Plan de afaceri pentru service auto
O afacere cu un service auto va merge bine chiar si pe timp de criza. Da, poate nu mai ai asa de multi clienti, dar profit tot vei face pentru ca sunt atat de multi proprietari de masini si mai putini cei care isi mai permit masini noi sau chiar second-hand, preferand sa le reparare pe cele aflate deja in proprietatea lor. Ca sa ai o afacere pe care te poti baza indiferent de vremuri trebuie sa pleci de la un plan de afaceri solid si bine redactat. Ce ai de facut ca sa il redactezi corect si ce sectiuni cuprinde vei afla in randurile ce urmeaza.
Cand te gandesti la o afacere tip service auto ai in vedere in prima faza avanatele ei. Si sunt multe beneficii de care te vei bucura daca ai un service auto sau poate mai multe. De exemplu, cererea pentru servicii este constanta, mereu se vor gasi clienti, ai si revizii si inspectii tehnice periodice, deci soferii vor veni la tine pentru ele si pentru alte reparatii. Plus ca ai surse de venit diferite, castigi bani din mentenanta periodica, din reparatii, diagnoza, personalizari, ai clienti fideli care vor reveni la tine pentru ca e nevoie mereu de un ulei schimbat si de filtre schimbare la o anumita perioada, de ITP, de revizie etc.
Daca investesti in echipamente de ultima generatie si in oameni cu experienta, mecanici buni, ai profit garantat, si inca unul foarte mare, pentru ca toata lumea isi doreste reparatii excelente si mecanici priceputi care sa umble la masini. Nu ai nevoie nici de investitii mari la inceput, daca nu ai o afacere mai mare, flexibilitatea geografica este mare, poti sa iti amplasezi un service unde vrei tu, poti oferi servicii aditionale, garantii extinse, piese premium, detailing, upgrade pe partea de performanta.
Si cel mai interesant aspect al beneficiilor detinerii unui business tip service auto: ai potential urias de francizare. Daca ai un model de business de succes pentru service auto poti sa iti francizezi brandul si sa iti extinzi afacerea rapid in multiple locatii, sa iti cresti in doar cateva luni, ani profitul de pana la 10 ori.
Ce va cuprinde planul tau de afaceri pentru un service auto de succes?
Sumarul Executiv. Daca te-ai documentat putin despre planurile de afaceri in general stii deja ca Sumarul Executiv se va scrie la final si va fi un rezumat al sectiunilor si informatiilor principale din ele. Ideea este sa atragi cititorul, partenerul sau investitorul, si sa il faci sa isi doreasca sa vada si celelalte detalii din planul tau pentru un service auto. Include detalii legate de tipul de service detinut, pe care il vei avea, de statutul sau. Vei avea un startup, vei vrea sa te dezvolti, sa te extinzi, ai deja o retea de service-uri? Raspunde la aceste intrebari si adauga si o prezentare a industriei auto si domeniului service-urilor auto, o prezentare a reparatiilor pe care le vei face, o prezentare a competitorilor directi, a clientilor tai si a planului de afaceri. Nu uita sa treci in revista membrii cheie ai echipei tale si sa ai cateva detalii relevante despre planul financiar.
Analiza companiei. Aici e doar despre tipul de service auto. Poti sa ai, de exemplu, service auto clasic, pentru masini, camioane, pentru schimbari de ulei, pentru verificarea mersului rotilor, un service pentru reparatii transmisie, cu mentenanta si diagnoza auto pentru transmisiile masinii, un service care se ocupa de reparatii doar la caroseria masinii, reparatii cosmetice dupa impact, degradare caroserie in urma accidentelor.
Ofera si informatii despre afacere, de ce si cand ai inceput afacerea cu service auto, ce ai reusit sa obtii pana la momentul respectiv, cati clienti ai ajutat, ce castiguri ai avut. E important sa amintesti structura legala a afacerii pentru ca oamenii care te vor ajuta si iti vor finanta afacerea sa stie ce fel de firma, business esti din punct de vedere juridic.
Analiza industriei. Intelegi mai bine piata, inveti si te documentezi despre domeniul in care vei activa, vezi tendinte din piata si iti rafinezi strategiile. Plus ca demonstrezi ca esti expert in industria ta. Estimeaza cu date concrete cat de mare e industria auto si domeniul reparatiilor auto, ce tendinte ai observat in piata, ce competitori sunt, ce furnizori ai in piata, ce crestere are industria in urmatorii 5-10 ani, fa o prognoza, ce marime are piata pe care vei intra si tu.
Analiza clientilor. Aceasta sectiune este despre publicul tinta pe care il ai definit, pe care il deservesti deja si il vei deservi in viitor. Din publicul tau tinta daca ai un service auto pot face parte soferii, cei care au masini, detinatorii de camioane, tiruri, cei care au vehicule de lux, cei cu masini clasice, afaceri care au vehicule si flota auto, masini de inchiriat, vanzatori de masini, firme care se ocupa cu livrari, reparatori.
Prezinta publicul tinta raportat la date demografice si psihografice. Adica discuta despre varsta, gen, localizare, venituri, dar si despre nevoile clientilor si asteptarile lor. Cu cat intelegi mai bine clientii, cu atat vei avea sanse mai mari sa atragi mai multi indivizi in service.
Analiza competitiei. Identifici competitorii directi si indirecti. Cei directi sunt alte afaceri tip service auto din zona ta. Competitorii indirecti sunt afacerile care vand piese auto. Descrii competitorii directi, ce puncte tari si slabe au, faci si o analiza SWOT rapida, discuti si cu unii clienti ai competitiei pentru date relevante despre competitorii directi si indirecti. Include detalii legate de tipul de client deservit, de tipurile de masini reparate, de tipul de mentenanta, de preturi, de practici si strategii aplicate. Raspunde la toate intrebarile din perspectiva clientilor.
Nu uita de avantajul tau competitiv, ce oferi in plus, mentenanta, servicii mai bune, preturi mai bune si oferte, servicii clienti mai bune. Documenteaza toate modalitatile prin care iti poti depasi competitia foarte usor.
Planul de marketing. Stii pe de rost, probabil, ca in planul de marketing e obligatoriu sa faci referire la cei patru P, Produs, Pret, Plasare, Promovare. La Produs reiei ce ai spus deja in alta sectiune despre tipul de service auto, ce oferte ai, ce servicii, ce servicii in plus ai, daca ai si anumite tipuri de finantari disponibile. La Pret vii cu preturile si ofertele pentru toate serviciile si le prezinti pe scurt. La Plasare vei detalia localizarea afacerii, unde e service-ul, ce impact are localizarea asupra succesului afacerii tale. La promovare te referi la toate modalitatile prin care ajungi la clienti si ii atragi in service, reclame, promovare on-line, clasica, social media marketing si campanii de promovare diverse.
Planul Operational. Pana acum ai explicat obiectivele tale in afaceri, dar aici descrii cum ajungi sa le vezi puse si in practica. Orice plan operational din planul de business pentru service auto are doua parti, una in care discuti despre procesele pe termen scurt, tot ce faci zi de zi ca sa mearga afacerea, si o alta cu obiective pe termen lung, ce vrei sa atingi si cand. De exemplu, poti vorbi despre cand te astepti sa ai a 50-a masina reparata in service, cand vei avea primul milion facut din afacerea ta, cand te vei extinde, iti vei face alt service in alt oras sau vei avea o retea de service-uri.
Echipa de managemente. Ca sa demonstrezi usor ca afacerea ta cu un service auto va fi de succes trebuie sa prezinti si membrii importanti din echipa ta. Pune accent pe pregatirea lor, pe abilitati, cunostinte, diplome speciale detinute, pe experienta si expertiza. Ideal ar fi sa angajezi oameni care au deja experienta in service auto, dar poti avea si consilieri care sa te ajute in gestionarea afacerii. Nu uita de functiile, posturile ocupate de acesti membri ai
Planul financiar. In planul financiar pentru service-ul auto ai obligatoriu situatia financiara pe urmatorii 5 ani, primul an lunara si trimestriala, urmatorii ani anuala. Discuti despre profit, despre pierderile estimate, despre bilantul contabil si despre fluxul de numerar. Nu uita de active si pasivele afacerii, de situatia actuala si viitoare a fluxului de numerar-de cati bani ai nevoie ca sa pornesti afacerea si sa nu ai probleme cu ea. Tine seama de costurile cu echipamentele, cu mentenanta lor, cu locatia in care te afli, cu salariile si taxele si impozitele de platit, cu asigurarile, cu alte cheltuieli legale. Cu cat mai multe cifre exacte si situatii clare, cu atat mai bine pentru planul tau de afaceri. Poti sa ceri ajutorul unui economist cu experienta sau unui contabil ca sa realizezi mai usor si fara greseli aceasta sectiune deosebit de importanta.