Business networking. Cum sa ai o retea de profesionisti si firme pe care sa te bazezi oricand?
Un business de succes e un business care are in jurul sau o retea cat mai mare de profesionisti si companii dispuse sa ofere ajutor si idei atunci cand e mai mare nevoie de ele. Business networking-ul este poate cea mai buna investitie in care poti crede si pe care o poti face la un moment dat. Pe langa oameni care au cunoscut deja succesul si au si experienta, expertiza de care ai mare nevoie, vei avea la dispozitie si numeroase resurse pe care nu aveai cum sa le accesezi in alte scenarii. De ce e important business networking-ul insa si cum construiesti propria retea de profesionisti?
In afaceri ai nevoie de relatii profesionale, de cat mai multi oameni si firme care sa te ajute cu idei sau cu implicare in momentele cheie ale existentei tale pe piata. Obiectivele unui business networking sunt strategice si operationale. Cele strategice se refera la inovatie, internalizare, cele operationale sunt despre colaborare regionala, nationala, internationala pe diverse proiecte, furnizarea de servicii juridice, financiare de calitate, putere ce cumpare crescuta, optimizarea HR-marketing pentru recrutarea de talente de care afacerea are nevoie.
Relatiile construite cu profesionistii din domeniu, cu potentialii clienti, cu furnizorii vor ajuta afacerile sa se dezvolte in directiile dorite mult mai repede si mai eficient. Aceste relatii sunt simbiotice, oferi ceva expertilor si primesti ceva de la ei, sfaturi, idei, poate finantari la un moment dat.
Incepi sa iti construiesti reteaua de profesionisti si parteneri la conferinte, seminarii, evenimente sociale private, prin conexiuni din industrie. Vei continua cu evenimente virtuale, unde poti cunoaste si mai multa lume, cu platforme de socializare, un element esential in business networking.
Scopul tuturor acestor relatii ramane strict profesional, schimbul strategic de informatii si experienta, resurse e baza, beneficiile fiind mutuale intotdeauna. Apar mai rapid si mai usor oportunitati de avansare in cariera, ai acces imediat la know-how si expertiza pe care te vei baza, identifici joburi si posturi de care nu stiai daca nu erai parte din aceste retele.
Vizibilitatea brandului si afacerii e si ea imbunatatita daca investesti timp si resurse pentru a dezvolta reteaua de profesionisti si firme de care esti legat direct, poti demonstra ce poate afacerea, ce abilitati si aptitudini ai si in acest fel poti ajunge relativ usor la profesionistii care au nevoie cu adevarat de afacerea ta si de tot ceea ce stii sa faci. Vei avea in permanenta cele mai bune recomandari de la cei din reteaua ta de profesionisti si companii asociate, vei putea sa te dezvolti bazandu-te pe ceea ce iti ofera si acest business networking.
Ce ai de facut pentru a avea o retea de profesionisti care sa iti fie aproape la fiecare pas din evolutia afacerii tale?
- Stabileste un obiectiv clar inainte de orice-gandeste-te ce vrei de la reteaua ta de profesionisti, ce vrei sa inveti, sa obtii, ce fel de parteneri cauti. Doar asa vei putea aborda oamenii potriviti si vei putea avea un start mai bun pentru afacerea ta;
- Participa la cat mai multe evenimente – seminariile si conferintele sunt cele mai bune, dar si evenimentele on-line vor functiona la fel de bine;
- Fa un cont si defineste un profil pe retelele de socializare specializate, pentru profesionisti-cel mai bun exemplu e LinkedIn, unde gasesti peste 875 milioane de membri activi si 60 milioane de companii inregistrate. Aici continui si conversatiile incepute in timpul evenimentelor si asa iti largesti rapid baza de profesionisti din reteaua ta;
- Intra in comunitati relevante pentru domeniul tau de activitate-ai nevoie de oameni care sa te ajute sa avansezi, sa te dezvolti, sa iti fie aproape cand iti e mai greu si sa te ajute sa rezolvi problemele afacerii tale. Comunitatile relevante pentru domeniul tau sunt cele in care ai profesionisti care impartasesc aceleasi obiective, scopuri, idei si rezonezi cu ei;
- Ofera la fel de mult precum primesti-in business networking e nevoie de acceptare si de daruire. Nu ai cum sa vrei sa primesti sfaturi, idei daca nu oferi la fel de mult. Echilibrul e obligatoriu daca vrei sa ai un business networking solid si pe care sa te bazezi cu adevarat;
- Stabileste relatii profesionionale cu afaceri locale, vanzatori, profesionisti locali, regionali-e nevoie si de localizare pentru business networking. Da, poti avea in reteaua ta profesionisti de oriunde, insa cand ai nevoie de ajutor imediat tot la cei apropiati de tine geografic vei apela, deci relatiile profesionale cu toti oamenii importanti din businessul local sunt esentiale;
- Fii sincer-asa obtii incredere de la cel din fata ta, relatiile vor dura si vei fi respectat, recomandat. Sinceritatea e arma ta cea mai buna in business networking, mai ales ca e in joc viitorul afacerii tale si ca ai nevoie de cat mai multi oameni buni in jurul tau;
- Continua sa cauti profesionisti pentru reteaua ta-nu te vei opri in cautare niciodata daca vrei sa iti mearga bine afacerea si sa fii pe primele locuri in permenenta. Business networking inseamna si investitie importanta de timp, de resurse, de gandire, trebuie sa fii mereu pregatit sa evoluezi si sa aduci alaturi de tine toti oamenii cu experienta care sa te ajute in afaceri;
- Mentine relatiile construite in timp-business networking este in primul rand despre relatiile umane si apoi despre relatiile profesionale. Trebuie sa stii cum sa cultivi si sa mentii o relatie castigata cu greu, sa fii mereu in contact cu oamenii si sa ii asiguri de toata implicarea ta si seriozitatea;
- Invata sa asculti-e un sfat pe care ti-l va da orice om de afaceri cu experienta care stie ce inseamna business networking cu adevarat. Daca nu stii sa asculti si nu te vezi decat pe tine nu vei reusi sa ai relatii profesionale si sa te bucuri de o retea stabila, echilibrata si de ajutor in toate momentele cheie ale afacerii tale.