Gestionarea si vanzarea produselor, serviciilor care nu se vand sau au o vanzare slaba. Cele mai bune strategii de marketing
Odata definit portofoliul tau de produse si servicii si de conturat fiecare produs in parte urmatorul pas este sa urmaresti vanzarile dupa plasarea pe piata si promovare. Unele vor avea vanzari excelente de la inceput si se vor mentine in top, in vreme ce alte produse sau servicii vor avea fluctuatii mari sau nu se vor vinde deloc, se vor vinde foarte prost. Ce faci in privinta lor si ce strategii practice poti sa aplici ca sa readuci vanzarea buna per produs sau per servicii?
De ce nu se vinde bine sau deloc un produs, anumite servicii? Poate fi vorba despre neadecvare pentru piata, nisa, despre lipsa de valoare oferita fata de alte alternative existente, de preturile incorente, de promovarea ineficienta, dar si de distributia si plasarea inadecvate, de concurenta prea puternica, de calitatea slaba sau de serviciul clinti deficitar, de un timing nepotrivit, de un branding foarte slab, de o segmentare a pietei gresite. Se poate adauga lipsa inovatiei, problemele operationale interne, alti factori externi variati, conditiile economice nefavorabile din anumite perioade.
Cum iti dai seama care sunt produsele sau serviciile care se vand cel mai bine si cele care nu se vand deloc sau au o vanzare sub asteptarile initiale? E foarte simplu. Te uiti pe cifrele de la vanzari, pe statistici si pe numar de produse, servicii accesate, care au ajuns sa fie cumparate. Compari veniturile si iti dai seama care produs sau care servicii „performeaza” conform asteptarilor si care nu iti vor aduce venituri foarte bune sau deloc in viitorul apropiat.
Odata ce ai o lista de produse si de servicii care nu se vand deloc sau care se vand sub asteptari trebuie sa actionezi care sa le readuci in atentia cumparatorilor si sa le ai in aceeasi lista cu produsele care se vand foarte bine. Daca e vorba de un produs sau doua, de cateva servicii problema se va rezolva relativ rapid, dar ce te faci cand ai foarte multe produse sau servicii care nu se mai vand bine deloc si par sa traga in jos si vanzarile totale per luna?
Aici te poti folosi foarte usor de strategii de marketing si de trucuri de vanzari, de marketing aplicate dupa ce ai facut o analiza detaliata alaturi de echipa de vanzari si de marketing, de publicitate. Ce pasi trebuie sa urmezi ca sa aduci produsele cu vanzare slaba sau fara vanzare in topul produselor favorite?
Intelege cum ajunge un produs sau cum ajung serviciile sa nu se vanda sau sa aiba vanzari foarte slabe. Vezi ce face competitia, analizeaza strategiile de marketing deja existente, evalueaza structura preturilor, plasarea si promovarea produselor cu probleme. Vezi care e valoarea intrinseca a produselor si disponibilitatea pe piata. Monitorizeaza constant vanzarile, schimbarile care au avut loc la nivel de produs, performanta produselor, serviciilor pe piata. Vezi si care au fost schimbarile din piata, poate te-a afectat ceva fara sa iti dai seama.
Incearca sa ai produse si servicii mai atragatoare pentru clienti. Doar asa poti sa ai vanzari mai bune la produsele problematice din piata. Schimba listarea on-line pentru produs la nivel vizual, schimba fotografiile, prezentarea la rafturile fizice. Alege canale mai eficiente de promovare, dar si un tip de public care ar reactiona imediat la schimbarile tale, redefineste publicul tinta si publicurile tinta. Refa descrierile de produse, ofera continut informativ de calitate si detaliat, scoate in evidenta cu ce se diferentiaza produsele si ce avantaje ofera ele clientilor.
Ofera reduceri pe o perioada limitata de timp. Mergi pe campanii de reduceri sezoniere, pe perioade de 2-3 saptamani, vezi si ce rezultate obtii, fara a afecta brandul si celelalte produse de pe piata. Asa vei atrage si clientii care ezitau sa cumpere produsele cu probleme si sa interactioneze cu brandul tau, dar ii vei viza si pe cei care vaneaza reduceri mai mari.
Asociaza produsul cu probleme cu alte produse cu o popularitate mai mare. E un fel de transfer de popularitate sau contaminare intre produse. Vezi ce produse s-au cumparat mai des impreuna, fa diverse combinatii si incearca-le, promoveaza produsele pereche si vezi cum merg vanzarile. Schimba combinatiile daca e nevoie si apoi mergi pe o promovare agresiva pentru a ajunge rapid la clienti si a vinde si produsele care nu performau foarte bine.
Discuta si cu influenceri ca sa ai o promovare mai rapida si mai eficienta. Ajungi mai rapid la publicul tinta care ar fi interesat de produs, atragi clienti care poate nu stiau ca exista produsul sau ca au nevoie de el. Influencerii au comunitati mari formate din foarte multe tipuri de oameni printre care vor fi si clientii tai. Social media are o putere imensa, iar daca este implicat si un influencer cu siguranta vei avea vanzari mai bune la toate produsele problematice din oferta ta.
Intelege cand e cazul sa renunti la lupta. Daca tot vezi ca nu se vinde un produs si nimic nu merge nu are rost sa pierzi timp si bani si sa tot incerci cu el. Redirectioneaza timpul si resursele catre produsele care au sansa sa isi revina
Mentine stocurile pentru produsele cu probleme. Fii sigur ca produsele se gasesc oricand si ca pot fi cumparate, aprovizioneaza si discuta cu furnizorii ca sa iti ofere feedback in timp real despre produsele si serviciile tale. Daca un client vrea sa cumpere pana la urma un produs si nu e in stoc cu siguranta ca a doua oara nu se va mai gandi la el si va merge la concurenta.
Incurajeaza continut generat de clienti obisnuiti pentru promovare. Trimite mostre din produsele cu probleme la clienti si asculta feedbackul, incurajeaza continutul si review-urile ca sa afle si alti clienti despre produsele si serviciile tale foarte bune. Un unboxing la vremea lui va face mult mai mult decat orice fel de campanie complexa de promovare care inseamna s un buget urias.
Gandeste o personalitate pentru produsele tale, o poveste. Produsele care nu se vand deloc sau care au vanzari slabe nu numai ca nu sunt cunoscute, dar nu au, probabil, nicio poveste in jurul lor, nu au personalitate. Nu e suficient sa te astepti ca personalitatea brandului sa se transfere si catre produse, fiecare produs din portofoliul tau trebuie sa aiba o poveste si o personalitate care sa genereze o actiune din partea clientului, sa il faca sa cumpere si sa isi doreasca respectivul produs.
Foloseste produse demo in videoclipuri de prezentare. Realizeaza videoclipuri de promovare a produselor cu probleme de vanzare si un demo pentru fiecare in care sa oferi informatii precise despre produs si despre problemele pe care le poate rezolva si pe care le au clientii tai. Videoclipurile vor fi distribuite pe tot ce inseamna canale social media si vor ajunge la un public mai larg.