Crowdsourcing-ul si Crowdfundingul, doua concepte utile daca vrei finantare rapida si idei bune pentru afacerea ta
Ai auzit cu siguranta de Wikipedia, de GitHub, de laboratoarele Waverly, de MATE X. Toate au in comun doua modele foarte populare astazi: crowdsourcing si crowdfunding. Wikipedia se bazeaza pe crowdsourcing, GitHub are acelasi model in spate, in vreme ce laboratoarele Waverly sau MATE X au la baza crowdfunding. Ambele modele de finantare si tipuri de finantare au cam aceeasi dinamica. Insa exista diferente notabile intre ele si nu trebuie confundate.
Crowdfunding este derivat dintr-un concept ceva mai general legat de crowdsourcing, ceea ce inseamna in cei mai simpli termeni cautarea de idei, opinii, solutii, de la mai multi oameni, multime (crowd). Prin acest model, crowdsourcing, se pun la dispozitie serviciile si asistenta multimii pentru a duce la final sarcini, proiecte. Crowdfuningul se bazeaza pe aceeasi logica existenta in spatele crowdsourcing-ului, insa sunt cautate fonduri, bani, investitii de la indivizi si investitori cunoscuti, care impartasesc aceleasi interese.
Termenul de crowdsourcing a aparut pentru prima data in Wired, o revista, in articolul „The Rise of Crowdsourcing”, scris de Jeff Howe in 2006. Practic afacerile cauta informatii, idei, input, solutii venite de la un grup mare de participanti activi, platiti sau voluntari, via Internet. De obicei afacerile, guvernele, organizatiile non-profit cauta inteligenta colectiva a comunitatilor on-line pentru a putea rezolva mai usor probleme si a obtine finantari si micro-sarcini.
De cealalta parte, crowdfundingul are un singur scop: strangerea de resurse financiare cat mai multe intr-un timp limitat. Fiecare membru al comunitatii din jurul unui proiect doneaza cate putin si intr-un final se strange suma target. Se sustin proiecte noi, idei noi, afaceri care poate trec printr-un amplu proces de reconstructie si redefinire. Un startup va fi cel care va cauta mereu aceste tipuri de finantare si de ajutor.
Activitatile implicate de crowdsourcing se pot grupa in sase zone principale: generare de idei, acumularea, adunarea de opinii, construirea unei comunitati, schimb de cunostinte, distributia muncii in on-line, participare la finantare. Crowdfundingul implica la randul sau si evaluarea angajamentului, colectarea de opinii de la potentiali utilizatori, validarea de idei, produse, servicii.
Crowdsourcing-ul e mai bun pentru eCommerce, pentru afacerile care au nevoie de o crestere si de o dezvoltare rapida. O sarcina dificila este „sparta” in mai multe micro-sarcini si data multimii. Asa termini mai rapid si ajungi mereu la cele mai bune solutii pentru orice fel de task. Crowdfundingul merge excelent pe platformele de socializare, in social media, sunt si site-uri dedicate acestui model de strangere de bani intr-o perioada relativ redusa de timp.
Ce beneficii ai daca alegi sa apelezi la crowdsourcing pentru afacerea ta? Ai acces la forta de munca flexibila, sunt in principal freelanceri care nu au nevoie de supraveghere permanenta si au experienta vasta in domeniul dorit, ai acces la talent creativ, la oameni talentati, ai costuri reduse, iti poti extinde rapid afacerea, respecti mai simplu orice deadline.
Ce dezavantaje aduce crowdsourcing-ul? Nu exista confidentialitate, poti sa expui planuri, idei de afacere si sa ai de suferit uneori, calitatea muncii depuse nu e uniforma, experienta celor care lucreaza pentru tine in acest sistem nu e garantata, apar probleme de popularitate, nu intotdeauna ce e popular e si cel mai bun lucru, cea mai buna abordare, nu ai asa de mare flexibilitate si depinzi mereu de oameni care pot sa termine un task sau nu, nu sunt obligati cu nimic sa o faca…
Ce beneficii aduce crowdfundingul pentru afacerea ta? Accesezi capital fara dobanda, sau poate cu dobanzi reduse, usor de suportat, nu te mai complici cu bancile, poti sa testezi produsele pentru piata, sa vezi cum vor reactiona potentialii clienti, obtii sume mari de bani rapid de la mai multi oameni care cred in tine si in afacerea ta, ai deja clienti pana sa ai afacerea lansata.
Ce dezavantaje are crowdfundingul? Riscul de esec e mare, investitorii naivi pot sa foloseasca in mod gresit acest instrument, oportunitatile de investitii cu risc enorm sunt la tot pasul. Cele mai populare platforme de crowdfunding sunt Kickstarter, Indiegogo, Fundable, GoFundMe, toate au o politica foarte strica si pot sa atentioneze utilizatorii in privinta unor potentiale dezavantaje, pericole.
Pana la urma, ceea ce trebuie sa retii e un singur lucru: crowdfundingul si crowdsourcing-ul pot sa lucreze impreuna pentru binele proiectelor tale, pentru binele afacerii tale. Antreprenorii apeleaza mai intai la crowdfunding ca sa stranga bani pentru implementarea ideilor lor interesante, utile pentru o comunitate. Insa aceste idei nu au cum sa fie puse in practica doar cu banii din finantarea via crowdfunding. Ai nevoie si de o echipa de talente, de oameni cu experienta.
Aici intervine crowdsourcing-ul si platformele dedicate care te ajuta sa iti gasesti freelanceri si oameni care cred in proiectele tale pentru a implementa rapid diverse parti ale proiectului tau complex si a realiza produse si servicii mai bune.
Asa ajungi sa apelezi la comunitate, la multime in cautarea de fonduri si de talente adevarate in scopul implementarii ideilor de pornire a afacerii in cel mai scurt timp posibil si cat mai usor, indiferent de complexitatea si de dificultatea lor ca intreg.