Planul de afaceri pentru o firma de arhitectura. Redactarea corecta si etape de urmat

O firma de arhitectura de succes are nevoie intotdeauna de un plan de afaceri bine pus la punct.

In Romania si in restul tarilor vecine se construieste mult. Si se va mai construi. Avem nevoie de locuinte, de sedii de firme, de structuri si de ansambluri de case, blocuri. Asa ca va fi nevoie si de servicii de arhitectura de calitate. O firma de arhitectura ar putea fi o afacere ideala daca ai studiu in domeniu si cativa oameni pe care te baza.

Firma de arhitectura nu este o afacere simplu de gestionat, asta e clar. Vei avea mereu de lucru, va trebui sa te dezvolti la un moment dat, pe masura ce apar clienti tot mai multi. Profitabilitatea e ridicata, oricine isi doreste sa colaboreze cu firme care ofera servicii de calitate si pe care te poti baza. Insa pana sa lansezi afacerea ai nevoie de finantare si finantarea o obtii doar daca ai un plan de afaceri foarte bine pus la punct. Ce va contine planul de afaceri pentru firmele de arhitectura?

Sumarul Executiv. Ca si in cazul unui articol de presa, unde introducerea se scrie dupa ce ai terminat de scris tot articolul, si in cazul planului de afaceri pentru firma de arhitectura vei redacta sumarul executiv la final, dupa ce ai terminat cu toate sectiunile importante din plan. Sumarul Executiv nu va face decat sa rezume sau sa treaca in revista pe scurt si obiectiv tot ce ti-ai propus sa faci cu afacerea ta si parte din detaliile din restul documentului.

Iti vei dori ca prin acest sumar executiv sa atragi atentia investitorilor, celor care iti vor da bani si sa ii faci sa parcurga si restul textului. Fa referire in acest sumar executiv la tipul de firma, la statusul ei actual, spune daca e vorba de startup, pe ce piete va opera, de exemplu etc. Include rezumatul fiecarei sectiuni importante din plan in continuare: discuta despre industria arhitecturii si despre firmele de arhitectura, tipul de afacere care ar merge in piata, despre competitori, public tinta, marketing si plan de marketing, membrii echipei tale, planul financiar.

Analiza companiei, firmei. Aici vorbesti doar despre tipul de firma, afacere pe care il vei lansa. Ai putea sa iti deschisi o firma de arhitectura rezidentiala, arhitectura comerciala, doar pentru afacerile mari, municipala si istorica, restaurari de cladiri de patrimoniu etc.

Nu uita si de un background al industriei in care vei intra. Aminteste despre motivul pentru care te-ai gandit sa iti faci o atfel de firma, despre ce fel de servicii de arhitectura vei oferi, ce ai obtinut pana in prezent, ce vrei sa obtii, ce fel de societate esti, S.A., S.R.L., structura legala e importanta si trebuie amintita si ea.

Analiza industriei. Discuti pe larg, dar nu foarte mult, despre situatia industriei arhitecturii. Intelegi si tu piata pe care vei intra, faci cercetare de piata, iti imbunatatesti strategiile pe viitor. Demonstrezi in acest fel ca esti expert in industria ta si ca o cunosti foarte bine. Nu uita de competitie, sa amintesti de ea aici, de furnizorii de pe piata pe care te vei baza si tu, de tendinte, de cresterea prognozata a industriei in urmatorii 5-10 ani, de marimea pietei si de evolutia ei, despre marimea firmei tale in viitor, dezvoltare.

Analiza clientilor. E foarte simplu de redactat. Prezinti clientii carora li te vei adresa, din prezent si din viitor, la care ai vrea sa ajungi cat mai repede. Segmentarea publicului tinta si prezentarea ei e obligatorie in aceasta sectiune din planul tau de afaceri. E foarte important sa cunosti publicul pentru a sti si ce servicii si produse sa oferi ca sa obtii si profit. Clientii vor fi impartiti in functie de criterii demografice si psihografice, profiluri psihografice. Demonstreaza ca stii ce vor clientii, ce nevoi au ca sa poti sa atragi si sa pastrezi clientii pe care ii vei avea la un moment dat.

Analiza competitiei. Identifici si prezinti competitia directa si indirecta. Competitorii directi sunt, fireste, celelalte firme de arhitectura din zona, in vreme ce competitia indirecta suntalte variante la care apeleaza clientii si care nu sunt firme de arhitectura-designeri interior, constructori de locuinte, manangeri de constructie. Fiecare competitor va avea facuta o scurta analiza in care vei discuta despre puncte tari si puncte slabe si despre cat de bine face ce face, daca are si probleme. Amintesti de clienti, de servicii, de preturi, vizezi mereu perspectiva clientului.

La finalul sectiunii e important sa incluzi si avantajele tale competitive pe piata. Ai mai multe servicii de oferit, ai reduceri, servicii clienti mai bune, preturi mai bune fata de competitie?  Raspunde pe scurt la toate aceste intrebari. Gandeste-te la cum vei putea depasi si „bate” competitia si prezinta toate mijloacele si caile pe care le vei folosi la un moment dat.

Planul de marketing. Te referi la produs, tipul de companie pe care il vei avea, produsele pe care le vei oferi clientilor, vei oferi si consiliere design interior, planning? Preturile pe care le vei practica le prezinti comparativ cu ce are competitia, serviciile trebuie puse mereu in legatura cu preturile.

Discuti despre locatia firmei de arhitectura, despre impactul locatiei asupra succesului afacerii tale. Nu uita sa te raportezi si la clienti si sa arati cat de importanta e locatia in incercarea ta de a fi cat mai aproape de ei si de a ajunge la ei mai usor.

Partea finala a acestei sectiuni e cea legata de promotii, promovare, cum vei atrage clientii. Vei cumpara spatiu publicitar in ziare, pe site-uri, la radio-tv, vei imparti pliante, vei avea marketing concentrat pe social media, despre toate trebuie sa amintesti in sectiunea Planul de Marketing.

Planul operational. Cum vei atinge obiectivele propuse? Cam despre asta e planul operational. Discuti despre operatiunile de zi cu zi, pe termen scurt, marketing, lucrul la proiecte actuale, pregatirea de proiecte pentru viitor, supervizarea proiectului intreg.

Obiectivele pe termen lung sunt include in planul operational, ce vrei tu sa obtii in viitor. Te referi la cladiri, structuri construite si planuri pentru ele sau la bani, ce sume vrei sa obtii in viitor. Nu uita de momentele in care te vei extinde in alt oras sau iti vei completa oferta de servicii.

Echipa de management. Aici va fi doar despre echipa ta, despre oamenii importanti, abilitati, experienta, capacitatea lor de a rezolva si gestiona problemele firmei. Toata lumea trebuie sa aiba experienta directa in arhitectura. Daca nu prea stai bine la experienta in arhitectura poti angaja consilieri, 6-8 sunt suficienti, care sa te ajute de fiecare data cu sfaturi.

Planul financiar. Se va face pe cinci ani, va fi „spart” in trimestre si luni pentru primul an, dupa care totul va fi raportat anual. Vorbesti despre venituri, cheltuieli, costuri, pierderi, fluxurile de numerar si eventual profitabilitatea asteptata. Nu incerca sa oferi o imagine prea buna aici, fii realist si obiectiv in momentul in care avansezi cifrele.

Nu uita de active si de pasive, fluxurile de trezorerie si orice alte aspecte financiare importante pentru cei care vor sa iti ofere bani pentru firma de arhitectura.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Copyright © All rights reserved. | CoverNews by AF themes.