Planul de afaceri pentru o ceainarie. Cat de complicat este de realizat?

Planul de afaceri pentru o ceainarie e mult mai simplu de redactat daca stii clar ce etape ai de urmat in conturarea lui...

Daca in Marea Britanie ceaiul este la putere si ceainariile sunt ceva obisnuit, oamenii sunt invatati sa bea ceai si transforma experienta bautului ceaiului intr-un motiv perfect de discutii si de socializare, la noi ceaiul este departe de a “trezi” astfel de comportamente. Asta nu inseamna ca o ceainarie nu va fi frecventata de cei care apreciaza un ceai bun si poate o carte, o discutie interesanta pe un subiect anume. Ideea deschiderii unei ceainarii este excelenta indiferent de marimea orasului. Vei fi surprins sa vezi ca vor exista clienti inca de la deschidere si ca potentialul ceainariilor e foarte mare si in tara noastra. Dar pana sa iti vezi visul cu ochii ai nevoie de un plan de afaceri foarte bun pentru ceainaria ta.

Ceainaria, chiar daca e un tip de business aparte, are la baza acelasi plan de afaceri pe care l-ai intalnit la orice fel de afacere noua, care isi doreste succesul si stabilitatea. Ai aceleasi etape de parcurs in redactare, dar le vei personaliza in asa fel incat investitorii si partenerii tai sa ajunga sa iti ofere banii si increderea de care ai mare nevoie mai ales la inceput de drum. Ce ai de facut ca sa il redactezi usor si cat mai bine?

Sumarul Executiv. Se va redacta de fiecare data dupa ce s-au terminat de verificat si de redactat si restul sectiunilor din planul de afaceri, la final. Rolul oricarui sumar executiv este de a atrage atentia si de a-l face pe investitor, pe partener sa citeasca mai departe si sa fie curios ce se afla in paginile planului de afacere pentru ceainarie. Se va discuta despre tipul ceainariei, despre statutul sau, daca e startup sau nu, despre dezvoltarea afacerii, despre deschiderea unui lant, unei retele de ceainarii.

Toate detaliile, pe scurt, despre industria din spatele ceainariilor, despre tipul de ceainarie deschis, despre competitia directa, indirecta, public tinta, strategia de marketing, echipa, organizare afacere si planul financiar se vor regasi in sumarul executiv si vor fi prezentate cat mai interesant cu trimiteri la sectiunile aferente din planul de afaceri pentru o ceainarie.

Prezentarea generala a afacerii. In aceasta sectiune se vor da detalii despre tipul de ceainarie pe care urmeaza sa il deschizi. Poate vei avea o ceainarie care permite clientilor sa cumpere ingredientele uscate ca sa isi faca ceai si acasa si combina diversele tipuri de ceai dupa preferintelor celor care intra in ceainarie. Sau poate ai un concept mai complex, care vinde si mancare, ceai, bauturi in stil dine-in, un concept asemanator cu o cafenea, unde clientul poate bea un ceai rapid si pleaca mai departe unde are treaba. Uneori s-ar putea sa ai o ceainarie care vine ceai si on-line. Nu uita si de detalii legate de background, despre momentul cand te-ai decis sa incepi afacerea, motivele pentru care vrei sa ai ceainarie, ce vrei sa obtii pe termen mediu si scurt, ce fel de afacere vei avea, SRL, SA, structura sa legala.

Analiza industriei. Desi poate nu vezi asa de importanta aceasta sectiune, analiza industriei este extrem de utila. Inveti mai multe despre industria in care vei intra, intelegi piata mai bine, iti imbunatatesti strategia de marketing, vezi mai bine tendintele din piata, esti constient de ele. Plus ca devii expert in domeniul tau si clientii vor avea mai mare incredere in tine. Discuta pe scurt despre cat de mare este industria ceainariilor, despre piata, despre competitie directa, furnizori, tendinte care poate ca afecteaza industria, despre cresterile pe 5-10 ani, daca vor exista, despre marimea relevanta a pietei, despre marimea nisei pe care vei intra. Incearca sa ai mereu date localizate si aplicate si sa te feresti de generalitati.

Analiza clientilor. Este o sectiune importanta in care detaliezi care sunt clientii tai si care vor fi clientii tai. Segmentarea publicului tinta e obligatorie aici, trebuie sa prezinti si sa stii clar cui te adresezi. Daca ai din start clar in minte cine e publicul tau tinta iti va fi usor sa pui pe picioare o afacere tip ceainarie. Adu in discutie date demografice, psihografice legate de publicul tinta, fii atent la nevoile reale ale clientilor si la cerintele lor, la ce se asteapta de la ceainaria ta. Cu cat vei recunoaste si vei defini mai bine nevoile lor, cu atat vei reusi sa atragi si sa fidelizezi mai multi clienti.

Analiza competitiei. Aici e vorba doar despre competitia directa si indirecta. Competitia directa se refera la celelalte ceainarii din zona. Competitia indirecta se va referi la alte optiuni pe care le au clientii, de unde mai pot cumpara ceai, ingrediente poate pentru ceai pregatit acasa, alte bauturi. Cafenelele, vanzatorii de bauturi, magazinele care vand cafea ar putea fi competitia indirecta pentru o ceainarie. Fiecare competitor va avea o mica fisa a sa unde vei discuta despre afacere, despre punctele tari si slabe. Amintesti despre clientii lor, despre tipul de afaceri, despre preturi, despre ce fac bine si ce nu, dar ai in vedere mereu perspectiva clientilor.

La final e important sa ai o mica sectiune legata de avantajul tau competitiv. Ce oferi clientilor, cum faci sa ajungi rapid la ei, ce servicii de calitate vei avea in plus, ce preturi vei avea si cum vor fi ele mai bune decat ale competitiei.

Planul de marketing. Daca te-ai documentat in legatura cu un plan de marketing pentru ceainarie stii deja ca aici e despre cei patru P, Produs, Pret, Plasare, Promovare. Aplicat pe o afacere tip ceainarie produsul va fi tocmai tipul de ceainarie deschis, produsele si serviciile vandute, oferite clientilor. Pretul se va referi la preturile practicate si cum se compara cu cele ale competitiei. Plasarea se refera la amplasarea fizica a sediului ceainariei, la impactul sau asupra succesului afacerii, aminteste de ce locatia ta este ideala pentru clienti si pentru a ajunge la ei mai rapid.

Promovarea este doar despre cum atragi clientii in ceainarie, daca vei avea reclame peste tot, daca vei avea si in on-line bannere, daca vei distribui pliante, daca te vei folosi de e-mail marketing si de alte instrumente si platforme care te ajuta cu tot ce tine de marketing.

Planul operational. Daca pana acum ai tot vorbit despre obiective, in planul operational discuti despre cum anume ajungi la ele. Vei avea in vedere procesele pe termen scurt si lung. Pe termen scurt discuti despre tot ce vei face, activitatile, in fiecare zi, rutina. Pe termen lung intervin obiectivele pe care speri sa le indeplinesti intr-un viitor cunoscut. Vino cu date clare despre momente importante pentru ceainaria ta-cand vei avea clientul al n-lea, cand vei atinge o cifra de afaceri de n mii de euro, cand iti vei dezvolta afacerea si vei ajunge si in alte orase.

Echipa de management. Ca sa ai succes intr-o afacere tip ceainarie ai nevoie de oameni si de un management bun al echipei tale. Scoate in evidenta in aceasta sectiune oamenii tai cei mai buni, dar si abilitatile lor relevante pentru afacere. Ideal ar fi ca toata lumea sa fi avut deja experienta intr-o astfel de afaceri si in management, sa cunoasca bine domeniu, sa aiba studii de specialitate, cursuri facute. Daca ai nevoie poti sa angajezi si consilieri care sa te ajute sa pui pe picioare afacerea si sa ai o echipa de specialisti mereu pregatiti sa actioneze spre binele afacerii tale.

Planul financiar. Vei avea nevoie de proiectii financiare pe cinci ani, la inceput, in primul an, „sparte” in raportare lunara, trimestriala, dupa care totul devine anual. Aici e simplu si te va ajuta departamentul economic, contabilii tai. E doar despre multe cifre relevante, venituri, costuri, cheltuieli, cash flow, profitabilitate, pierderi posibile pe partea economica.

Incearca sa ai o cercetare si o documentare la baza cifrelor, sa vii mereu doar cu cifre importante si prezentate cat mai simplu pentru cineva care nu are un background economic, sa fie usor de urmarit si chiar comparat. Bilanturile economice cu active si pasive, detalii legate despre banii de care ai avea nevoie ca sa te dezvolti, sa nu ramai fara bani pentru investitii importante in afacerea ta, toate aceste detalii se vor regasi in planul financiar.

Gandeste-te la costurile cu echipamentele, cu aprovizionarea, cu salariile, cu asigurarile, taxele la stat, alte cheltuieli tipice afacerilor tip ceainarii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Copyright © All rights reserved. | CoverNews by AF themes.