideea e simpla: oricine care nu are neaparat o pregatire solida in domeniul afacerilor trebuie sa inteleaga ce vrei tu sa faci si sa obtii intr-un final. Sumarul trebuie sa fie clar, concis, scurt, trei fraze sunt suficiente, sa amintesti in el de background, de baza de clienti, de piata, de competitie, de calificari, de echipa ta. Doua pagini iti sunt suficiente daca vrei sa fii ceva mai detaliat si pot convinge investitorii si clientii ca tu trebuie sa fii alesul.

Planul de afaceri e prea lung. Da, cel traditional trebuie sa aiba 10-15 pagini, dar nu exagera cu detalierile. Incearca sa nu ai doar text, fa un plan de afaceri vizual, include grafice, tabele frumos conturate, orice poate sa iti infrumuseteze „povestea” afacerii tale. Date importante rezultate din cercetari, proiectii financiare vor acompania planul de afaceri, dar el nu va fi mai lung de 5-10 pagini ca sa nu plictisesti. Daca tot adaugi detalii si ajungi la 20-30 de pagini per plan de afaceri nu va sta nimeni sa citeasca atat si vei pierde finantari si oportunitati importante pentru tine si pentru afacerea ta.

Nu sustii suficient de bine ceea ce spui. Nu folosesti date concrete, referinte clare, ca sa sustii tot ce spui. Incearca sa ai o documentare exemplara si sa vii mereu cu argumente puternice si credibile daca vrei sa ai succes in afaceri si sa reusesti sa dezvolti afacerea in directia dorita. Cu cat esti mai convigator, cu atat vei reusi sa ai mai multi parteneri de afaceri si clienti, sa ai o incredere in brand mai mare si sa poti dezvolta in orice directie doresti afacerea ta, indiferent de marimea ei.

Nu te concentrezi suficient pe rolul tau de lider si pe echipa. Trebuie sa fii lider daca ai o afacere, sa stii care sunt punctele tale forte si sa le pui in valoare, sa arati ca esti lider si ca stii ce faci. Daca ai discutii cu potentiali parteneri e vital sa discuti despre cei mai buni membri ai echipei, sa iti cunosti echipa si sa stii cum te poate ajuta oricand fiecare membru al sau. In orice context vei vorbi despre ce poti face tu si echipa ta ca sa rezolvati problemele clientilor si cum puteti sa folositi banii de la investitori ca sa aduci plus valoare companiei si beneficii oamenilor care va dau bani si au incredere in voi.

Ai un plan de afaceri plin de greseli. Ai erori gramaticale, greseli de tastare, formatare ineficienta, care nu scoate in evidenta ceea ce spui in planul de afaceri. Planul de afaceri trebuie sa fie si sa arate profesionist, asa ca citeste-l de cate ori vrei si corecteaza totul in el, roaga pe altcineva sa il citeasca si sa iti spuna ce crede despre el, despre modul in care a fost redactat. Doar cand ai trecut prin toate aceste filtre poti sa dai sau sa trimiti planul de afaceri si partenerilor, clientilor sau investitorilor tai.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Copyright © All rights reserved. | CoverNews by AF themes.