Scenarii de cosmar pentru departamentele de marketing si solutii pentru a evita aparitia lor
Pe umerii specialistilor din departamentele de marketing cad mereu cele mai dificile alegeri si misiuni. Ai un buget de marketing, trebuie sa il folosesti cat mai bine pentru campanii, implementare strategii in asa fel incat sa ai clienti cat mai multi si vanzari bune. Lucrurile nu merg intotdeauna asa de bine, scenariile de cosmar sunt mereu obstacole serioase in marketing, obstacole pe care le vei depasi rapid daca stii ce ai de facut ca sa le eviti.
Ce reprezinta un scenariu de cosmar in marketing? E un cumul de factori si situatii care vor duce de multe ori la esecul oricarei incercari de promovare si oricarei strategii si campanii de marketing foarte bine gandite. Nu ai cum sa anticipezi mereu ce se va intampla, lucrurile s-ar putea sa se acumuleze si sa ai scenariul de cosmar pentru marketing cand te astepti mai putin. Ceea ce poti face este sa il constientizezi si sa stii ce ai putea face ca sa il eviti usor sau sa iesi din el cat mai putin “sifonat”.
Design neprofesionist si invechit pentru site si SEO aproape inexistent, prost implementat. Degeaba ai cei mai buni specialisti in marketing daca site-ul afacerii tale, cel mai important instrument de promovare si de marketing in on-line arata foarte rau si e prost optimizat spre deloc. Clientii nu vor petrece prea mult timp pe site, vor pleca imediat spre concurenta si nu vor avea incredere in produsele si serviciile tale.
Evita sa ai un design care nu e profesionist si care e facut pe fuga, investeste mereu de prima data in site si in tot ce inseamna el, in gazduire web. Asa vei face o prima impresie excelenta, clientii te vor cauta si vor reveni la tine si vei putea implementa mai usor si strategiile SEO. Poti sa te inspiri de la marile companii, care au si cele mai bune site-uri, si plecand de la designul lor sa incerci si tu sa bifezi in mare tot ce presupune un site modern in 2023.
Dependenta de reclame platite ca sa atragi clienti pe site si trafic e prea mare daca nu ai SEO de calitate pentru site. Colaboreaza cu firme specializate in SEO pentru site-uri de afaceri, stabileste cele mai bune strategii de optimizare pentru motoarele de cautare si vei vedea ca vei avea trafic mai bun si organic pe site, utilizatorii vor avea o experienta mai buna cand intra pe site si vei observa o crestere a ROI-ului si a vanzarilor, conversii mai bune pe termen lung.
Cresterea, dezvoltarea nu e analizata. Cand nu ai strategii legate de crestere si de dezvoltare esti cu un pas mai aproape de faliment. Fezabilitatea financiara e bine sa fie analizata inainte sa introduci servicii si produse noi, insa nu singura, ci impreuna cu evaluarea pietelor, marimii lor, cu profitabilitatea estimata, cu cererea reala de pe piata si cu tot ce tine de competitie si de peisajul economic in care vrei sa te dezvolti. ROI-ul tinde sa se diminueze daca nu esti atent la detalii si tot adaugi produse noi in oferte cu niste costuri foarte mari pentru companie, care nu vor fi amortizate deloc. Foloseste instrumente on-line de analiza ca sa vezi cat de bine te descurci in on-line si cresterea afacerii tale va fi mult mai usor de controlat si de gestionat. Chiar daca iti ia ceva timp si sunt multe date de procesat vei avea cu siguranta un rezultat foarte bun odata ce intelegi ce ai de facut pentru o dezvoltare cat mai bine articulata si sustinuta pe termen lung.
Securitate aproape zero si probleme cu platile. Nu e de ajuns sa ai idei bune de promovare si de marketing. Daca nu ai datele clientilor in siguranta si nu girezi pentru siguranta lor, daca nu investesti in sisteme de securitate si securizare pentru a pune la adapost informatii sensibile bugetele de marketing nu te vor mai ajuta deloc si tot timpul pierdut va fi in zadar.
Incearca sa ai si procese de plata robuste, sigure, rapide, fara erori, ca sa ai si clienti care revin la tine si care vor sa cumpere de la tine si nu de la competitie. Marketingul nu e doar despre campanii geniale, e si despre atentia la detaliile din jurul lor pentru ca, odata ca clientul ajunge pe site sa poata sa si cumpere tot ce doreste si sa stie ca datele lui si tranzactiile sunt in deplina siguranta.
Blocarea la produse care nu iti aduc castiguri bune. Inainte de a incepe campanii de marketing e nevoie sa stii ce produse se vand bine sau se vor vinde bine, catre ce clienti vor merge. Va trebui sa monitorizezi tendintele din piata, sa faci predictii realiste si scenarii pentru a avea succes in afaceri si in campaniile de marketing. Alege o nisa pe care sa te plasezi cu produsele tale si foloseste instrumente SEO, Ahrefs, de exemplu, ca sa determini cererea pentru produse pe baza cuvintelor cheie-volumul cautarilor de pe cuvinte cheie specifice iti va spune clar ce interes e pentru un anumit produs.
Logistica slaba, livrari intarziate, retururi inexistente. In ziua de astazi degeaba ai cele mai tari campanii de marketing si multi clienti care ar vrea sa cumpere de la tine daca nu ai livrari rapide si logistica perfecta, plus retururi acceptate si o politica de retur excelenta pentru ambele parti. Daca nu poti asigura o logistica foarte buna poti externaliza tot ce tine de logistica catre firmele specializate si cu experienta. Cat despre returnari, clientii asteapta transparenta totala, sa existe specificatii clare legate de retur, politici si documente clare.
Absenta unui plan de marketing eficient si clar. Multe afaceri moderne nu prea stiu sa foloseasca tehnici de marketing adaptate prezentului ca sa atraga clienti si sa maximizeze rata conversiilor. Poti incepe prin crearea unui profil pentru client, pentru cel care chiar cumpara produse si servicii de la tine, prin conceperea unor campanii de remarketing, campanii orientate spre imbunatatirea conversiilor pentru rezultate foarte bune raportate la bugetul de marketing stabilit deja. Testeaza strategii si campanii de marketing si vezi ce functioneaza cel mai bine pentru afacerea ta. Planul de marketing trebuie sa fie de la inceput unul foarte bine redactat si complet pentru a putea construi pornid de la el campanii de marketing geniale pentru o baza de clienti cat mai mare.
Lipsa investitiilor. Nu te gandesti si la extinderea si dezvoltarea afacerii cand incepi sa iti pui la punct planurile de marketing. Chiar daca la inceput investitiile sunt prea multe si prea mari, trebuie sa le prioritizezi pe cele importante pentru marketing si pentru tot ce iti doresti de la afacerea ta. Campaniile de marketing nu te vor ajuta aproape deloc daca investitiile nu sunt constante si cat mai bine adaptate nevoilor tale. Scenariul de cosmar legat de investitii poate sa nu mai reprezinte o problema daca iti faci timp sa analizezi din cand in cand si ce investitii ar mai fi necesare pentru ca partea de marketing sa functioneze chiar mai bine decat te-ai fi asteptat.