Evalurea planului de afaceri. Cum iti dai seama ca un plan de afaceri este bun si ca va atrage investitorii doriti?

Planul de afaceri sta la baza succesului oricarui tip de afaceri. El te ajuta sa atragi investitorii si partenerii si sa incepi cu dreptul drumul in lumea afacerilor. Dupa ce l-ai redactat cu atentie si esti sigur pe continutul sau iti mai ramane un singur lucru de facut: o evaluare a planului ca sa iti dai seama daca e bun sau nu si daca il poti prezenta oamenilor din afara companiei.

Evaluarea planului de afaceri este un proces complex, destul de minutios cand iti doresti sa oferi investitorilor care au incredere in tine mai departe un document care merita parcurs. Fiecare antreprenor si om de afaceri isi va evalua planul de afaceri ca sa vada daca e unul de succes, unul bun, in functie de tipul de afaceri si de ceea ce vrea sa obtina la final. Cu toate astea sunt cateva etape de parcurs indiferent de ce fel de plan de afaceri ai si ce obiective ti-ai propus cand l-ai gandit.

Se muleaza perfect pe nevoile afacerii. Daca si-a atins scopul automat corespunde si nevoilor businessului. Putem avea plan de afaceri folosit intern pentru managementul mai bun al afacerilor, nu e atat de formal, nu e prezentat in afara mediului companiei. Planul de afaceri care e prezentat investitorilor va avea obiective de vanzari, idei de vanzari, o echipa in spate, va discuta despre piata si despre provocari.

Cand planurile de afaceri, indiferent de destinatia lor, reusesc sa te ajute sa iti atingi obiectivele si scopul in afaceri stii ca sunt bune si functioneaza. Forma planului de afaceri conteaza mai putin in acest punct, conteaza sa fie personalizat si adaptat afacerii pentru care e gandit si folosit.

Este realistic si poate fi implementat imediat. Nu ai nevoie de idei care suna bine pe hartie, dar nu se pot implementa suficient de bine si de rapid. Stii ca ai un plan bun cand ai in spate si o echipa de profesionisti care stiu exact cum sa il construiasca si ce au de facut, dar si atunci cand nu scapi din vedere niciun fel de detaliu vital pentru business. Porneste mereu de la idei pe care poti sa le testezi inainte de a le pune in aplicare, cauta sa dezbati ideile impreuna cu echipa si sa le incluzi in planul de afaceri doar pe cele mai valoroase, care sunt cat mai aproape de realitatea afacerii tale.

Este specific, poti vedea clar rezultatele implementarii sale. De la inceput trebuie sa te intrebi: cum stim mai tarziu ca planul chiar a fost un succes si a functionat? Si pe langa aceasta intrebare vine si o alta: cum anume poti monitoriza rezultatele, le poti evalua si pe ele? Planul de afaceri bun depinde mai degraba de ce, cand, cine, cat costa. Fereste-te de planuri de afaceri care sunt prea idealiste si care pornesc de la niste presupuneri pe care nu le vei vedea niciodata in realitate.

Sunt definite clar responsabilitatile pentru implementare. Stii ca ai un plan de afaceri bun daca poti indentifica si numi responsabilii pentru fiecare sarcina de indeplinit in cazul implementarii. Ca sa fii sigur ca are cine se ocupa de fiecare sarcina poti trece prin tot planul de afaceri pentru a vedea numele celor care se vor ocupa de fiecare punct in parte.

Sunt identificate clar ipotezele. Orice plan de afaceri e redactat de oameni, deci vor fi si erori. Trebuie periat foarte bine si identificate ipotezele, erorile aparute pentru a fi cat mai vizibile pentru un proces cat mai simplu de implementare finala. E bine sa stii mereu de unde pornesti si ce ai de facut pentru a ajunge sa ai un plan de afaceri de succes.

Are puterea sa implice oamenii in activitatile dorite. Da, in planul de afaceri ai responsabilitati si lucruri specifice de indeplinit, dar managementul trebuie sa mearga cu toate detaliile la echipa si sa reuseasca sa implice angajatii in implementare. Este foarte important sa ai toti angajatii dedicati unor sarcini ce tin de fiecare aspect al planului de afaceri in asa fel incat la final toata lumea sa fie multumita si afacerea sa intre pe un fagas normal.

Este clar si concis? Se poate citi usor si intelege planul de afaceri, prezinti informatia intr-o maniera logica si cat mai bine organizata, eviti jargonul si termenii tehnici folositi mult prea mult in textul planului de afaceri? Daca raspunsul tau la toate aceste intrebari e pozitiv si planul e clar, nu e prea lung si nu contine detalii irelevante atunci cu siguranta planul e unul bun.

Strategii si obiective clare, specifice. Poti evalua un plan de afaceri in functie de obiective, daca sunt specifice, masurabile, relevante, incadrate in timp, dar si in functie de strategii ce ajuta la atingerea obiectivelor, de planificarea si identificarea actiunilor concrete. Nu poti avea un plan de afaceri bun, de succes daca nu ai cele mai bune strategii adaptate la tipul de afacere si la ce vrei sa obtii cu planul de afaceri pana la final.

Exista o analiza a pietei si a un plan financiar solid. Un plan de afaceri foarte bine gandit are o analiza a pietei detaliata, a concurentei, sunt identificate tendintele din piata, nevoile clientilor, este definitiv si avantajul competitiv al afacerii. Planul financiar are proiectii realiste, bazate mereu pe date concrete, se identifica sursele de finantare necesare rapid, planul de gestionare a riscului financiar este si el inclus in planul de afaceri.

Este flexibil si adaptabil la schimbarile din piata, prezentarea este convingatoare? Daca planul tau se poate adapta la schimbarile din piata foarte rapid, daca ai identificate riscurile potentiale si planurile de contingenta, planuri de revizuire periodica a planului atunci cu siguranta sunteti pe calea cea buna si planul de afaceri va functiona foarte bine.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Copyright © All rights reserved. | CoverNews by AF themes.