Cand e momentul oportun sa iti francizezi afacerea?
Francizarea ar putea sa para cel mai bun pas in evolutia afacerii tale. E o etapa aparent naturala pe care trebuie sa o faci si tu, antreprenorul care are deja o afacere cu o oarecare stabilitate si profitabilitate. Francizarea si tot ce implica nu e insa pentru toata lumea. In francizare, sincronizarea si timpul sunt extrem de importante. Daca ai ajuns la concluzia ca poti franciza afacerea trebuie sa gasesti momentul oportun sa demarezi intreg procesul de francizare...
La inceput, francizarea unei afaceri poate parea prea dificila, te poti teme de ea. Nu ai de ce sa ai astfel de reactii mai ales daca te bazezi pe afacerea ta si ai vazut niste cifre incurajatoare la capitolul profit si cifra de afaceri. Ca sa nu pierzi timp si bani cu incercari inutile de francizare a afacerii poti sa folosesti un proces in trei etape pentru o francizare reusita a afacerii. Vei evalua performantele companiei, cele realiste, industria in care iti desfasori activitatea si scopurile, obiectivele tale in calitate de fondator. Iata in ce situatii te poti gandi la francizarea afacerii:
Cand ai performante foarte bune in afaceri. Inainte sa iei hotararea francizarii afacerii tale este bine sa evaluezi obiectiv performanta sa. Daca ai profitabilitate buna si ROI excelent, ai potential serios si cineva care investeste in afacerea ta va avea la dispozitie un business care aduce castiguri stabile atunci poti sa te apuci de treaba si de francizare.
Trebuie sa fii pe piata de cel putin trei ani inainte sa vrei sa francizezi afacerea, numarul de ani poate fi influentat de industria si domeniul in care activezi si de pretentiile celor care vor investi in franciza ta. De asemenea, ca sa te gandesti la francizare e nevoie de un manual de operatiuni pentru tot ce inseamna franciza-sistemele puse la dispozitia celor care vor prefera franciza ta vor trebui sa fie perfecte din toate punctele de vedere. Demonstreaza ca esti mereu pe profit, ca ai avut o crestere permanenta si ca poti oferi o franciza excelenta celor interesati.
Si mai sunt doua lucruri importante: te-ai diferentiat de concurenta, iti desfasori activitatea intr-o industrie noua, intr-un domeniu nou? Daca ai raspuns afirmativ la ambele esti deja cu un pas mai aproape de francizarea afacerii.
Cand intelegi foarte bine pozitionarea afacerii in interiorul industriei din care faci parte. Este extrem de important sa ai o perspectiva buna asupra acestei pozitionari delicate. Trebuie sa analizezi necesarul de capital, expertiza ceruta membrilor echipei si cea oferita, abilitatea afacerii de a ajunge la performantele cerute in industrie. De la inceput trebuie sa demonstrezi ca ai bani suficienti pentru franciza, ca poti face investitii si in timpul francizarii, ca poti asigura un flux continuu de capital pentru binele afacerii in piata in care operezi.
Te gandesti si daca lucrezi cu o echipa care face performanta, cu o echipa care este in stare sa se descurce, si daca vei putea pe viitor sa faci fata la tot ce iti cere industria din care faci deja parte de ceva vreme.
Pozitionarea afacerii in industria sau domeniul din care faci deja parte si intelegerea ei in detaliu poate fi baza pentru tot ce inseamna francizarea, indiferent ce fel de afacere ai la baza ei. Apeleaza la experti, pierde oricat de mult timp cu studii si analize serioase si doar cand ai rezultate relevante ia o decizie in privinta francizarii afacerii.
Cand stii deja ca vrei sa te dezvolti, sa te extinzi si sa ai un brand mai puternic, mai bine definit. Ca sa ajungi la francizare si la un sistem de francizare perfect e nevoie de cativa ani buni. Francizarea este un proces scalabil, strategia de crestere si de dezvoltare ar trebui sa se intinda pe cinci ani ca sa ai succesul dorit. Daca stii ca esti pregatit sa sustii o crestere asteptata pe o perioada cinci ani sau mai mult atunci chiar esti pregatit de francizarea afacerii tale. Incepe sa te gandesti la francizare pornind de la scopul final, de la finalul francizarii, de la ce vrei sa obtii pana la urma si vei reusi cu siguranta sa francizezi afacerea.
Daca te grabesti si vrei sa francizezi prea devreme o afacere care pare ca merge bine s-ar putea sa ajungi la faliment si la esec mai repede decat iti inchipui. Asta nu inseamna ca trebuie sa astepti la nesfarsit sa iti francizezi afacerea. Si daca nu faci nimic si lasi sa treaca timpul nu e bine. Asa ca actioneaza cand simti ca esti pregatit si cand analizele interne iti spun ca afacerea ta poate trece la alt nivel, acela de franciza.