Franciza vs. companie subsidiara. De ce ar fi mai avantajoasa o companie subsidiara?
De multe ori ai auzit discutandu-se in mediul de afaceri despre francize si companii subsidiare. Cei doi termeni pot sa para sinonimi la prima vedere, dar diferentele dintre ei sunt foarte importante si discutam despre lucruri diferite. Franciza are o structura diferita de o subsidiara, raspunderile asumate sunt si ele diferite si functionarea nu e aceeasi. Ce avantaje ai daca ai companii subsidiare si cat de diferite sunt de franciza si tot sistemul din spatele francizelor?
Cel mai bun exemplu pentru a intelege de la inceput, in termeni simpli, diferenta majora dintre companie subsidiara si franciza este urmatorul: YouTube e o compania subsidiara Google, Alphabet, in vreme ce McDonald’s este o franciza de succes cu locatii in toata lumea-toate arata la fel interior, exterior, vand aceleasi lucruri, au aceeasi calitate a serviciilor si a produselor, acelasi set de reguli si aceeasi servire excelenta.
In lumea afacerilor, o companie subsidiara este o companie aflata in totalitate sub controlul unei companii-mama sau unui holding. Compania-mama va detine mai mult de 50% sau cel putin 50% din compania subsidiara-aici e vorba despre o companie asociata-sau va prelua in totalitate compania la nivelul actiunilor si actionarilor. Doar atunci discutam despre companii subsidiare.
Franciza si compania subsidiara nu sunt altceva decat doua moduri prin care o companie poate sa se extinda in diferite locatii. In cazul francizelor, francizorul acorda unei alte entitati, persoane, francizatul, dreptul de a folosi marca, sistemul de operare si proprietati intelectuale. Francizatii detin si opereaza unitatile de afaceri, francizorii ofera doar suport, reguli si standarde de respectat, nu detin efectiv unitatile respective.
Francizatul e cel care face investitia initiala si suporta si costurile operationale, pastreaza o parte a profitului si plateste taxe de franciza, un procent din venituri catre francizor. Francizorul ofera training pentru francizati si supor continuu, standardele companiei sunt respectate cu strictete. Toate riscurile financiare si operationale sunt asumate de la inceput de catre francizat.
Daca discutam despre compania subsidiara, aceasta poate avea propria structura manageriala, raporteaza direct companiei-mama tot ce face insa. Compania-mama investeste la inceput si finanteaza compania subsidiara. Orice fel de profituri ale companiei subsidiare revin companiei-mama.
Compania-mama ofera neconditionat suport si coordonare continua, directa subsidiarei, toate deciziile strategice si operationale ale companiei subsidiare sunt influentate de ea. Intr-un final, compania-mama e cea care isi asuma riscurile financiare si operationale. Autonomia operationala este prezenta la nivelul companiei subsidiare, dar strategia generala, orice decizii majore vor fi ale companiei-mama.
Cand spunem franciza ne gandim la o relatie de colaborare si de licentiere intre entitati independente, francizatul detine si gestioneaza propria afacere. Nu acelasi lucrul il putem afirma despre compania subsidiara, care e o extensie directa a companiei-mama, integrarea e mai stransa in structura si operatiunile companiei-mama.
Companiile subsidiare sunt branduri individuale, exista o independenta mai mare in prezent fata de compania-mama, se platesc taxe separat. Le vedem adesea in cadrul corporatiilor nationale si internationale. Niciodata o companie subsidiara nu poate fi trasa la raspundere pentru ce face o companie-mama, discutam despre entitati legale diferite, fiecare raspunde pentru ce face la un moment dat.
Cand nu mai exista intelegere o companie subsidiara poate parasi compania mama, dar structura relatiei dintre cele doua companii nu permite de multe ori asa ceva, nu se ajunge la ruptura definitiva dintre companii. E nevoie de aprobare de la actionari si e foarte greu sa iesi de sub cupola companiei-mama, companiile-mama sunt de regula actionari majoritari.
De ce folosesc companiile-mama companii subsidiare, de ce au nevoie de ele? Pentru raspundere legala si financiara mai usor de gestionat, ai raspundere limitata in caz ca se intampla ceva, e mai usor sa te aliniezi cu regulile si legile locale daca detii companii subsidiare.
Extinderea pe alte piete noi e mai simpla pentru corporatii, companiile-mama moderne, riscurile asumate de corporatie sunt minima si dezvoltarea pe piete internationale e simplificata. Operatiunile sunt mai flexibile pentru compania-mama, companiile subsidiare sunt branduri total separate de brandul companiei-mama, se pot face experimente la nivel de brand in cadrul companiilor subsidiare fara probleme.
Se fac si economii, se investeste in companii subsidiare specializate in anumite domenii sau zone de interes pentru compania-mama, iti diversifici produsele, serviciile, fara sa iti asumi riscuri uriase. Independenta brandurilor e mai mare, vanzarile sunt mai bune daca o companie-mama se decide sa aiba mai multe companii subsidiare sub cupola sa.
Te dezvolti si pe o anumita nisa imediat cu o companie subsidiara, subsidiarele sunt usor de gestionat si de vandut. Companiile subsidiare pot colabora si interactiona cu alte companii aflate sub umbrela companiei-mama.