Planul de afaceri vs. planul de marketing. Asemanarile si diferentele

Desi ar putea parea similare, planul de afaceri si planul de marketing sunt doua lucruri total diferite

Redactarea unui plan de afaceri sau unui plan de marketing este intimidanta pentru multi oameni de afaceri si antrepenori la inceput de drum. Chiar daca stiu in mare ce se intampla in companie si ce au de facut pentru a putea ajunge la clienti mai usor, cand vine momentul sa astearna toate gandurile pe hartie lucrurile se complica. Si e complicat si pentru ca nu toata lumea intelege ce e un plan de afaceri si ce e un plan de marketing si cand se foloseste fiecare in parte.

Planurile de marketing si de afaceri seamana unele cu altele in parte, dar sunt doua documente total diferite si cu scopuri diferite, care ar trebui redactate cu grija pentru a se obtine cele mai bune rezultate.

Orice afacere care se doreste de succes va incepe cu un plan de afaceri. Investitorii si partenerii care sunt dispusi sa iti ofere bani vor sa inteleaga ce e cu afacerea ta, ce potential are si de ce merita sa iti dea tie banii si nu altui antreprenor. Dupa ce ai un plan de afaceri solid, care se poate prezenta oricarui potential investitor poti sa te gandesti si la un plan de marketing mai detaliat, redactat impreuna cu specialistii in marketing si cu departamentul de marketing, daca afacerea ta e mai mare.

Ca sa iti fie clar ce e cu planurile de afaceri si de marketing iti prezentam in continuare cele mai importante asemanari si diferente intre ele si detalii care te vor ajuta sa intelegi exact cand le redactezi si in ce scenarii.

Scopul. Scopul celor doua planuri este poate cea mai importanta diferenta. Nu vei avea aceeasi informatie in ele, lungimea poate fi cam aceeasi, la fel si cantitatea de detalii incluse. Insa planul de afaceri isi propune sa descrie in detaliu tot ce inseamna afacerea ta si ce e important sa se stie despre ea: operatiuni, lant de aprovizionare, resurse umane, costuri materiale si… marketingul. Planul de marketing va fi de obicei doar o sectiune din planul de afaceri.

Planurile de marketing se vor concentra mai mult pe aspecte legate de modul in care clientii pot sa afle de produse si servicii si de ce vor cumpara, cum vor cumpara, cum vor fi atrasi sa cumpere, in asa fel incat cifra de afaceri sa fie mereu pe plus. Si in planul de marketing poti sa ai detalii legate de costurile bunurilor vandute, dar doar daca sunt legate de abilitatea de a vinde produsele catre consumatori, de relevanta lor.

Patronii vor sa isi securizeze finantele. Bancile si investitorii cer planurile de afaceri si de marketing inainte sa ofere niste bani, sa investeasca. Cererile externe nu sunt singurele care vor impune redactarea planurilor. Un plan de afaceri este o modalitate foarte buna de a formaliza ideile din spatele functionarii afacerii-se vor „cimenta” asa proceduri si procese, pentru a gestiona mai usor o companie. Stii si unde te afli cu afacerea, ce fel de initiative vei avea nevoie, de ce resurse vei avea nevoie ca sa iti atingi obiectivele.

Planurile de marketing sunt mai utile pe plan intern. Se valideaza initiativele de marketing ale unei companii, se stabileste necesarul de bani pentru alocarea catre departamentele de marketing.

Cronologia. Este o alta diferenta majora intre planul de afaceri si cel de marketing. Planurile de afaceri acopera perioade mai lungi decat planurile de marketing. De obicei avem cinci ani acoperiti de planurile de afaceri, dar la planul de marketing avem 1-3 ani.

Actualizarile se fac si ele diferit. La planul de afaceri actualizarile sunt rare, apar doar cand au aparut modificari majore legate de business, noi produse, noi modele de businesss, un anume eveniment care a schimbat perspectiva interna sau strategiile. Planurile de marketing se actualizeaza an de an, fac parte din activitatile legate de bugete care ajuta la planificarea modului in care se aloca resursele catre diferite departamente.

Continutul. Planul de afaceri are mai multe sectiuni. Discutam despre sumarul executiv, analiza de piata, descrierea afacerii, organizatie si management, produse si servicii, strategii de marketing si de vanzari, plan operational, plan de marketing, proiectii financiare, cereri de finantare, fonduri, evaluarea riscurilor.

In planul de marketing avem descrise actiuni specifice, tactici strategii pe care afacerea le va implementa pentru a atinge obiectivele de marketing. Se analizeaza piata, publicul tinta, competitia, propunerea de valoare unica (UVP), se descriu obiective de marketing, segmentarea pietei tinta, pozitionare, preturi, canale distributie, activitati promotionale, masuratori, masurarea succesului campaniilor.

Luarea deciziilor. Planul de afaceri este un ghid pentru operatiuni si strategia afacerilor, planul de marketing este doar un ghid mai detaliat pentru strategii si activitati de marketing. Audienta planului de afaceri e formata din investitori, parteneri, partile interesate, in vreme ce audienta planului de marketing este formata din echipa, oamenii care iau decizii in companie si partile interesate.

Planul de afaceri se va concentra pe modelul de business, oportunitati din piata, viabilitate financiara, cel de marketing pe obiective de marketing, achizitie de clienti si gradul de constientizare a marcilor.

Ambele planuri trebuie redactate daca iti doresti stabilitate si succes in afaceri, ele functioneaza in tandem pentru a asigura calea cea mai lina spre succes. Lipsa unuia dintre planuri va duce cu siguranta la greseli si la un inceput deloc placut in afaceri, falimentul fiind si el in perspectiva mai ales daca planul de afaceri este facut pe repede inainte si nu exista nici suficiente cunostinte si analize in spatele sau, cifre si dovezi care sa sustinta toate afirmatiile de acolo.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Copyright © All rights reserved. | CoverNews by AF themes.