Planul de afaceri pentru o cofetarie. Reteta succesului e redactarea corecta
O afacere buna si de succes e greu de gasit si mai greu de lansat in actualul context economic. Dar daca spiritul antreprenorial nu te lasa sa stai si vrei neaparat o afacere de viitor s-ar putea sa tragi lozul castigator cu o cofetarie. Toata lumea are nevoie de torturi si prajituri pentru diferite evenimente, in fiecare luna e ceva de sarbatorit, asa ca vanzarile vor fi bune si vei avea si profit cu siguranta. Pana sa ajungi sa iti vezi visul cu ochii si cofetaria plina de bunatati si de clienti ai nevoie de un plan de afaceri foarte bine pus la punct si redactat cu mare atentie ca sa pornesti cu dreptul in antreprenoriat.
Planul de afaceri pentru o cofetarie s-ar putea sa fie ceva mai complicat decat pentru o afacere obisnuita. Asta pentru ca sunt la mijloc destul de multe ingrediente si echipamente, deci si bani mai multi cel putin la inceput, ai nevoie de investitori si de oameni de afaceri care sa te sustina din primele secunde ca sa reusesti. Dar nu trebuie sa te sperii, structura sa e la fel ca a oricarui plan de afaceri, doar ca va trebui adaptata afacerii tale, cofetariei pe care vrei sa o deschizi. Ca sa iti faci o idee despre planul de afaceri al unei cofetarii ti-am pregatit o schita a sectiunilor sale. Retine ca ar fi bine sa lasi oameni cu experienta sa se ocupe de el si sa externalizezi, daca poti, redactarea sa ca sa ai un plan de afaceri excelent, care sa atraga parteneri de afaceri si investitori.
Sumarul Executiv. Aceasta sectiune vorbeste pe scurt despre afacerea pe care o vei lansa si despre fiecare punct din planul de afaceri, e ca un rezumat. Nu rezumi ideea de afaceri aici, prezinti doar ce vei avea in planul de afaceri, la ce sa se astepte partenerii de afaceri sau oamenii de afaceri, finantatorii de care ai mare nevoie. O pagina A4 va fi suficienta pentru Sumarul Executiv si vei raspunde pe scurt la mai multe intrebari legate de: brand, de afacere, de ce vei vinde, cum vei vinde, cum te vei diferentia fata de competitie, legate de cine sunt clientii, de strategia de markting, de finantele actuale si de banii de care ai nevoie in viitor.
Descrierea afacerii, companiei. Aici pot sa detaliezi mai mult despre ideea de afacere. Vorbesti despre structura de business, despre tipul de afacere, daca e SRL, S.A., daca ai un model de business personalizat, nou, modern. Nu uita de nisa pe care vei intra si de industria vizata, discuta despre ele in cateva randuri si arata cum te pozitionezi dupa ce lansezi cofetaria. Vei aduce in discutie viziunea si misiunea, valorile, personalul pe care te bazezi, eventual salariile pe care vrei sa le asiguri, obiective pe termen lung si scurt, usor de masura si de atins, cat timp iti va lua sa le atingi, sa obtii ce ti-ai propus.
Analiza pietei. Din aceasta sectiune potentialul finantator trebuie sa isi dea seama de potentialul pietei, de cat de mare este si sa inteleaga ca exista cerere suficienta si vor fi si clienti care vor veni la cofetaria ta. In analiza pietei vei include detalii legate de ce se intampla in prezent in piata, ce se va intampla si in viitor, cum te vei integra tu si afacerea ta in acest peisaj, ce face concurenta, poate cine e concurenta, daca mai ai loc si tu. Analiza pietei trebuie sa vina mereu cu cifre clare prezentate foarte simplu si sa nu fie foarte mare. Vino mereu cu date concrete, cu lucruri relevante pentru parcursul tau viitor in materie de business.
Management si organizare. Sectiunea de fata este doar despre structura afacerii, cofetariei tale, discuti si despre modelul de business. Prezinti toti angajatii, organigrama, ce face fiecare, ce roluri ai, cat de buni sunt angajatii si faptul ca te poti baza pe ei. Un management bun inseamna si o afacere care va merge ca pe roate in viitor si va avea si profit, asa ca incearca sa demonstrezi finantatorului tau ca ai oameni alaturi care sunt foarte buni pe ceea ce fac si care au si experienta necesara pentru un management ca la carte pentru cofetarie.
Produse si servicii. E o sectiune in care vei discuta despre toate produsele si serviciile tale, ce vei vinde in cofetarie, ce tip de prajituri, torturi, specialitati, ce arome, lucruri noi, inedite vei avea, cum te vei diferentia fata de concurenta, amintesti si de produsele proprii, care se vor gasi doar la tine. Vinzi si cafea sau alte bauturi? Organizezi si petreceri pentru copii, livrezi si acasa, asiguri produse pentru nunti si petreceri, evenimente private? Raspunsul la aceste intrebari trebuie sa fie clar si sustinut cu multe exemple ca sa poti atrage banii de care ai mare nevoie.
Segmentarea publicului tinta, clientilor cofetariei. Segmentarea publicului tinta este deosebit de importanta. Vei discuta despre tipurile de public si de clienti care iti vor trece pragul sau vor comanda de la cofetarie, vei detalia cat poti de mult despre fiecare categorie in parte, varsta, locul unde stau, loc de munca, ce fac, nivel de educatie, date sociologice, economice generale despre publicurile tale, comportament de consum etc. Nu incerca sa detaliezi prea mult despre fiecare tip de clienti, sectiunea trebuie sa fie schematica si abordarea sa fie una punctuala, obiectiva.
Planul de marketing. Este doar despre promovarea cofetariei tale. Pe ce canale te vei promova, cum vei comunica mesajele transmise catre publicurile tinta, ce buget vei aloca pentru marketing si publicitate. Vorbesti despre pret, cat vor costa produsele si de ce, produs, ce vinzi si cum te vei diferentia de restul cofetariilor, promovare, cum vei ajunge cu produsele in fata clientilor, la clientii tai, plasare, unde vei vinde produsele, on-line, in persoana etc.
Logistica si planul de operatiuni. Detaliezi cum vei reusi sa realizezi produsele si sa le vinzi, sa faci fata cererii. Amintesti de furnizori, despre ce vei cumpara, daca vei folosi si premixuri poate, de productie, cat iti va lua sa faci prajituri, torturi, tot ce vinzi, cum vei face fata cererilor mai multe de sarbatori. Nu uita de facilitati, de locatiile unde iti vei desfasura activitatea, de echipamente, de livrari si de onorarea comenzilor in anumite perioade mai aglomerate, vei livra tu sau vei livra prin curieri rapizi, de inventar, ce vei avea in locatii ca ingrediente, produse.
Planul financiar. Arati de cati bani ai nevoie pentru lansare, pentru a functiona, ce profit vei avea. Vii cu cifre clare, cat mai bine prezentate, esti convingator in aceasta ultima sectiune a planului tau de afaceri pentru cofetaria pe care o vei deschide. Vorbeste despre costuri, cheltuieli, despre profitabilitate, despre cum va arata planul pe o perioada data, 2-5 ani, pe 6 luni, lunar, cum te vei descurca financiar. Nu uita sa vorbesti despre sumele de bani de la care pornesti si de suma reala si obiectiva de care ai avea nevoie ca totul sa mearga foarte bine si sa existe si un profit pentru finantatorii tai.