Cum stii ca strategia de marketing in afaceri si eforturile echipei tale au dat rezultate?
Marketingul este un aspect esential in orice fel de afacere. Cu ajutorul sau generezi lead-uri, ai vizibilitate mai buna pentru brand si vanzari mai bune. Insa sa iti dai seama daca eforturile tale de marketing au si rezultatele dorite e destul de complicat. De aceea ti-am pregatit un scurt ghid pentru a evalua si a-ti da seama de rezultatele campaniilor si strategiilor de marketing, daca ele functioneaza sau nu pentru tine.
De ce e important marketingul in afaceri? Pentru ca ai interactiuni mai bune cu potentiali clienti si actuali clienti, pentru ca ai o imagine a brandului excelenta, pentru ca vanzarile se vor imbunatati simtitor, pe masura ce ai tot mai multi clienti interesati de afacerea ta. Discutam si despre loialitate construita si intretinuta mai usor, dar si despre o recunoastere a brandului pe mai multe nise si piete eventual.
Eforturile de marketing se reduc de cele mai multe ori la strategii si tactici, campanii de marketing. De implementat e relativ usor daca ai o echipa de specialisti sau daca ai ales sa externalizezi serviciile de marketing. Dar cum stii daca ele functioneaza si daca ai un marketing de calitate pentru afacerea ta? Iata cele mai importante aspecte de urmarit in evaluarea strategiilor si campaniilor de marketing, rezultatelor acestora:
Trafic on-line imbunatatit. Este cel mai simplu mod sa evaluezi eficienta strategiilor si eforturilor de marketing, campaniilor desfasurate. Te uiti la trafic si la evolutia lui si daca vezi o crestere a numarului de vizitatori, utilizatori care ajung pe site si interactioneaza cu produse si serviciile tale, conversii din ce in ce mai bune si cumparaturi, plati pe un trend ascendent atunci stii clar ca marketingul functioneaza pentru afacerea ta. Analizeaza in detaliu statisticile legate de trafic si observa si fluctuatiile existente ca sa stii la ce mai ai de lucrat si udne anume. Google Analytics e prietenul tau, iti ofera si o perspectiva mai larga asupra evolutiei traficului pe o anumita perioada.
Rate de conversii mai mari. Chiar daca suna destul de complicat, rata de conversie e doar un procent al vizitatorilor care actioneaza intr-un fel odata ce sunt pe site, cumpara ceva, completeaza un formular. Daca observi ca ai rate de conversie din ce in ce mai mari dupa ce ai aplicat strategii de marketing si ai initiat campanii atunci cu siguranta merge bine marketingul gandit. Si mai inseamna ceva aceasta crestere: ai targetat bine si marketingul pe care l-ai gandit rezoneaza cu ce doresc clientii, cu ce vor sa primeasca de la tine.
Lead-uri mai bune. Marketingul se poate reduce in termeni generali la generarea de lead-uri cat mai multe si mai bine targetate. Nu toate lead-urile sunt create in mod egal. Ai nevoie de lead-uri „calificate” care vor duce la conversii mai bune. Daca vezi ca ai din ce in ce mai multe lead-uri „calificate” atunci stii ca ai reusit sa ai campanii de marketing si strategii cu o targetare precisa, te adresezi fix clientilor care au nevoie de tine.
Feedback pozitiv. Stii ca ai avut o strategie sau o campanie eficienta de marketing daca ai review-uri pozitive, feedback pozitiv de la clienti, testimoniale care te incurajeaza sa continui ceea ce ai inceput. Te vei folosi de acest feedback ca sa iti imbunatatesti strategii si campanii si sa devii mai eficient. Furnizorii pot oferi si ei feedback, ai nevoie de vizibilitate si de transparenta ca sa devii mai bun in marketing. Urmareste mereu tot ce se spune despre tine pe orice fel de canale si apreciaza si evalueaza in detaliu orice tip de feedback pozitiv si chiar pe cel negativ.
Implicarea pe retelele de socializare din ce in ce mai mare din partea clientilor tai. Retelele de socializare sunt un instrument de marketing excelent, dar poate fi folosit si pentru evaluarea eficientei campaniilor si strategiilor de marketing. Daca ai mai multi urmaritori si mai multe comentarii, interactiuni in social media stii foarte bine ca ai un marketing foarte bine gandit. Te orientezi in functie de Like-uri, distribuiri, comentarii la postari si postarile care ajung sa fie in tot on-line-ul, viralizate. Plus ca ai instrumente de monitorizare si evaluare si statistici foarte multe pentru social media pentru a putea vedea clar ce ai facut si ce mai ai de facut in social media.
Vizibilitate mai buna pentru brand. Viziblitatea brandului este extrem de importanta in marketing si in construirea brandului. Cand vezi ca vizibilitatea brandului tau si a afacerii in off-line si on-line e din ce in ce mai buna si clientii te gasesc rapid cand au mai mare nevoie de tine stii ca eforturile de marketing au fost rasplatite. Cum masori si evaluezi vizibilitatea brandului? Foarte simplu. Ai traficul pe site, volumul cautarilor pe motoarele de cautare, dupa brand, statistici video, vanzari si venituri, lead-uri si cresterea lor intr-o perioada data, urmaritorii de pe social media, implicarea si interactiunea in social media din partea clientilor si potentialilor clienti.
Ranking mai bun raportat la motoarele de cautare. Optimizarea pentru motoarele de cautare este o parte esentiala a marketingului digital modern. Daca ai SEO de calitate ai si ranking mai bun si esti mai sus in SERP. Site-ul afacerii va aparea mai sus in rezultatele afisate la cautari dupa cuvinte cheie relevante, clientii ajung la tine mai usor. Sa fii de gasit in prima pagina afisata de Google la cautari dupa cuvinte cheie ce au legatura cu afacerea ta si cu brandul tau este extrem de important. Stii ca ai ranking bun sau mai ai de lucrat ca sa ajungi acolo unde iti doresti si cu ajutorul instrumentelor on-line de monitorizare si evaluare, iti ofera statistici excelente.
Cresterea vanzarilor. Obiectivul eforturilor de marketing va fi mereu cresterea vanzarilor si recuperarea investitiilor. Daca vezi ca au crescut vanzarile dupa ce ai initiat strategii si campanii de marketing atunci stii ca acestea chiar functioneaza si vor aduce rezultate bune. Monitorizeaza vanzarile luna de luna, an de an cu ajutorul Google Analytics pentru site-urile de e-commerce. Seteaza obiective per campanie de marketing, lanseaza planuri anuale de marketing si determina KPI-urile, masoara rezultatele constant ca sa vezi unde te afli.
CPA scazut. Marketingul poate fi foarte costisitor pentru o afacere, dar daca ai CPA, Costurile de Achizitie in scadere, atunci e clar faptul ca strategiile si campaniile de marketing sunt eficiente si vei avea rezultate excelente. CPA-ul e suma de bani pe care o cheltuiesti ca sa „achizitionezi”, sa ai un nou client. Cu cat ai CPA mai scazut, cu atat ai bani mai putini cheltuiti pentru mai multi clienti ai afacerii tale. Campaniile din Google AdWords si publicitatea pe social media iti vor dezvalui clar, cu instrumente specifice, detalii si statistici relevante ca sa stii cat de bine esti din perspectiva marketingului.
Consistenta rezultatelor. Stii ca lucrurile merg bine cu strategiile de marketing daca ai rezultate constante si consistente in timp. Daca vezi mereu rezultate pozitive si statistici care sustin eforturile de marketing inseamna ca ai campanii si strategii eficiente si sustenabile pe termen lung, pe care te poti baza.