Cum evaluezi planul de marketing pentru o implementare cat mai eficienta?
La baza strategiei de vanzari a oricarei companiei se afla planul de marketing. In planul de marketing ai toate detaliile legate de ce vei face in campaniile de marketing si in urmatorul an, planurile se vor modifica si vor avea nevoie de evaluari la anumite perioade de timp. E nevoie de modificari si evaluari pentru a armoniza ceea ce ofera compania cu tot ce isi doresc clientii de la produse si servicii, dar si de la brand, companie.
Evaluarea planului de marketing incepe mereu cu evaluarea obiectivelor. Dar nu se reduce niciodata doar la ea. E nevoie de mult mai multe analize si evaluari ale unor factori importanti ce au legatura cu marketingul si planul de marketing. Acesti factori nu vor fi alesi la intamplare, cei care se vor ocupa de evaluari trebuie sa aiba experienta si sa fie pregatiti de ore multe petrecute la birou si de analize si observatii atente la tot ce tine de marketing si de planul de marketing. Iata in continuare care sunt acesti factori si la ce sa fii atent cand evaluezi planul de marketing:
ROI (Return on Investment). ROI-ul e mereu un factor important cand vine vorba de planul de marketing. Ideea e simpla: trebuie sa verifici daca banii investiti in fiecare campanie de marketing se vor intoarce sau vei depasi suma alocata prin profitabilitate buna, ce volum de vanzari vei avea dupa ce lansezi o campanie. E nevoie de calcule pe fiecare campanie de marketing si initiativa ca sa stii ce campanie a functionat sau va functiona si la care trebuie sa renunti.
Evalueaza vanzarile. Ca sa stii rapid daca iti functioneaza sau nu planul de marketing te poti uita la cifrele legate de vanzari. Cauta sa ai mereu cat mai multe cifre la dispozitie si cat mai detaliate, situatii clare si complete inainte de a incepe evaluarile planurilor de marketing. Tine cont de orice crestere de pret sau idee de dezvoltare a afacerii intr-o anumita directie. Daca vinzi mai bine fata de o perioada din trecut cand ai mai aplicat o campanie de marketing asemanatoare si ai avut un plan de marketing asemanator e perfect.
Reactia clientilor si raspunsurile lor. Planul de marketing e mai usor de evaluat daca arunci o privire si pe ce spun clientii, vezi ce reactii au. Poti sa te folosesti de sondajele on-line, de cele in persoana, de serviciile clienti, de comentariile si de review-urile on-line, pe care e bine sa le incurajezi. Vezi ce cred clientii despre campaniile de marketing, iti dai seama la ce clienti trebuie sa te gandesti, la ce clienti ajunge mesajul de marketing, spre ce segmente te vei indrepta daca vrei campanii de succes si vanzari mai bune.
Marketing Reach. Reach-ul in marketing se refera la numarul total de clienti care ar fi interesati si vor reactiona la campania ta de marketing. Daca ai din ce in ce mai multi clienti in viitor si te extinzi rapid in multe regiuni la care nici nu te-ai gandit stii ca ai un plan de marketing care functioneaza foarte bine. Bugetul mai mare si mai eficient pe partea de marketing poate fi alt semn care iti spune ca planul de marketing functioneaza bine si ai suportul necesar ca sa il si implementezi in cel mai bun mod posibil.
Raspunsul partenerilor de marketing. Daca ai un feedback bun de la partenerii tai stii ca planul de marketing functioneaza sau va functiona excelent. Partenerii externi vor vedea progresul facut mai repede decat o faci tu, din interior, si te vor ajuta sa iti dai seama ce ai de modificat la planul de afaceri ca sa iti aduca vanzarile si clientii de care ai mare nevoie. Dar daca partenerii tai te tot intreaba cand vei lansa o campanie si cand vei pregati un alt plan de marketing stii sigur ca ai o problema si trebuie sa o rezolvi si cu ajutorul parerilor lor.
Feedback de la oamenii din vanzari. Ca sa iti dai seama de eficienta unui plan de marketing trebuie sa te indrepti si spre oamenii din vanzari, cei care sunt mereu pe teren si interactioneaza cu fiecare client in parte. Daca ai feedback negativ si clientii nici nu stiu de produsele tale sau de planul tau de marketing, de campanie atunci trebuie sa faci modificari imediate ca sa poti avea vanzari sigure si mai multi clienti care te vor cauta si vor sti de tine. Poti sa ceri oamenilor de vanzari sa fie mai atenti la clientii pe care ii vor avea in fata ca sa ai o imagine cat mai clara despre eficienta eforturilor tale legate de planul de marketing.
Actiunile competitiei directe si indirecte. Te vor ajuta sa iti evaluezi propriul plan de marketing. Daca ai competitori care se grabesc sa te copieze si sa implementeze si ei ce ai facut tu in materie de marketing si campanii de marketing stii ca esti pe drumul cel bun. Dar daca nimeni nu tine seama de campaniile tale de marketing si de planul de marketing si ele trec neobservate, nu se discuta deloc despre tine sau ai raspunsuri negative imediate, stii ca ai de facut multe schimbari si ar fi bine sa regandesti planul de marketing.
CPA (Cost-Per-Acquisition). Va fi util daca vrei sa iti dai seama rapid de ROI. E foarte important sa poti sa analizezi CPA-ul pe fiecare produs si istoricul sau. Daca ai conditiile din piata care nu se modifica pe o perioada data, obiectivul campaniei de marketing va fi sa scada CPA-ul. CPA-ul va contribui la determinarea corecta a bugetului necesar pentru a putea atinge obiectivele fixate.
Si atunci cand cauti investitori externi te va ajuta acelasi CPA-CPA-ul e vital pentru investitori si are legatura directa cu marketingul. Se determina profitabilitatea afacerii doar analizand diferenta dintre cat profit obtii de pe urma clientilor si costurile de achizitie. Daca CPA-ul poate fi redus, profitabilitatea se imbunatateste, profitul e mai mare fireste. Investitorii vor fi dispusi sa iti ofere bani daca dovedesti ca poti avea profit si mai bun pe termen lung. Si profitul bun se obtine cu un plan de marketing eficient si bine pus la punct, dar si evaluat corect.