Planul de afaceri pentru o firma de catering. Cum il redactezi si la ce e bine sa fii atent cand il concepi?
Firmele de catering au devenit din ce in ce mai caute in ultimii ani, pe fondul pandemiei de COVID-19. O afacere cu o firma de catering va fi mereu una profitabila. Serviciile de catering se presteaza in baza unor contracte, hrana e preparata pentru consumatori, servita si transportata pana la client intr-o locatie aleasa de catre acesta, se serveste intr-un context diferit, evenimente.
Baza succesului unei afaceri cu o firma de catering este planul de afaceri. Ai plan bun si bine redactat, ai si succesul dorit, gasesti mai usor investitorii, partenerii de afacere. Planul de afaceri pentru un business tip catering va fi diferit de planul de afaceri pentru restaurant, va include alte detalii si va fi mult mai complicat de redactat.
Ca orice plan de afaceri, si cel pentru un business bazat pe servicii de catering va avea o structura clara, va incerca sa convinga si sa atraga investitorii. Se porneste de la o descriere generala, succinta a afacerii, a obiectivelor, dupa care se trece la detalieri si la prezentari cat mai bine conturate ale potentialului unei astfel de afaceri si importantei ei. Ideea e simpla: investitorul care parcurge planul de afaceri trebuie sa spuna la final: da, aceasta afacere merita banii mei, voi investi in ea. Iata cum ar trebui sa arate planul tau de afaceri pentru o firma de catering ca sa convingi.
Sumarul executiv. Este poate cea mai importanta parte a planului tau de afaceri. Trebuie sa faci o intrucere concisa si sa impresionezi investitorii, potentialii parteneri aici. Prezinti conceptul, vorbesti pe scut despre operatiunile desfasurate, despre ce vei face in cadrul afacerii tale. Tot pe scurt vorbesti despre buget, despre misiune, valori, despre viziunea asupra retetelor si asupra brandului. Nu uita sa amintesti si de experienta clientilor, despre ce anume vei face ca sa te diferentiezi fata de concurenta de pe aceeasi nisa.
Sumarul executiv va fi scris cat mai clar, vei explica pe intelesul celor care urmeaza sa il parcurga tot ce e interesant si important pentru afacerea ta, ce trebuie sa fie cunoscut inainte de a lua o decizie ce implica o investitie.
Prezentarea generala a firmei. Spre deosebire de sumarul executiv, aceasta parte din planul de afaceri pentru o firma de catering este mai practica. Descrii stilul mancarii si abordarea serviciilor pe care le oferi, discuti despre management si despre patronat, despre experienta clientilor odata ce interactioneaza cu brandul tau.
Firmele de catering livreaza mancarea, deci vei detalia cum anume vei transport mancarea pregatita la client, despre locurile in care vei lucra, vei livra, despre existenta unei bucatarii remote poate. Aminteste de toate joburile pe care firma de catering le va crea si despre cum vei gasi angajatii cei mai buni care sa te ajute.
Echipa si management. Defineste clar rolul tau in afacere, daca esti manager, patron, chef, discuta despre echipa ta, cine va executa tot ce vrei sa se intample in firma, cum sunt delegate responsabilitatile. Spre deosebire de alte afaceri, la un business cu firma de catering poti sa alegi tipul de scalare si scara la care vei opera. Poate vei avea multi angajati sau vei pastra doar un nucleu de baza si vei mai angaja periodic in functie de nevoie, pe o anumita perioada de timp.
Meniul, exemple. Vei avea nevoie de meniuri pentru clienti formate pe baza unor retete dezvoltate si testate. Arata in aceasta sectiune exemple de meniuri, de combinatii de retete, liste de retete pe care le vor putea incerca clientii tai. Discuta si despre cum vei ajunge sa ai aceste meniuri, cum le planifici, cum le vei face. Aminteste cum vei produce si vei livra serviciile, ce echipamente speciale vei folosi, vei avea nevoie. Nu uita sa incluzi in aceasta sectiune si detalii despre potentialele cerinte speciale si meniuri speciale pentru clienti. Trebuie sa ai diversitate cat mai mare pentru toate tipurile de clienti, asa ca vei avea mai multe exemple de meniuri ca sa acoperi toata plaja de posibile cerinte.
Analiza de piata. O afacere cu o firma de catering se va plasa pe o nisa destul de ingusta. Clientii te vor cauta cand au evenimente mari, cand au un grup de prieteni si vor sa aiba de toate pe masa. Abordarile tale vor depinde de tipul de clienti pe care trebuie sa ii servesti. Analizeaza cu atentie piata, concurenta, nisa, vezi la ce ar reactiona clientii, ce cauta clientii, ce tip de clienti ar apela la afacerea ta. Doar asa poti sa demonstrezi pentru cine vei lucra si poti avea o investitie garantata odata ce un om de afaceri va citi planul tau de afaceri.
Marketing si publicitate. Discuta despre strategii de marketing si de publicitate. Sunt doua tipuri de clienti care vor veni la o firma de catering. Cei care au nevoie de mancare pentru grupuri de oameni in mod regulat, clienti care au evenimente importante o singura data. Clientii care vor veni si reveni la tine vor fi corporatiile, firme diverse, organizatorii de evenimente private, unele hoteluri, centre de evenimente.
Aici trebuie sa amintesti de site-ul pentru promovare, de promovarea pe social media, de modul in care ajungi mai usor la fiecare client in parte.
Operatiunile comerciale ale afacerii. Incluzi aici informatii despre experienta clientilor, despre vanzari, inventar, management, lantul de aprovizionare pentru produse. Vorbeste si depre rolul tau practic in afacere, ce fel de implicare vei avea. Nu uita de o detaliere a asteptarilor legate de abordarile clientilor si de punerea in practica a cerintelor lor. Investitorii trebuie sa isi dea seama din aceasta sectiune cine se ocupa de ce, cum se impart rolurile, cine comanda tot ce e nevoie ca fiecare client sa aiba de toate cand se finalizeaza comanda.
Previziuni economice si cheltuieli operationale. Cheltuielile unei firme de catering includ costurile cu salariile, cu asigurarile, cu produsele, cu aprovizionarea, echipamentele, chiriile, etc. Cheltuieli suplimentare pot sa mai apara cu lantul de aprovizionare si cu relatiile pe care le ai cu partenerii de afaceri, mai sunt si costuri de marketing ce apar din senin, in functie de nevoile punctuale. Vorbeste despre profitul asteptat, ce pierderi estimezi, ofera previziuni obiective legate de evolutia financiara a afacerii tale.
Finantari si imprumuturi. Sectiunea este foarte importanta pentru investitori. Vorbeste despre planurile financiare, despre cati bani ai avea nevoie, despre profit si cheltuieli cu afacerea, despre importanta finantarii si despre viitorul firmei. Discuta detaliat despre finantarea reala de care ai nevoie si incearca sa convingi investitorii care ajung sa citeasca aceasta ultima parte a planului de afaceri. Fii clar in privinta finantarilor si imprumuturilor si gandeste mereu in perspectiva.