Tipuri de antreprenori si francizele potrivite pentru fiecare in parte
Francizele si francizarea ofera cu totul alte perspective antreprenorilor. Dar pentru a avea o franciza a ta sau pentru a deveni francizat sub un brand care ti se potriveste e nevoie de cunoastere de sine si de „mirosirea” oportunitatilor din domeniul francizelor. Tipurile de personalitate si de antreprenor ar putea oferi indicii clare pentru tipul de francize potrivite pentru fiecare om de afaceri care viseaza la a fi francizat sau a avea propria franciza.
Detinerea unei francize este mai mult despre a fi un sistemprenor decat un antreprenor. Daca ceea ce e important pentru tine e urmarirea unui proces unui sistem si deschiderea propriului business, francizarea ar putea fi alegerea corecta. Dar cum vei gasi franciza potrivita pentru personalitatea ta si pentru obiectivele tale? Tipurile de antreprenori sai sistemprenori ar putea ajuta. Sunt sapte la numar in literatura de specialitate si s-ar putea sa te regasesti in unul sau in mai multe. In situatia in care pare ca te regasesti in doua sau mai multe tipuri listate mai jos tine doar de tine sa te decizi care ar fi tipul predominant si unde te vei potrivi foarte bine.
Inventatorul. Antreprenorii care se incadreaza in acest tip sunt creativi, vor sa creeze, sa faca lucruri. Nu se iau niciodata dupa instructiuni rigide, nu fac totul ca la carte, tinandu-se de niste ghiduri si reguli folosite si de altii. Daca exista totusi un proces este ignorat si se cauta mereu o cale mai buna pentru a ajunge la solutia dorita. Tipul acesta antreprenorial viseaza la produse noi, la branduri si la afaceri noi.
Francizarea este doar despre conformare si despre respectarea unor reguli clare. Inventatorul ca tip de antreprenor nu va fi niciodata francizat, dar dezvoltarea unei francize proprii in domenii cheie in care exista expertiza, de la zero, este o optiune reala. Se vor inventa sisteme si procese pe care altii le vor urma, insa cel care le va realiza de la zero va fi chiar antreprenorul.
Nonconformistul/individualistul. Antreprenorii din aceasta categorie vor sisteme care exista deja, pentru ei e importanta viteza si promptitudinea. Sunt OK cu o structura nu atat de rigida, sunt preluate din mers idei, se pornesc actiuni, lucruri din proprie initiativa. Dar mai intai se „markeaza” orice teritoriu „de prim rang”, locul de desfasurare al actiunilor. Mereu se livreaza rezultate si avansarile in functie fac parte din normalitate. Francizele potrivite pentru acest tip de antreprenor ar fi cele legate de branduri emergente, de branduri regionale, de oportunitati zonale, locale. Sunt de evitat brandurile mature.
Constructorul de imperii. Antreprenorii din aceasta categorie construiesc totul de la zero, la scara mare si rezistenta constructiilor, companiilor, francizelor e una excelenta. Antreprenorul constructor de imperii e competitiv, energic, se misca rapid, e metodic, are strategia in sange. Stie sa isi construiasca o echipa in jurul sau, sa fie lider, sa planifice si sa incheie cele mai bune intelegeri pentru companie.
Se va baza pe sisteme deja existente pentru a putea sa se concentreze pe echipe, dezvoltare, operationalizare, planificarea capitalului. Asa se fructifica orice fel de oportunitate. Francizele cu mai multi operatori si mai mari ar fi perfecte pentru antreprenorul constructor de imperii, brandurile deja stabile si cunoscute sunt de ales, la fel si afacerile ce presupun dezvoltarea unei zone, afacerile cu o scalabilitate mai mare-se pot face si achizitii de brand. Sistemele imature si brandurile emergente sunt de evitat, dar si modelele tip patron-operator.
Investitorul pasiv. Antreprenorul din aceasta categorie nu vrea sa depuna mult efort. Vrea sa diversifice ce face, dar in acelasi tip se va pastra si locul de munca deja detinut. Se vor cauta modele care sunt gandite pentru investitorii pasivi, modelele „operator de inchiriat” ca un model platit pentru afacere, investitii in imobiliare cu chiriasi in franciza. Se vor evita modele proprietar-operator si modele pasive nedovedite.
Constructorul de comunitati. Antreprenorii care se incadreaza in acest tip vor sa aduca o schimbare. Viseaza la o afacere care se „simte” intr-un fel, echipa din jurul tau va fi una foarte apropiata si formata din profesionisti in care ai incredere. Profitabilitatea e mereu pe locul al doilea. Cele mai bune francize pentru antreprenorii din aceasta categorie ar fi cele care au concepte care pun accent pe comunitate si retele, marketing in comunitate, concepte in care clienti si angajati fac parte ca valoare din comunitatea brandului-mancare sanatoasa, fitness, ingrijirea animalelor de companie. Se vor evita modele complet pasive de francizare, modele tip lucru de acasa, modele tranzactionale.
Artistul evadarilor. Foarte multi francizati ar lucra mai degraba 80 de ore pe saptamana pentru ei decat 40 de ore pentru altii. Antreprenorii artisti ai evadarii nu suporta sa fie supravegheati, tinuti din scurt, chiar si cand vine vorba de francizare. Se doreste libertate fizica, se trece cu vederea peste sprijinul slab al francizatilor si asta poate fi o slabiciune reala.
Modelele de francizare, francize part-time, care presupun munca de acasa sunt perfecte pentru acesti antreprenori, dar si cele care au in centru branduri emergente, se bazeaza prea mult pe munca de teren, modele pasive, francize fara teritorii bine definite. Se vor evita conceptele cu orare fixe, cu ore suplimentare, modelele full-time, concepte cu rigiditati legate de sanatate si de siguranta, afacerile bazate pe retail, costuri fixe si ore peste ore alocate francizei.
Artistul schimbarii. Isi da seama de orice hiba a afacerii si stie cum se „trateaza” orice situatie. Nu sunt probleme legate de situatiile complicate de rezolvat, se stie ce e de facut pentru a aduce afacerile si operatiunile pe calea cea buna si spre profitabilitate. Experienta este una dovedita si exista in mai multe domenii. Antreprenorii din aceasta categorie se vor indrepta spre unitati din franciza mai slabe, dar cu stabilitate economica, spre branduri emergente, sectoare unde e nevoie de schimbari, spre achizitii de branduri ce au la baza concepte bune ce pot fi modificate la 360 de grade. Se vor evita brandurile mature care nu permit schimbari.
Alegerea francizei corecte depinde si de onestitatea antreprenorilor si de constiinta de sine. E nevoie de o buna cunoastere de sine, de discutii cu alte persoane care te cunosc si care pot oferi o perspectiva cat mai corecta pentru a merge mai departe cu o franciza sau pentru a fi francizat intr-o franciza care ti se potriveste. Se va discuta si cu cat mai multi francizati inainte de a lua orice decizie pentru a avea o imagine cat mai clara asupra perspectivelor si domeniului in care urmeaza sa activezi.
Acesta este managerul care va construi usor franciza proprie si nu va accepta niciun compromis atunci cand vine vorba de construirea unei afaceri de succes, poate fi un francizat si un dascal pentru cel care ii urmeaza drumul.
In concluzie, francizarea poate oferi perspective mai largi antreprenorilor. Executarea corecta a unui plan construit cu talent va aduce randamente consiiderabile. Sper ca acest articol sa iti fi oferit o prezentare despre tipurile de antreprenori si sa te fi ajutat sa decizi daca francizarea e drumul tau. Mult succes!