Se poate transforma o franciza intr-o corporatie? Ce asemenari si deosebiri exista intre francize si corporatii?
La o simpla cautare locala sau regionala vom observa foarte multe francize. Franciza e o afacere de succes si usor de gestionat pentru multi antreprenori care au avut curajul sa intre in acest univers al francizei sau sa creeze una de la zero.
Desi aduce multe satisfactii si venituri bune anual, o franciza iti permite sa visezi la mai mult si sa ai planuri mai mari. Franciza poate sa devina o corporatie, poate, in teorie la inceput, cu putina implicare si foarte, dar foarte multe idei bune si efort sustinut, viziune de ansamblu asupra afacerilor si implicatiilor lor.
Este franciza o corporatie pana la urma? Ar putea fi, in teorie cel putin. O franciza este o afacere de mici dimensiuni daca ne gandim ce presupune o corporatie. Francizatii platesc francizorilor pentru putea opera sub umbrela companiei mama. Costurile implicate de franciza si de gestionarea ei variaza mult, la fel si modul in care opereaza, in functie de sectorul, nisa pe care s-au concentrat.
Franciza si corporatia poate ca sunt acelasi tip de afacere, dar difera din perspectiva strategiilor de crestere si de dezvoltare. O franciza este operata si detinuta de o entitate, dar opereaza sub o licenta de la o companie mama. Corporatia se ocupa de toate locatiile afacerii, nu implica si alte companii.
Francizatii au dreptul sa foloseasca marca, produsele, metodele afacerii in schimbul unor taxe lunare platite francizorului. Corporatia, pe de alta parte, este o entitate legala distincta detinuta de actionari si e gestionata de un consiliu director, care ia de altfel toate deciziile, se ocupa de politica respectivei companii, si are grija de toate birourile corporatiei. Un exemplu de corporatie e Starbucks. Cei din consiliul director isi asuma riscurile si toate problemele ce decurg din gestionarea corporatiei. Locatiile aditionale care se deschid vor fi gestionate de manageri angajati, dar corporatia va fi cea care va detine dreptul de proprietate.
Proprietarii de francize sunt mai implicati in operatiunile de zi cu zi, francizatii sunt motivati sa aiba succes. Managerii de locatie din corporatie nu se vor implica asa de mult, nu sunt implicati financiar in succesul afacerii.
In privinta controlului, proprietarii de francize trebuie sa urmeze sistemul francizei, au ceva flexibilitate la nivelul operatiunilor si managementului, modelele de afaceri vor fi unele verificate si de succes cand vor fi preluate de catre francizati.
Deciziile din corporatii nu vin de la manageri, nu au control asupra lor, consiliul director ia toate deciziile importante, dupa care se aplica tot ce s-a discutat pe fiecare locatie care apartine corporatiei.
Structura legala e simpla si clara in cazul francizelor, exista un contract clar si fiecare isi asuma rolurile, responsabilitatile. Daca se ajunge la probleme legate de colaborare se complica lucrurile si situatia e din ce in ce mai delicata intre francizor si franciza.
Pentru corporatii, procesul legal de constituire e mai complex, e nevoie de asistenta juridica, legala, dar daca un manager incalca niste reguli va fi dat afara foarte usor, fara complicatii legale prea mari.
Structura afacerii e oarecum similara in cazul francizelor si corporatiei. Sunt detinute mai multe locatii, dar difera managementul si operatiunile. Fiecare locatie din franciza are un francizat, un proprietar independent, dar are suport permanent de la francizor, la corporatii locatiile sunt integrate cu o companie mama. Managerii de locatie nu detin respectiva locatie, ei urmeaza ordinele primite de la consiliul director, legate de produse, de management, de angajari, de taxe etc.
Francizatii au flexibilitate in privinta deiziilor de angajare, francizorii ofera doar directii clare de bifat pentru noile angajari, dar procesul de angajare apartine doar francizatului din locatia respectiva.
Corporatiile isi asuma responsabilitatea de a avea manageri si angajati in lcoatii, au HR specializat, departament intreg de HR, managerii angajeaza in functie de ce li se dicteaza de la HR.
Sistemul din spatele francizelor permite o dezvoltare mai rapida decat in cazul corporatiilor. Nu ai nevoie de capital prea mare ca sa deschizi noi locatii daca ai francize, francizorul ofera altor antreprenori oportunitatea de a investi in brand si de a avea propriile locatii, deci situatie win-win pentru ambele parti.
Dezvoltarea si extinderea corporatiilor este greoaie tocmai pentru ca e nevoie de fonduri foarte mari pentru deschidere si pentru fiecare locatie in parte cu tot ce presupune ea.
Raspunderea e mai mare in cazul francizorului, spre deosebire de corporatii, toate disputele din franciza sunt raspunderea francizorului, se implica direct in ele. Daca francizatii nu isi fac treaba deloc impactul major e in primul rand asupra brandului si imaginii. Corporatia isi protejeaza actionarii de orice fel de probleme legale, atat timp cat falimentul nu e implicat. Daca apar dispute legale actiunile lor nu vor fi afectate aproape deloc.
Un lucru comun pentru francize si corporatii este uniformitatea si centrarea pe brand cand vine vorba de marketing. Francizatii beneficiaza direct de eforturile de marketing si de suportul oferit de francizor, pot sa isi gandeasca anumite strategii de marketing, campanii, dar vor implementa orice doar dupa ce isi da acodul francizorul.
In corporatie tot ce tine de marketing, publicitate, promovare vine de la centru, de la compania mama, fiecare manager de locatie va avea control limitat asupra implementarii campaniilor de marketing.
Managementul inventarului va fi direct in francize, pentru francizati, francizorii ofera lucrurile fixe, echipamente poate, anumite ustensile, metode de lucru. Se ofera manual de la francizor pentru fiecare locatie in parte in care francizatii vor gasi toate regulile de respectat si vor sti ce au de facut si ce nu au voie sa faca.
Pe de alta parte, managerii de corporatii, de locatii ale corporatiei, marimea locatiei influenteaza direct gradul de implicare. La magazinele mari discutam despre sisteme centralizate de comanda, la cele mici discutam deja despre comanda directa, manuala. Toate datele financiare, contabile sunt actualizate in sisteme integrate si se vor vedea in timp real la centru, in compania mama a corporatiei.
Procesele de auditare sunt importante pentru francize si corporatii, locatiile corporatiilor. Fiecare locatie trebuie sa implementeze corect si eficient politicile si regulile companiei mama. Francizatii primesc de la francizori reguli clare pentru auditare, in corporatii va exista un program de audit si orar clar, compania mama e cea care dicteaza totul si se asigura ca auditarea e corecta, adecvata si la timp realizata conform celor mai stricte reguli.
Relatiile dintre francizori si francizati, dintre „centru” si locatiile corporatiilor se vor baza pe comunicare, pe intelegere si feedback reciproc. Exista o autonomie mai mare pentru francizatii care detin locatii, autonomie pe care nu o vom vedea deloc la managerii de locatie din corporatii. Franciza e ca o familie mare, corporatia are un aer formal in relatii si interactiuni-managerii de locatii nu se vor „trage de sireturi” cu sefii de la „centru”.
Pentru a transforma o franciza in corporatie, ceea ce la nivel teoretic iarasi s-ar putea la un moment dat va fi nevoie de timp mult si de cateva etape de parcurs:
- Model de afaceri scalabil, pentru replicare in diferite locatii si angajare de manageri;
- Procese si proceduri standardizate, pentru calitate si consistenta mentinuta, proceduri standardizate de operare;
- Structura corporativa, structura organizationala clara unde avem roluri si responsabilitati bine delimitate, pentru management si angajati;
- Infrastructura solida refacuta de la zero cu investitii consistente, sisteme IT, logistica, training, marketing de cea mai buna calitate;
- Expansiune geografica, noi locatii aparute mereu, crearea unei retele puternice regionale si natioale;
- Branding si marketing eficiente, marci puternice, usor de recunoscut, investitii mari in marketing;
- Capital cat mai mult atras pe termen scurt, investitori care sa vrea sa ofere bani viitoarei corporatii pornite de la franciza de succes, listare la bursa obligatorie;
- Atragerea de oameni talentati in pozitii cheie si pastrarea lor, fidelizarea.
E nevoie de multa munca pentru o astfel de transformare si de multe nopti nedormite, dar planificarea eficienta pe termen lung si increderea, curajul te vor duce cu un pas mai aproape de visul de a avea o corporatie ce poate a pornit chiar de la o franciza gandita de tine.