Planul de afaceri pentru o brutarie. Sfaturi esentiale pentru un plan de business perfect
Daca te-ai gandit sa iti faci o brutarie si vrei sa nu ajungi prea curand la probleme si la faliment trebuie sa pornesti intotdeauna de la un plan de afaceri bun, bine gandit. Fara un plan de afaceri serios orice afacere poate sa ajunga mai devreme sau mai tarziu intr-un punct in care nu mai are ce face si trebuie sa iasa de pe piata. Doar planul de afaceri poate sa iti asigure succesul inca de la inceput daca stii exact ce ai de facut si esti dispus sa muncesti sa „ridici” afacerea.
Planul de afaceri nu e la fel pentru orice tip de afacere. Chiar daca sunt niste etape generale si niste linii generale de urmat, el trebuie adaptat in functie de afacerea pe care vrei sa o lansezi. Cu cat esti mai specific si incluzi mai multe detalii, il redactezi mai bine, cu atat vei avea si mai multe sanse sa iti bifezi toate obiectivele propuse de la inceput. Iata cum ar trebui sa arate un plan de afaceri pentru o brutarie.
Redacteaza un sumar executiv concis si clar. Este primul lucru pe care il vor avea in fata investitorii sau bancile, asa ca trebuie sa fie redactat cat mai clar si mai bine cu putinta. La inceput va fi parcurs doar sumarul executiv de catre investitori si daca sunt interesati se vor mai uita si prin restul planului de afaceri. Nu trebuie sa aiba mai mult de 1-4 pagini, nu trebuie sa aiba greseli de niciun fel si trebuie sa fie structurat, cat mai analitic cu putinta si cat mai bine gandit de la inceput. In el, daca ai o brutarie, vorbesti despre ce anume aduce special brutaria pe care vrei sa o deschizi, cum vei avea succes cu ea, la ce te astepti, vei creste si cat daca va merge bine. Foarte important: discuta si despre modelul de business pe care il ai in vedere.
De exemplu, ca sa iti fie mai simplu sa intelegi ce e cu acest sumar executiv pentru brutaria ta, poti sa vorbesti despre localizare, despre spatiul necesar, despre costurile cu spatiul, echipamentele, despre profit si despre scopurile, obiectivele tale. Explica de la inceput ce va face brutaria ta, cum va functiona, nu folosi o exprimare complicata, pretentioasa, poti folosi liste, tot ce iti ofera programul de editare. Include ce te face diferit de alte brutarii din zona, daca sunt, ce e asa de special la tine si tot ce te-ar putea ajuta sa fii in topul preferintelor clientilor, echipa, abordarea etc.
Nu merge cu acelasi sumar executiv la toti investitorii, adapteaza-l in functie de fiecare, evita sa folosesti orice fel de superlative, clisee, fii autentic si realist, arata ca esti implicat si pasionat de ceea ce faci.
Descrierea brutariei si o privire de ansamblu. Aici explici de ce vrei sa deschisi o brutarie, cum vrei sa functioneze. Explici care e nisa ta, de ce ai ales-o, vorbesti despre tema brutariei, poate e una speciala, vorbesti despre publicul tinta, foarte bine definit de la inceput, despre retete, promotii, despre diferentiatorul strategic, despre structura legala a afacerii si despre obiective pe termen lung si scurt. Descrierea nu trebuie sa fie foarte lunga, iarasi conteaza mult sa fie una concisa si cat mai usor de parcurs, sa surprinzi esentialul mereu.
Analiza de piata pentru brutarie. E o sectiune din planul de afaceri unde ai nevoie de multa documentare si trebuie sa demonstrezi clar cum anume te vei „potrivi” tu in piata deja existenta. Te vei ghida dupa date demografice, care e grupa de varsta cea mai mare din zona ta, ce nivel al veniturilor exista, cat castiga viitorii clienti, vei vorbi despre trenduri, despre cat cheltuiesc oamenii din zona, despre trenduri sezoniere. Vei analiza competitia, vei spune ce poti face mai bine si ce ai invatat deja de la ea, ce probleme sunt, te vei familiariza si vei aduce in discutie si tot ce tine de legi si reglementari. Orice informatii financiare relevante trebuie incluse aici, structura de preturi, tot.
Ofertele afacerii. In aceasta sectiune discuti despre ce fel de produse vei oferi clientilor. Detaliaza tot ce va iesi pe poarta brutariei si motiveaza de ce ai ales sa vinzi acele produse, cum iti vor ajuta afacerea sa aiba succesul scontat. Aici amintesti de produse speciale, de unele fara gluten sau facute la comanda, de produse complet noi, de produse unice pentru cultura locala, de retetele noi pe care vrei sa le pui in practica. Nu te feri sa vorbesti si despre anumite obstacole care te vor impiedica sa iti vinzi anumite produse, la care cererea s-ar putea sa nu fie asa de mare la un moment dat si ce vei face ca sa revii la normal. Nu uita sa spui de unde cumperi echipamente si ingrediente si cum te vei folosi de ele cat mai eficient.
Planul de management pentru brutarie. Aici e vorba despre structura de management a brutariei. Discuti despre cine detine brutaria, daca sunteti mai multi patroni e bina sa incluzi informatii despre toti si despre partile lor din afacere. E bine sa amintesti despre procentele detinute de catre fiecare partener din prezent sau din viitor, de angajatii pe care ii vei angaja si cati vor fi, dar si despre managementul efectiv al brutariei. Cine se va ocupa de partea de business, vei avea un consilier, specialist care te va ajuta, deciziile vor fi luate individual sau vei include si pe altcineva? Iarasi, planul de management trebuie sa fie concis si foarte usor de urmarit si de inteles.
Strategiile de marketing si PR pentru brutarie. Inainte sa incepi sa te gandesti la profit si sa vinzi ceva trebuie sa „penetrezi” piata si sa atragi clientii. Si aici te vor ajuta strategiile de marketing si de PR, publicitare, promovare. Aici vei discuta despre toti pasii pe care ii vei face ca sa ajungi la clienti si sa le oferi produsele tale de calitate. Ai nevoie de un nume foarte bun pentru brutarie, care sa atraga, de la el te poti gandi cum anume poti sa dezvolti brandul, cum vei vrea sa intri pe piata si cum te vei mentine acolo.
Poti aduce in discutie preturile competitive, cunoasterea pietei pe care vei intra, promovarea unor produse sau arome, a unor servicii de calitate pe care concurenta nu le are. Tot aici poti sa spui si ce strategii vei folosi in brutarie ca sa atragi clienti-de exemplu, pozitionezi cuptorul mai aproape de usa pentru a ajunge mirosul de paine proaspata, de pilda, si in strada.
Te gandesti si scrii despre strategii de publicitate si promovare, despre marea deschidere, despre canalele de comunicare pe care vei promova mesajul tau publicitar, despre social media si impactul campaniilor de acolo.
Foarte important: adu in discutie si extinderea afacerii, arata ca vrei sa te dezvolti odata ce ai ajuns sa fii pe linia de plutire ca sa ai investitori ce vor avea incredere in tine si in brutaria ta. Vei avea nevoie de o noua locatie, vei mai angaja si alti oameni? Discuta despre toate aceste aspecte si fii concis si clar in tot ce asterni pe hartie.
Proiectiile financiare pentru brutarie. Este sectiunea finala a planului de afaceri, aici vorbesti despre aspectele financiare ale brutariei tale. Discuti despre costuri, despre potentialul succes si te documentezi bine. Pe baza analizelor de piata deja facute poti face si niste proiectii financiare clare. Adu in discutie toate costurile, inclusiv cele cu salariile, aminteste despre perioada de timp estimativa dupa care vei avea si profit. Fii realist, prezinta investitorilor o realitate care se va intampla, pe care o vor vedea daca te ajuta cu bani. Investitorii trebuie sa fie siguri ca fac o investitie foarte buna daca aleg sa iti ofere banii lor.