30 septembrie, 2022

Greseli de marketing pe care le-ai facut si tu in afaceri

Greselile de marketing in afaceri sunt mai periculoase decat crezi asa ca trebuie sa ai mare grija.

A gresi e omeneste, e ceva normal. Daca cand ai o afacere si te straduiesti sa o aduci pe o linie de plutire si sa obtii profit, orice greseala te va costa bani si poate si clienti pe care ii vei pierde. Greselile de marketing sunt adesea cele care aduc cele mai multe pagube si cele care sunt si cele mai comune intr-o afacere, indiferent de marimea ei. Depistarea lor si prevenirea sunt cele doua chei ale unei afaceri de succes pe termen lung.

Marketingul e complicat. Asta stim deja. Are o complexitate pe care putini o inteleg si sunt dispusi sa o analizeze cu atentie inainte de a planifica un buget, de a demara o afacere. Si pentru ca e asa de complicat poti sa mai si gresesti. Si greseala costa mereu si costa bani, costa bugete serioase anulate intr-o secunda si costa si pe partea de profit, pe care s-ar putea sa nu il mai ai deloc. Care sunt cele mai frecvente greseli de marketing si ce poti face sa le eviti totusi?

Nu aloci un buget suficient de mare pentru marketing. Nu discutam doar despre reclame si vanzari. E vorba de tot, de la dezvoltare de produs la USP, la creare de valoare, la cercetare de piata, branding, analize. Cu cat bugetul e mai mare pentru marketing, cu atat poti face mai multe si poti avea si o strategie de marketing eficienta si usor de pus in practica. Gandeste chiar si bugete ceva mai mari, chiar daca nu le vei cheltui in totalitate, ca sa nu ajungi sa ai nevoie de bani pentru marketing si sa nu ai de unde lua, pentru ca nu ai prevazut in buget.

Cheltuiesti bugetul de marketing doar pe media traditionala. Aloci bani pentru tv, radio, print si cam atat. E o greseala frecventa. Trebuie sa te indrepti si spre on-line mai ales acum si mai ales daca vrei sa ai si eficienta dorita cu toate campaniile tale de marketing. Cu cat esti mai ancorat in realitatea din prezent si investesti in strategii de marketing bazate exclusiv pe on-line de multe ori, cu atat vei ajunge mai rapid la clienti si vei avea vanzari mai bune.

Nu iti dai timp sa faci o cercetare de piata ca la carte. Vrei sa ai succes cu strategia ta de marketing, faci o cercetare cat mai amanuntita ca sa stii ce fel de produse si servicii trebuie sa ai pe piata si cui le vei vinde. Nu sta la birou si te uita pe cifre, mergi in teren si organizeaza cercetari fata in fata, cu oameni reali, cercetari on-line mijlocite de fel de fel de instrumente moderne ca sa vezi exact ce cauta clientii tai. Chiar daca angajezi o agentie care sa faca o cercetare pentru tine nu pleca de la premisa ca aceasta stie tot despre brandul tau. Ofera toate datele unei astfel de agentii si urmareste indeaproape cum decurge procesul de cercetare, incearca sa te implici cat mai mult pentru cele mai bune rezultate la final. Cercetarea presupune ceva timp pierdut, deci nu te grabi fara rost daca vrei rezultate.

Nu ai nimic unic, original sa arati publicului tinta. Din momentul in care ai intrat pe piata si vrei sa ajungi la clienti ai nevoie de ceva diferit fata de competitie. Si de multe ori omiti acest amanunt in goana dupa profit si clienti si te miri de ce nu vine nimeni la tine si pare ca nu e interesat de produsele si de serviciile tale. E destul de dificil sa vii cu ceva nou cand ai si o nisa foarte ingusta, multi competitori, dar nu e imposibil. Trebuie sa umbli la brand, design, la produse si servicii, la modul in care le promovezi, le prezinti publicului tau. Daca nu reusesti de la inceput sa atragi atentia nu se va uita nimeni la tine si toate eforturile tale de marketing si de promovare vor fi in zadar.

Targetezi prea multe platforme deodata. Vrei sa ai repede rezultate, asa ca te indrepti spre toate platformele posibile. Si nu ai rabdare sa vezi si rezultatele, crezi ca nu functioneaza strategia de marketing si te indrepti spre alta si alta platforma. Doar daca ai buget urias de marketing iti permiti asa ceva, in rest incearca sa fii doar pe platformele si in media pe care o poti controla, unde poti face campanii de calitate si pe care le poti sustine pe termen lung. Nu poti posta din cand in cand pe platforme si sa te astepti sa ai si rezultate. Trebuie sa ai continut de calitate, postat mereu, periodic, si asta inseamna timp si bani, si poate ca nu ai nici timp si nici bani asa de multi de aruncat. E nevoie de cel putin sase luni sa vezi niste rezultate pentru o platforma unde ai continut de marketing si e nevoie de targetarea doar acelor platforme care au si multi useri si unde contiutul de marketing poate avea impactul dorit.

Nu masori corect sau deloc eficienta campaniilor si strategiilor de marketing. Este cea mai grava si cea mai comuna din lista asta de greseli. Nu intelegi ce sa masori, cand sa masori, cat timp sa aloci masuratorilor impactului unor campanii si pierzi enorm. De multe ori e vina oamenilor din marketing, formati in alte vremuri, cand conta mai mult creativitatea decat abilitatile analitice. Invata sa masori mereu fiecare pas pe care il faci si sa iei decizii doar in functie de aceste analize si masuratori. Ai instrumente on-line suficiente ca sa poti avea o imagine de ansamblu asupra modului in care functioneaza campaniile si strategiile tale de marketing.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.