Cand e cazul sa revezi planul de afaceri si sa il imbunatatesti?
Refacerea planului de afaceri pe capitole o data pe an s-ar putea sa nu fie suficienta de cele mai multe ori. Sa revezi planul de afaceri o data pe an e tot ce ai nevoie in anumite situatii, dar cand ai probleme si afacerea da semne de „oboseala” s-ar putea sa ai nevoie de mai multe „revizii” ale planului de afaceri.
Planul de afaceri nu este un document pe care il faci o data si ai uitat de el, te mai uiti din cand in cand si o data pe an poate mai faci niste modificari. El se poate modifica chiar si lunar daca sunt probleme identificate cu afacerea, e bine sa fii pregatit mereu sa il schimbi, sa refaci sectiuni intregi ca sa faci fata noilor realitati. Un plan de afaceri bun este cel care reflecta mereu, oricand te-ai uita la el, realitatea pe care afacerea ta o „traieste” la un moment dat. Cu cat te apleci mai des asupra sa, cu atat vei avea o afacere care se mentine mai usor pe linia de plutire. Dar cum stii cand trebuie sa aduci modificari planului de afaceri?
Costurile sunt din ce in ce mai mari, veniturile scad. De multe ori ajungi sa ignori scaderea veniturilor si cresterea costurilor pentru ca situatia nu se inrautateste peste noapte. De ce nu iei masuri mai rapid? Pentru ca nu esti atent la finante si nu studiezi evolutia lor. Profitul e tot mai putin, costurile scapa de sub control si profitabilitatea generala a afacerii e pusa sub semnul intrebarii. O posibila solutie la aceasta problema ar fi regandirea planului de afaceri. E bine sa il revezi si sa incerci sa vii cu actualizari in asa fel incat costurile sa fie mentinute la un nivel normal si veniturile sa creasca sau macar sa fie pe aceeasi pozitie de dinaintea aparitiei problemei.
Vanzarile scad. Stii ca trebuie sa modifici ceva la planul de afaceri daca vanzarile nu mai sunt la fel de bune ca inainte. Vezi de ce au aparut vanzari mai mici, ce s-a intamplat, ce si-au dorit clientii si ce au primit, cat de bine te-ai adaptat si ai respectat planul de afaceri. Daca e nevoie refa parti din el si incearca sa te gandesti mereu la clienti si la vanzari. Adesea, schimbarile pe care trebuie sa le aduci planului de afaceri vor fi la capitolele design de produs, operatii, strategii de marketing.
Nu reusesti sa vezi si in realitate proiectiile financiare facute la inceput. Nu ai proiectii financiare pe care le poti atinge la un moment dat, ai probleme cu planul de afaceri si trebuie sa il revezi. Vezi care au fost presupunerile tale, ce ai gandit cand ai lansat astfel de proiectii si le-ai inclus in planul de afaceri, vezi ce variabile s-au modificat si din ce cauza, schimba proiectiile financiare din planul de afaceri ca sa tii cont de noile realitati. Refa complet strategia si actiunile pe care le ai de facut si vino cu un plan nou de afaceri care sa te ajute sa iesi din impas si sa te bazezi iarasi pe proiectii.
Moralul angajatilor scade dramatic. Succesul unei afaceri depinde in mare masura si de moralul angajatilor. Daca moralul e scazut trebuie sa discuti cu angajatii, sa vezi ce nu ai facut bine si sa revezi imediat planul de afaceri, sa nu mai astepti pentru revizuirea anuala. Rezolvi problema pe loc si faci toate modificarile necesare in plan dupa ce ai discutat cu angajatii si ai vazut care sunt problemele si nemultumirile lor. Cand ai un moral ridicat al angajatilor, ai si termene respectate, ai si profit mai bun, toata lumea e multumita si dispusa sa te ajute sa iti atingi obiectivele in afaceri.
Proiectele importante nu reusesc sa respecte niciun deadline. Daca vezi ca nu mai poti sa te tii de deadline-uri ca inainte discuta cu angajatii, vezi ce s-a intamplat si refa planul de afaceri, strategiile si metodele de actiune. Refa planul de actiuni, ia decizii ferme si informeaza imediat toti angajatii si partenerii despre modificarile aduse planului de afaceri.
Apar noi competitori. Chiar daca ai planificat totul in amanunt, cand apare un competitor sau mai multi si sunt puternici vei avea mari probleme. Refaci planul de afaceri imediat, faci analize, vezi ce s-a schimbat in piata cand au aparut competitorii, ce ai de facut ca sa iti mentii afacerea pe linia de plutire si sa nu pierzi clienti. Competitia e un lucru bun pana la un punct, pentru ca te determina sa evoluezi, sa incerci sa devii mai bun, insa daca nu tii cont de noii competitori si nu schimbi planul de afaceri s-ar putea sa ai doar de pierdut.
Tehnologiile moderne tot apar si iti dau planurile peste cap. De cele mai multe ori o tehnologie noua care apare peste noapte iti poate afecta activitatea si productivitatea si te va obliga sa faci si schimbari in planul de afaceri. E bine sa te intrebi cum va schimba, cum va afecta noua tehnologie piata, cererea din piata, ceea ce isi doresc clientii de la tine. E nevoie de analize, de refacerea cu atentie a planului de afaceri ca sa rezisti pe o astfel de piata invadata mereu de noi tehnologii care iti dau planurile peste cap. Gaseste solutii sa incorporezi noile tehnologii in activitatea ta si opereaza schimbarile in planul de afaceri ca sa le poti folosi in avantajul tau.
Cresterea afacerii, dezvoltarea ei a scapat de sub control. Nu e nicio problema daca ai o companie care creste intr-un ritm sustinut, dar daca e accelerat si cresterea apare peste noapte si nu se mai opreste s-ar putea sa nu mai poti tine pasul. Cererea va fi prea mare, presiunea pusa pe afacere va creste si ea. Structura organizationala nu va mai fi de ajutor, va trebui sa umbli si la planul de afaceri, sa il refaci, opereaza orice modificari ca sa poti reveni la o activitate normala in noile conditii. Fa analize, discuta cu angajatii, vezi ce se mai intampla in piata si cum poti transforma aceasta veste proasta intr-o veste extrem de buna pentru tine si pentru veniturile tale.