Franciza perfecta. Principalele caracteristici care iti demonstreaza ca exista perfectiune in business
Perfectiunea nu exista, si cu toate astea in domeniul francizelor se poate atinge destul de rapid si se poate identifica la nivelul afacerilor. Francizele perfecte nu trebuie neaparat sa aiba si venituri foarte mari sau o dezvoltarea la care nu te astepti. Perfectiunea unei francize este data de o serie de caracteristici simple pe care, daca le bifezi, poti fi sigur ca ai in fata o franciza poate nu perfecta, dar foarte aproape de perfectiune.
Pentru investitori si pentru francizori perfectiunea este cheia succesului. Investitorii cauta mereu francizele perfecte in care sa investeasca pentru a avea profituri bune, francizorii vor francize perfecte pentru a avea o imagine si un brand impecabile si a veni mereu cu o calitate excelenta pentru toti clientii care au ales franciza respectiva. Dar cum se poate caracteriza o franciza perfecta, la ce trebuie sa fim atenti cand punem aceasta eticheta a perfectiunii? Conform specialistilor si francizorilor cu experienta, acestea ar fi cele mai importante criterii de bifat:
Concept solid. E foarte simplu sa iti dai seama de conceptul din spatele unei francize. Te gandesti la ce face respectiva afacere, pe cine deserveste, pe cine va ajuta, prin ce se individualizeaza, prin ce atrage. Important este sa vedem ce individualizeaza conceptul respectiv, cum se implementeaza el, ce fel de experienta ofera clientilor, cat de buna este.
Se elimina toate acele afaceri care nu au un concept foarte clar si care au multe probleme legate de implementarea ideilor si de transparenta.
Model de afaceri eficient. O franciza perfecta are si un model de afaceri foarte bine pus la punct. Vei raspunde la urmatoare intrebare cand evaluezi franciza: cum reuseste francizorul sa ofere produsele sale in asa maniera incat sa poata fi replicat succesul avut in fiecare noua unitate deschisa. Francizorul trebuie sa aiba un model de afaceri solid, sa stie pe cine angajeaza ca sa ajunga la profitul dorit si la succesul dorit, sa stie sa ofere pregatire angajatilor ca sa isi faca treaba cat mai bine, sa stie sa se adapteze la piata si la noile tehnologii, sa le foloseasca in folosul sau, sa stie ce sa cumpere pentru afacere si sa inteleaga principiile marketingului aplicate la nivelul francizei.
Franciza perfecta va avea o constanta in privinta marketingului sau ofertelor, profesionalismului indiferent de unitate si de francizatii pe care ii are. Francizorul unei francize perfecte, de succes, se va asigura ca are mereu calitate si consistenta venite de la francizati si oferite de acestia.
Program de training bine pus la punct. Cel mai important rol pe care si-l asuma un francizor in franciza sa este cel de trainer. Pentru inceput francizorul trebuie sa isi inteleaga foarte bine afacerea, dupa care trebuie sa stie foarte bine cum sa transfere cunostintele catre francizati in asa maniera incat afacerea sa fie una de succes si toata lumea sa stie ce are de facut.
O imagine a brandului cat mai coerenta. Clientii recunosc si au incredere in brand in cazul francizelor perfecte, platesc fara probleme pentru servicii premium oferite. Nu e nevoie sa demonstrezi clientilor ca vinzi servicii de calitate si pe care se poate baza oricine, se stie deja acest lucru. Cu cat ai un brand mai puternic si mai bine pozitionat in mintea clientilor, cu atat vei avea si o franciza care se apropie mai rapid de perfectiune. Foarte important de retinut ca nu e suficient sa ai un brand puternic intr-o anumita perioada, trebuie sa fii atent mereu la comportamentul brandului si sa la mentinerea sa in mintea clientilor, dar si la asocierea cu valorile sale, cu valorile in care cred si clientii.
Marime mai mare a sistemului francizei. O franciza perfecta are si un sistem ceva mai mare, mai stabil. Francizele mai mari au operatiuni mai stabile, sisteme de audit personalizate, tehnologii actualizate, putere de cumparare si dezvoltare mai mare. Da, e vorba de mai multa competitie, dar francizele mari au sanse serioase sa isi atinga rapid scopurile si sa ofere si venituri substantiale celor care investesc in ele. Riscurile sunt reduse pentru sistemele mai mari si francizele mai mari, asta pentru ca sistemul care sta la baza lor a fost deja testat si e stabil.
Comunicare clara cu francizatii. Franciza perfecta are si o comunicare excelenta la nivel intern. E important sa intelegem ca e nevoie de comunicare si ca va fi mereu in francize, nu ai cum sa atingi perfectiunea fara sa comunici eficient si sa te intelegi cu toti francizatii. O cultura organizationala orientata spre obiective, rezultate e semnal clar ca discutam despre o franciza perfecta. Pe masura ce ai o comunicare tot mai buna in franciza si veniturile si rezultatele vor fi mai bune si comunicarea intre francizati si francizori se va imbunatati fara sa fie nevoie de interventie externa.
Afacere care „se simte bine”. E cam abstracta formularea, nu? In realitate conceptul e simplu. Franciza perfecta are aceasta caracteristica ce va trece dincolo de profitabilitate. E vorba despre o afacere cu „inima”, una care recunoaste importanta unei colaborari si unor momente cand trebuie sa dai ca sa primesti. Francizele acestea vor sa aiba un impact pozitiv asupra societatii, asupra clientilor si angajatilor. Responsabilitate sociala, implicarea in comunitatea deservita, filantropia, dezvoltarea angajatilor cu resurse proprii, motivarea lor, toate vor face parte din conceptul „se simte bine” si il vor defini.
Inovatie si adaptabilitate in orice scenariu. O franciza perfecta are mereu idei creative, se adapteaza din mers la diverse situatii ce apar in business, stie sa mentina interesul clientilor sai si sa le dea mereu fix lucrurile la care se asteapta, la calitatea pe care o asteapta. E important sa tii pasul cu tot ce e nou si sa vii cu inovatii, sa dovedesti ca te adaptezi la orice daca vrei sa rezisti pe piata si sa faci fata concurentei.