Marketingul experiential in afaceri. Strategii si avantaje

Marketingul traditional si strategiile asociate acestuia functioneaza, insa nu atat de bine intr-o perioada in care clientii si-au schimbat radical obiceiurile de consum si modul in care evalueaza un brand, produsele si serviciile. Clientul din 2025 cauta experiente, cauta interactivitate, imersiune si produse si servicii care merita atentia sa. Marketingul experiential ofera clientilor experiente memorabile de fiecare data, emotie, interactivitate si relevanta.
Un tip aparte de marketing in afaceri e cel experiential. Marketingul experiential isi propune sa stabileasca conexiuni intre consumatori, clienti si branduri, dar intr-un mod memorabil, unic, relevant la nivel personal. El se bazeaza pe intreaga experienta a unui consumator/clienti cu un produs sau serviciu.
Marketingul experiential se va concentra mai mult pe actiunea clientilor de a incerca produse, servicii pentru ei insisi. Clientii vor fi cei care judeca produsul sau serviciul respectiv in baza experientei avute. Publicul tinta pentru marketingul traditional e mult mai larg, incluzand clienti, potentiali beneficiari, dar si indivizi care nu sunt interesanti de un anumit brand. Cel experiential e o combinatie de informatie si divertisment, interactivitatea e mai mare, oamenii participa activ, recunosc relevanta brandului vizavi de interesele lor.
Poate cel mai simplu si mai bun exemplu de campanie de marketing experiential ar fi urmatoarea: se organizeaza un eveniment care prezinta si subliniaza produsele si serviciile unui brand, in cadrul caruia toate sunt prezentate si oferite clientilor pentru a vedea ce fac, ce beneficii aduc. Cu cat e mai multa distractie si apar si joculete in cadrul evenimentului, cu atat ai sanse sa vinzi mai bine dupa. In online sau offline, astfel de experiente in care clientul interactioneaza cu produse si servicii intr-un cadru imersiv vor contribui mereu la succesul marketingului experiential.
Ideea de marketing experiential nu e noua. Prima data cand s-a incercat o campanie de marketing experiential a fost prin 1893, la Chicago World’s Fair. William Wrigley J oferea guma de mestecat cu gust de suc de fructe celor care participau cu scopul de a creste vanzarile.
P.T. Barnum este insa „taticul” marketingului experiential timpuriu. El e renumit pentru experientele complete gandite pentru public, captivante. Spectacolul sau Greatest Show on Earth avea elemente de entertainment, interactiune directa, punand astfel bazele strategiilor marketingului experiential modern.
In 1936, nepotul lui Oscar Mayer a venit cu o idee geniala de promovare a afacerii cu hot dog. Ce a facut? A construit un vehicul gigant hot dog, Weinermobile. In Chicago a fost vazuta prima data aceasta metoda de marketing experiential, in care soferul unui astfel de autovehicul impartea fluiere de jucarie in forma de masina hot dog.
Din anii 1980 avem deja marketing experiential ca parte din strategia de marketing. Jay Conrad Levison publicat in 1983 lucrarea Guerrilla Advertising. Elementul surpriza era la baza ideilor sale de marketing, clientii surprinsi vor avea o experienta memorabila si vor tine minte brandul.
PepsiCo a venit cu Pepsi Challenge a fost poate prima strategie de marketing formala, un marketing experiential mai basic. Pepsi a organizat testari pe nevazute, provocand clientii sa guste si sa aleaga intre Pepsi si Coca-Cola. Clientii isi aminteau gustul si reveneau mereu la brandul Pepsi, il recunosteau usor, vanzarile au crescut ca urmare a campaniei inteligente.
Dupa 1990 deja cam toate companiile si brandurile aveau evenimente, activari, permiteau clientilor sa interactioneze in moduri unice cu produsele lor. Nike a venit cu o campanie de marketing experiential. NikeTown, ce permitea clientilor sa cumpere intr-o experienta imersiva combinand cultura sport si retailul.
In anii 2000, marketingul experiential se adapteaza erei digitale. Cea mai tare campanie de marketing experiential a venit in 2012 si a fost gandita de Red Bull cu al sau salt in spatiu Stratos.
Epoca de aur a marketingului experiential a venit in anii 2010. Brandurile investeau tot mai mult in experiente imersive si multisenzoriale pentru a atrage si implica fiecare client. Airbnb e un exemplu bun, a avut o campanie Night At, permitand clientilor sa petreaca o noapte in locatii unice precum Muzeul Louvre, Marele Zid Chinezesc, de exemplu. Si asa, de la un eveniment aparent banal, brandul Airbnb s-a transformat intr-o platforma pentru experiente incredibile si sigure de fiecare data.
Avantajele marketingului experiential pentru business sunt numeroase. Iata-le in continuare doar pe cele mai importante si mai relevante:
- Vizibilitatea brandului se imbunatateste-clientii afla de brand, interactioneaza direct cu el si elementele sale, vor fi dispusi sa cumpere produse si servicii pe viitor;
- Loialitatea fata de brand e mai puternica-prin experiente directe si interactiune cu brandul respectiv clientii pot sa revina ori de cate ori au nevoie de produse si servicii si sa le spuna si altora despre brand, aducand vanzari mai bune pentru business;
- Implicarea clientilor e mai mare-oferi solutii si demonstrezi beneficii in cadrul evenimentelor din campaniile de marketing experiential, relatia cu brandul e mult mai puternica pe baza experientelor directe;
- Viralizarea e mai simpla-dupa ce asista la experiente si evenimente organizate de branduri clientii pot posta pe social media si asa viralizarea produselor, serviciilor, brandului va fi mult simplificata;
- Recunoasterea brandului, o prioritate-cu cat mai multi clienti afla de brand si de produsele si serviciile vandute, cu atat mai bine pentru vanzari;
- Contact direct cu toti clientii si potentialii clienti-interactiunea cu fiecare client se intampla in timp real, relationezi si treci dincolo de tot ce inseamna feedback online;
- Crearea unei legaturi emotionale cu brandul-baza de clienti va creste cu pana la 40%;
- Perceptie unica a brandului-arati prin ce te diferentiezi fata de alte branduri, clientii au incredere mai mare in brand si competitia nu va avea nicio sansa;
- Rezultate masurabile si ROI – e usor sa vezi ce efecte a avut campania de marketing, ai date despre participare, evenimente, generare de lead-uri, mentiuni social media, conversii vanzari;
- Clientii pot sa testeze produse si servicii-inteleg mai bine produsele si serviciile si vor cumpara de la un brand ce ofera evenimente si testari in timp real;
- Incredere si transparenta-ai credibilitate mai mare in fata clientilor daca organizezi demonstratii live si experiente „transparente” ce au legatura cu brandul, tururi ale fabricilor etc;
- Generare de lead-uri de calitate si achizitia de clienti mai simpla-clientii care participa la evenimente organizate in campanii de marketing experiential vor oferi si date de contact si vor fi dispusi sa comunice si sa cumpere de la un brand anume;
- Vanzari mai bune-interactiunile memorabile cu produse, servicii duc la cumparaturi sigure. De la implicare la conversii e doar un pas foarte mic daca investesti in si gandesti strategii si campanii de marketing experiential.
Strategiile aferente marketingului experiential, cu eficienta dovedita, care pot ajuta la atragerea mai rapida a clientilor si la fidelizare sunt foarte multe. Tine doar de imaginatia ta si de posibilitatile pe care le ai la dispozitie, de buget si de timp. Care ar fi cele mai bune pentru un marketing experiential aproape de perfectiune?
- Marketing de eveniment-iti propui sa creezi vizibilitate pentru evenimentul organizat in scopul punerii in practica a tacticilor de marketing experiential;
- Guerrilla Marketing-iti propui sa surprinzi oamenii, sa atragi atentia prin mijloace neconventionale. Curiozitatea si ineditul vor duce la o interactiune mai buna a clientului cu produse si servicii;
- Magazine si evenimente tip Pop-up-clientii sunt luati prin surprindere de evenimente ce apar parca de nicaieri, vizibilitatea brandului e imbunatatita. De la demonstratii live la oferirea de produse in editie limitata, toate vor ajuta;
- Activarea brandului-brandul se „conecteaza” cu ai sai clienti intr-o modalitate mai personala. Este parte din principiile de marketing ce permit produselor sa fie afisate intr-o maniera atragatoare pentru public;
- Programe de „sampling”-demonstrezi cum functioneaza produse si servicii si cat de bune sunt, dar vii si cu programe de sampling, oferi ceva clientilor, mostre de regula, pentru a lasa o impresie cat mai buna despre produse si despre brand;
- Tendinte social media de care tii cont mereu-fii activ pe social media, incearca sa ai hashtag-uri personalizate, sa ai postari, continut de calitate, sa iti gasesti influenceri care pot rezona cu brandul si cu valorile lui si iti pot aduce clienti si vanzari.
Ca sa iti dai seama de importanta marketingului experiential iti aducem in atentie cateva exemple din viata reala, ale unor branduri cunoscute din piata. BMW a avut o campanie, Track Day, un eveniment care incorporeaza marketingul senzorial pentru imbunatatirea experientei clientilor. Cei care au participat la eveniment puteau simti mirosul de cauciuc si de benzina, puteau sa se familiarizeze cu motoarele si sunetele lor. Plus ca se puteau atinge si interioarele de la diverse modele ale BMW.
Adidas a avut o campanie ingenioasa, „D Rose Jump Store”, in care clientii erau rugati sa ia o pereche de Derek Rose de pe un raft inalt. Coca-Cola a venit si ea cu o campanie de Valentine’s Day in care a avut o masina de tip vending invizibila, aparuta pe un zi din New York doar cand trecea pe langa ea un cuplu. Cuplul primea suvenir dupa ce isi spunea numele, vizibilitatea brandului a fost foarte mare de la aceasta campanie de marketing experiential.
La baza marketingului experiential se afla patru aspecte cheie: simturile, senzatia, actiunea, relatia. Daca le bifezi pe toate ai o campanie reusita de marketing experiential. Lor li se adauga si urmatoare componente cheie: experiente imersive, integrarea brandului, interactivitate si interactiune.
Si pana la urma de ce functioneaza marketingul experiential mai bine decat marketingul traditional? Pentru ca va conduce tot timpul la conexiuni emotionale, la impartasirea lor pe social media, la conturarea increderii in brand si afacere, si nu in ultimul rand pentru ca diferentiaza brandul mult mai eficient in comparatie cu alte branduri din piata.