Planul de afaceri vs. modelul de afaceri. Diferente si utilizari

Planul de afaceri si modelul de business depind unul de altul si sunt foarte importante pentru un inceput bun in afaceri.
In lumea afacerilor s-ar putea sa fi auzit de multe ori de plan de afaceri si de model de afaceri, de business. Desi cele doua ar putea sa para sinonime, in realitate sunt doua concepte total diferite, care depind unul de altul si sunt deosebit de importante pentru orice afacere. Intelegerea lor si punerea lor in practica indiferent de afacerea pe care o ai te vor ajuta sa iti atingi mai rapid scopul si sa cunosti succesul in domeniul tau de activitate.
Un model de afaceri implica o abordare holistica, este ca o rama pentru un business prin care poti arati si sa iti dai seama cum se va crea valoare si cum vei putea ajunge la valoare. Planul de afaceri este un document in care explici cum anume afacerea ar putea sa fie viabila pentru cei care sunt interesati sa te ajute cu bani.
Modelul de afaceri este realizat ca sa fie testat, planul de afaceri are un singur scop: sa atraga investitii. Pana la urma, modelul de afaceri va ajuta la intelegerea modului in care functioneaza o afacere, planul de afaceri ajuta la intelegerea strategiei viitoare si a performantelor asteptate in trei pana la cinci ani. Uneori poti include detalii legate de modelul de afaceri si in planul de afaceri.
Ca sa intelegem mai bine ce e cu planurile de afaceri si cu modelele de business avem nevoie de doua perspective: externa, investitori in principal, interna, proprietari, management, actionari. Din perspectiva externa, planul de afaceri este instrumentul de care ai nevoie ca sa atragi bani pentru afacere. Asa investitorii vor intelege mai bine ce e cu afacerea ta, au si o proiectie a viitorului afacerii in acelasi plan de afaceri.
Din perspectiva interna, modelul de business este instrumentul perfect, el ofera mai multe unghiuri din care e privita afacerea si asa e inteleasa mai bine. Daca vrei sa afli si sa intelegi mai bine afacerea in prezent si sa construiesti un model de business, modelul de business este cea mai buna abordare.
Modelul de business este fundatia oricarei companii, planul de afaceri e structura. In modelul de business ai ideea esentiala a afacerii si descrierea modului in care va merge aceasta, cum va functiona. Mai departe, cu detalii, vine planul de afaceri. Modelul de business e un mecanism folosit de companii pentru a genera profit, planul de afaceri prezinta mai degraba strategia, arati performantele financiare asteptate in viitor.
Modelul de business iti garanteaza ca afacerea ta va putea produce bani si vei avea profit, identifici usor acele servicii care valoreaza in ochii clientilor tai. Obiectivul modelului de business este clar: simplificare procesului legat de bani si generarea lor. Niciodata modelul de business nu va functiona fara planul de afaceri si invers, modelul de business e partea centrala si cea mai importanta a unui plan de afaceri.
Orice model de business va avea urmatoarele elemente: conceptul de business-descriere client ideal, beneficii aduse de servicii si produse, produse si servicii, cum ajung ele la clientii finali-, pozitionarea lantului valoric, ce activitati ai de facut ca sa se transfere spre client, valoarea clientilor, ce beneficii primesc clientii cand cumpara de la tine, costuri si venituri resurse si avantajul competitiv. Exista mai multe tipuri de model de business din care poti alege sau poti personaliza unul adaptat afacerii tale (exemplu marketing multi-nivel, model bazat pe comision sau distributie, afiliere, franciza).
In planul de afaceri vei avea sectiunile clasice, sumarul executiv, misiunea companiei, informatii despre companie, detalii despre proprietar, tipul de companie, produse si servicii oferite, plan de marketing, detalii despre competitie, despre partea financiara, despre echipa din spatele afacerii.
Daca discutam despre similaritatile dintre planul de afaceri si modelul de business din perspectiva antreprenorilor, proprietarilor de afaceri putem identifica usor cateva asemanari foarte importante:
- Articularea mai clara si mai coerenta a valorii propuse si pietei tinta;
- Intelegerea competitorilor dintr-o perspectiva mult mai bine articulata;
- Stabilirea unui plan financiar detaliat, inclusiv proiectii legate de venit si de cheltuieli;
- Identificarea usoara de riscuri sau provocari, dezvoltarea de strategii ca sa depasesti simplu riscurile si provocarile intalnite.
Plan de afaceri sau model de business, care e mai important pana la urma? Modelul de business va fi o componenta critica pentru planul de afaceri mereu, pentru ca va contine elemente cheie legate de modelul de venituri, piata tinta, strategia competitiva. Includerea unui model de business in planul de afaceri va facilita comunicarea viziunii si strategiei mult mai clar catre potentiali clienti si investitori.
Acestea ar fi cele mai importante aspecte ale diferentelor si asemanarilor dintre planul de afaceri si modelul de business. Inainte de a le redacta si de a le pune si in practica tine cont de un lucru: atat planul de afaceri, cat si modelul de business trebuie personalizate in functie de afacerea ta si de asteptarile tale de la business. Evita sa iei modele generice de pe Internet si analizeaza cu atentie tot ce vei pune in ele daca vrei sa ai o afacere fara probleme.