Cele mai importante intrebari pe care trebuie sa le adresezi unui francizor
Inainte sa devii francizat si sa faci parte dintr-o franciza, sa investesti in ea, trebuie sa te documentezi bine despre franciza si despre potentialul sau si sa inveti sa adresezi intrebari francizorilor ca sa fii sigur pe decizia pe care o vei lua in viitor. Intrebarile adresate francizorilor vor fi esentiale pentru a putea avea mai mare incredere in franciza si pentru a intelege de la inceput ce inseamna investitia si ce presupune rolul de francizat din perspectiva financiara mai ales, dar si in practica.
De ce sa adresezi intrebari francizorilor daca iti doresti sa devii francizat? Pentru ca doar asa intelegi sistemul francizei, functionarea sa, poti evalua modelul de business, vezi daca se aliniaza cu obiectivele tale si cu abilitatile tale, iti dai seama ce impact financiar va avea investitia ta initiala, ce riscuri exista.
Este esential sa iei decizii informate, de aceea ti-am pregatit cele mai importante intrebari pe care le vei putea adresa francizorilor:
Ce ar trebui sa stiu despre sistemul franchizei, despre functionarea ei? – e o intrebare importanta de adresat francizorului ca sa stii ce asteptari vor fi de la tine, ce obligatii vei avea, ce provocari vei avea daca te decizi sa devii francizat. Asteapta si cauta raspunsuri sincere de la francizor, vezi ce informatii ti se ofera, ce vei face daca te dedici francizei si cum vei fi tratat.
Care sunt provocarile francizatilor si cum ajuta francizorul la depasirea lor? – afli imediat ce resurse va aloca francizorul pentru a te ajuta si ce ajutor vei primi in practica. Iti dai seama de nivelul de asistenta si de tot ce vei primi din partea francizorului cand vine vorba de ajutor in caz de probleme.
Care ar fi povestile de succes ale francizatilor din sistemul francizei, ce trasaturi si obiceiuri au in comun? – o intrebare foarte buna pentru francizori, asa afli rapid care este modelul ideal de francizat si te gandesti bine daca si tu te poti incadra in franciza respectiva, daca poti sa bifezi cat mai multe din trasaturile francizatilor model pentru respectivul francizor.
Cum asigurati mentinerea unei calitati consistente si unor standarde cat mai inalte legate de serviciile clienti? – e printre cele mai bune intrebari pe care le poti adresa francizorilor, vezi imediat daca exista o consistenta a brandului francizei si daca reputatia e castigata prin calitate si servicii standardizate. Francizorul va vorbi despre valori si despre dedicarea construirii si consolidarii reputatiei.
Ce includ taxele initiale? – iti dai seama de valoare si de investitiile pe care le vei avea de facut odata ce accepti sa intri in franciza. Cu cat stii mai multe despre taxele pe care le vei plati, cu atat mai bine. Taxele initiale si ce ai inclus in ele vor afecta si parcursul tau in primele luni in rolul de francizat.
Cat capital trebuie sa am la dispozitie pentru a acoperi toate costurile, inclusiv cele cu echipamente, inventar, alte cheltuieli? – vezi daca iti poti permite din punct de vedere financiar sa fii francizat si poti sa iti planifici cheltuielile si necesitatile financiare. Daca ti se ofera si exemple si cifre exacte, cu atat mai bine.
Pot avea optiuni financiare, creditare, planuri de plati, pentru a acoperi taxele initiale si costurile generate pentru inceput? – trebuie sa cunosti toate optiunile financiare odata ce vrei sa devii francizat, pentru a sti daca poti sustine o astfel de investitie si platile si ce poti face ca sa le acoperi cat mai eficient si mai usor, fara prea multe dobanzi si fara o indatorare foarte mare.
In cat timp vei avea si profit ca francizat, ce factori pot influenta aparitia profitului? – e important sa stii in cat timp va aparea si profitul, sa identifici factorii ce afecteaza obtinerea sa, pentru a planifica mai bine cheltuielile legate de franciza si fezabilitatea din perspectiva francizatului, pentru a profita de oportunitatile existente.
Prin ce se individualizeaza modelul de business in comparatie cu cel al competitorilor? – raspunsul primit la aceasta intrebare va permite francizatului sa vada ca modelul de business se potriveste cu asteptarile si viziunea sa. Este foarte important sa adresezi o astfel de intrebare pentru a putea evalua si calitatea modelului si eficienta lui. Doar asa iti dai seama daca merita sau nu sa investesti in franciza respectiva.
Care sunt marjele de profit pentru francizati si cum se compara ele cu standardele din industrie, domeniu? – este crucial sa stii ce marje de profit vei avea pentru a evalua viabilitatea financiara a francizei. Asa compari standardele din industrie si domeniul in care vei intra odata ce accepti sa fii francizat.
Cum a evoluat modelul de business in timp si ce schimbari sunt planificate in viitor? – e bine sa stii si informatii despre modelul de business si despre evolutia sa, despre viitor ca sa intelegi si sa evaluezi strategia pe termen lung si adaptabilitatea din momentul in care ai devenit francizat.
Care sunt conditiile de iesire din contract si din franciza, ce se intampla cu investitiile francizatului daca se reziliaza contractul? – evaluezi riscul asociat cu oportunitatile oferite de franciza, stii la ce sa te astepti daca vrei sa parasesti franciza din diverse motive.
Sunt restrictii teritoriale legate de franciza pentru francizati? – evaluezi competitia si determini cota de piata mult mai usor daca primesti un raspuns la o astfel de intrebare.
Ce fel de training de vanzari se ofera francizatilor si cum se seteaza obiectivele legate de vanzare, cum se monitorizeaza? – succesul francizatilor depinde de training si de cunostintele oferite, de experienta francizorului. Orice francizat trebuie sa inteleaga obiectivele spre care va tinde in privinta vanzarilor si modul in care va fi evaluat si monitorizat in functie de indeplinirea lor.