Planul de afaceri pentru un second hand. Redactare si continut

Un plan de afaceri pentru un second hand haine este tot ce ai nevoie ca sa ai o afacere cu sanse mari de succes in viitor.

Magazinele second hand au revenit in centrul atentiei dupa ce ani buni nu prea a mai auzit nimeni de ele si numarul clientilor scazuse dramatic. Pandemia, criza generata de razboiul din Ucraina, saracia tot mai greu de suportat, preturile mai mari la toate tipurile de haine si salariile aproape imposibil de gestionat au facut sa infloreasca din senin toate magazine de haine second hand. Afacerile sunt profitabile iarasi, dar ca sa deschizi un astfel de magazin e nevoie si de un plan de afaceri bun.

Planul de afaceri pentru un second hand de haine este destul de usor de redactat. E nevoie de experienta, daca nu o ai sunt si firme care te pot ajuta. Important este sa stii ce contine si cum se redacteaza corect. Daca ai deja experienta cu planurile de afaceri tot ce trebuie sa faci este sa personalizezi fiecare sectiune in parte si sa discuti strict, punctual, despre firma ta, magazinul second hand.

Sumarul Executiv. Orice plan de afaceri, deci si cel pentru un second hand cu haine, va incepe cu sumarul executiv. Este o sectiune in care detaliezi pe scurt toate punctele esentiale din sectiunile ce vor urma, e ca un rezumat. Obiectivul Sumarului Executiv este sa atraga atentia si sa il determine pe cel care il va parcurge sa doreasca sa vada si celelalte sectiuni din plan. In el explici, pe scurt, tipul de magazin second hand pe care il vei deschise si dai detalii despre statusul sau. De exemplu, esti startup, ai deja un second hand pe care vrei sa il dezvolti, sa te extinzi, vrei sa fii prezent pe mai multe piete.

Nu uita sa incluzi, pe scurt, cele mai importante date despre industria in care vei activa sau activezi deja, despre tipul de second hand, despre competitia directa, despre publicul tinta, despre planul de marketing, membrii importanti din echipa ta, despre planul financiar.

Analiza companiei, firmei. Aici e doar despre tipul de second hand pe care il vei lansa sau il ai deja. Poate ai un second hand vintage, unul tip consignatie, un magazin second hand care accepta si donatii. Ofera si detalii, pe scurt, despre inceputul afacerii, despre ce anume ai obtinut pana la un anumit moment, despre structura legala, ce fel de firma esti, S.A., S.R.L. etc.

Analiza industriei. E o sectiune foarte importanta, vorbesti despre industria in care activezi. Inveti si tu mai multe despre industrie, intelegi mai bine piata, iti imbunatatesti strategiile de marketing, vezi tendintele de la nivelul pietei. Plus ca demonstrezi ca esti expert in domeniul tau, in industrie. Estimeaza cu cifre obiective cat de mare e industria second hand, ce se intampla cu piata, e in declin, e pe o panta ascendenta, cine sunt competitorii cheie din piata, cine sunt furnizorii, ce tendinte afecteaza industria, cum va se va dezvolta industria pe urmatorii 5-10 ani. Nu uita de pietele relevante, cat de mari sunt, ai doar piata nationala sau ai si una internationala in vedere.

Analiza clientilor, publicului tinta. Discuti pe scurt despre clientii pe care speri sa ii ai si clientii pe care ii ai deja. Indivizi, familii, populatie cu venituri modeste. Clientii alesi si publicul tinta vor avea un impact important asupra afacerii.

Publicul tinta trebuie „filtrat” in functie de factorii demografici, psihografici, te referi la varste, genuri, locatii, venituri. Profilul psihografic este despre ceea ce isi doresc clientii si ce nevoi reale au. Cu cat definesti mai bine acest profil, cu atat vei putea retine si atrage clientii mai usor.

Analiza competitiei. Vezi care sunt competitorii directi si indirecti. Competitorii directi sunt alte magazine second hand haine, cei indirecti sunt alte variante la care clientii apeleaza, magazine retail, alte magazine care vand haine in regim outlet.

Competitia directa va fi descrisa cat mai detaliat, mai ales celelalte magazine care sunt foarte aproape de al tau. Fiecare competitor va avea o fisa cu puncte tari si puncte slabe, un scurt istoric, date despre preturi zone deservite, tipuri de clienti. Toate raspunsurile pe care le vei da sunt din perspectiva clientilor. Cauta si clientii competitiei si nu iti fie frica sa ii intrebi despre ce vor de la o astfel de la afacere si nu gasesc la magazinul second hand unde merg.

Avantajele competitive pe care le are deja competitia vor fi amintite tot aici, vor trebui gasite si solutiile pentru a depasi competitia.

Planul de marketing. Stii deja, daca ai mai cochetat cu planul de marketing in trecut, ca trebuie sa te referei la cei 4 P: Produs, Pret, Plasare, Promovare. Cand e vorba de produs vorbesti despre tipul de magazin second hand. Amintesti de serviciile pe care le oferi, daca ai si zona cu ceva preparate, bauturi pentru clienti. Pretul se refera la lista de preturi pe care le practici, cum se compara cu preturile pe care le are competitia directa. Plasarea se refera la amplasarea magazinului second hand. Arata cum anume locatia iti poate afecta succesul, cum va fi locatia in care iti desfasori activitatea ideala pentru clientii tai.

Promovarea e doar despre modul in care atragi clientii in locatie, despre reclame, panotaj stradal, social media marketing, publicitate si PR.

Planul operational. Daca in sectiunile anterioare ai explicat scopul, obiectivul afacerii tale, acum descrii cum anume ajungi sa le indeplinesti, sa le pui in practica. Ai doua sectiuni distincte. Procesele de zi cu zi pe termen scurt, tot ce ai nevoie ca sa iti desfasori activitatea in mod normal. Obiective pe termen lung, ce vrei sa obtii si cand anume. Cand vei avea clientul numarul n, cand vei reusi sa faci o suma X, cand te vei extinde si in alte locatii.

Echipa de management. Incluzi in aceasta sectiune toti membrii cheie pe care ii are echipa ta, arati ce studii au, ce abilitati au, ce experienta, de preferat sa fi lucrat intr-un second hand si in industrie. Poti sa iei si 2-8 consilieri daca nu exista prea multa experienta in domeniu ca sa puteti ajunge la succesul dorit cat mai repede. Fa o lista cu echipa ta si cei mai buni oameni, pe care te bazezi, aminteste functiile lor si incearca sa ai o abordare obiectiva.

Planul financiar. In planul financiar vei include proiectii pe cinci ani defalcate lunar si trimestrial pentru primul an si anual pentru restul anilor. Discuti despre profit si pierderi, bilant si situatii de flux de numerar. Nu uita de costuri, de toate cheltuielile, de tot ce iese din actele contabile. Fii realist, vino cu cifre reale, vorbeste despre active si pasive in bilanturile prezentate. Fluxul de numerar e foarte important, el determina de cati bani ai nevoie ca sa cresti si sa te dezvolti in directia dorita. Costurile la care te vei referi vor fi: cele legate de chirie, constructie de magazin second hand, cele legate de furnizori si aprovizionare, de salarii, de marketing, de asigurari, taxe si impozite obligatorii, cheltuieli legale.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Copyright © All rights reserved. | CoverNews by AF themes.