Planul de afaceri pentru un business cu sere de flori
Afacerile cu flori merg bine in orice perioada din an. Clientii cauta flori si cand incepe scoala, cand se apropie sarbatorile, cand se termina scoala, cand e ziua unui coleg de la job, ziua unei rude, cand sunt momente cheie din viata, casatorie, cununie, inmormantare. Un business cu sere de flori va fi cea mai buna alegere daca vrei profit rapid si daca esti dispus sa si muncesti pentru el si iti place sa fii in preajma plantelor, florilor. Primul lucru pe care il ai de facut ca sa pornesti o astfel de afacere este redactarea planului de afaceri pentru un business cu sere de flori.
Planul de afaceri pentru un business cu sere de flori pare destul de complicat la prima vedere, insa daca ai rabdare si ceva cunostinte despre redactare si despre business il vei putea avea gata in doar cateva ore. Desigur, poti externaliza redactarea sa catre o firma cu experienta, insa satisfactia va fi mai mare daca il scrii tu si il dai cuiva cu experienta sa il completeze si sa il corecteze ca sa fie perfect si gata de prezentat investitorilor si partenerilor care au incredere in ideile tale.
In redactarea planului de afaceri pentru un business cu sere de flori profitabil pe termen lung vei respecta urmatoare structura:
Sumarul Executiv. Dupa cum ii spune si numele in Sumarul Executiv vei prezenta pe scurt tot ce ai inclus in planul de afaceri pentru o afacere cu flori, cu sere cu flori. De abia dupa ce ai toate sectiunile planului de afaceri redactate si verificate poti redacta si sumarul executiv. Ideea lui e simpla: sa atraga investitorii si sa ii faca sa citeasca pana la final toate sectiunile ce urmeaza.
Vei explica ce fel de afacere cu flori si sere vei avea, care e statusul ei, daca e startup, pe ce piete te-ai putea extinde sau poate vrei sa ai un lant de afaceri cu sere cu flori pe care sa il dezvolti in toata tara si peste granite. Discuta despre fiecare sectiune in parte pe scurt, despre industrie, despre tipul de afacere operat, despre competitorii directi, despre clientii si publicul tinta carora li te vei adresa si despre planul de marketing, despre membrii cheie ai echipei tale, despre planul financiar.
Analiza companiei, afacerii tale. Aici detaliezi ce tip de afacere cu sere cu flori vei avea. Poate te vei orienta doar spre sere cu flori pentru buchete, aranjamente florale, dar poate vei avea si sere cu plante, flori in ghivece, livrate direct clientilor sau comerciantilor interesati de ofertele tale. Nu uita sa adaugi si informatii despre afacere, despre backgroundul tau-cand ai inceput afacerea, ce vrei sa obtii si cand, cati clienti, numar de review-uri pozitive, numar de plante, flori vandute. Mentionezi si structura legala, esti S.A., S.R.L., alt tip de organizare, esti singurul proprietar.
Analiza industriei. Cu ajutorul ei intelegi mai bine industria, stii cum sa iti construiesti strategia de dezvoltare, demonstrezi investitorilor ca te intereseaza industria in care vei activa si ca esti expert in industria ta, domeniul tau de activitate. Incluzi informatii despre competitori, despre starea pietei, tendinte, despre furnizori cheie din piata, despre ce se va intampla cu industria in care activezi in urmatorii 5-10 ani, despre marimea pietei relevante pentru tine. E foarte important sa localizezi informatiile si sa te referi si la partea locala a afacerii.
Analiza clientilor, publicului tinta. Discuti despre ce tip de clienti vei ajuta sau ajuti deja. E vorba despre clienti persoane fizice interesati de flori, magazine de flori si aranjamente florale, magazine de plante, afaceri de organizari evenimente, decorari locatii etc. Fa o segmentare a publicului tinta in functie de date demografice, de profilul psihografic. Te referi la varsta, gen, localizare, venituri ale clientilor, dar si la nevoile si cerintele publicului tinta. Doar asa poti intelege si retine, fideliza clientii si iti poti dezvolta baza de clienti mai rapid.
Analiza competitiei. Identifici competitorii directi si indirecti. Cei directi sunt celelalte afaceri cu sere cu flori, cei indirecti sunt alte variante pe care le au clientii tai, magazine, targuri, poate ferme care au si flori de vanzare in numar mare. Fiecare competitor direct va avea o fisa cu o descriere succinta si punctele tari si slabe, adica o parte dintr-o analiza SWOT. Asa stii la ce sunt buni, ce fac bine si ce nu, ce tip de clienti au si cum ii fidelizeaza. Tot timpul gandesti din perspectiva clientilor, intreaba si clientii competitiei despre ce e in regula si ce nu cu afacerea de unde cumpara florile.
La finalul acestei sectiuni e o parte despre avantajul tau competitiv, ce fel de flori, specii oferi, sunt si unele speciale, rare, exotice, in oferte, vei avea servicii pe care nu le gasesti la competitie, preturile tale vor fi mai bune, vei avea si reduceri. E important sa te gandesti ce poti face ca sa depasesti concurenta si sa fii mereu mai bun.
Planul de Marketing. Da, stii deja, ai in vedere cei patru P, Produs, Pret, Plasare, Promovare. La produs discuti despre tipul de afacere cu sere si flori, ce ai scris in analiza companiei, detaliezi ce produse specifice vei vinde. La pret vii cu lista de preturi si cum te compari cu a ta competitie. La plasare te referi la localizarea afacerii, ce impact are ea asupra succesului tau in business. Poate ca vei avea afacerea in oras, intr-o zona mai aglomerata ca sa ai clienti multi, poate vei fi intr-un mall, la marginea orasului. Discuta in special cum anume locatia te ajuta sa ajungi la clienti si ii ajuta si pe ei sa ajunga la produsele tale.
Promovarea e doar despre ce faci tu ca sa atragi clientii, de la reclame tv, radio, in reviste, ziare, la site-uri, social media. Detaliaza si aici, pe scurt, fiecare tip de campanie pe care o ai deja gandita, ca sa demonstrezi ca te vei promova eficient si rapid, cu niste costuri nu atat de mari.
Planul Operational. Descrii cum anume iti vei atinge obiectivele descrise anterior. Ai procesele si obiectivel pe termen scurt, sarcinile de zi cu zi, ce ai nevoie ca sa poti sa ai o afacere ce functioneaza fara probleme, de la livrari si echipamente, la intretinere, mentenanta, cumpararea de seminte, bulbi etc.
Obiectivele pe termen lung sunt lucrurile pe care speri sa le obtii pe viitor. De exemplu, cand vei vinde floarea cu numarul 1.000, cand vei fideliza clientul numarul y, cand vei reusi sa ai venituri de x ron, dar si cand te vei extinde in alta locatie, locatii sau in alte orase, tari.
Echipa de management. Ca sa demonstrezi ca ai o afacere de succes e nevoie de o echipa puternica. Subliniaza experienta, abilitatile, pregatirea, studiile celor mai importanti membri ai echipei tale, cat de mult te ajuta ele ca sa te dezvolti. Daca nu ai neaparat oameni care au lucrat anterior in domeniul afacerilor cu sere de flori poti sa ai si consultanti si despre ei vei vorbi pe scurt in aceasta sectiune. Ofera o organigrama clara, fiecare ce rol are, ce nevoi ai de angajare eventual, ce posturi vei mai avea nevoie.
Planul Financiar. E ultima sectiune din planul de afaceri pentru serele cu flori. Include o privire de ansamblu asupra afacerii pe 5 ani, impartita in referinte lunare, primul an, dupa care trimestriale, tot primul an, iar la sfarsit, dupa ce treci de primul an, referintele vor fi anuale.
Incluzi aici date legate de profit, pierderi, venituri, bilant contabil, flux de numerar real. Nu uita sa vorbesti despre cresteri procentuale, profitabilitate asteptata, fii realist si onest, nu oferi cifre care nu au acoperire deloc.
Activele si pasivele afacerii sunt iarasi foarte importante, si le vei nota si pe ele, la fel si banii de care ai nevoie ca sa pornesti afacerea si sa te dezvolti, sa nu ramai niciodata fara bani. Multi oameni de afaceri inca nu realizeaza ca poti avea profit foarte bine, dar sa ramai fara bani si sa dai faliment foarte usor… Costurile cu locatia, angajatii, echipamente, furnizori, asigurari, taxe si impozite, cheltuieli juridice vor fi parte din sectiunea dedicata planului financiar.
Tine cont de faptul ca tot ce scrii trebuie sa fie clar, concis, la obiect, limbajul folosit e formal, toate datele trebuie sa aiba si o parte vizuala puternica, sa fie usor de parcurs, sa nu integrezi doar tabele nesfarsite cu sase sau sapte coloane pline de cifre. Si inca un lucru pe final: trateaza redactarea planului de afaceri pentru un business cu sere de flori ca pe un examen-te pregatesti temeinic si te documentezi, verifici si recitesti planul pana sa il dai unui investitor, te asiguri ca nu sunt greseli si ca ai folosit o terminologie adecvata.