Cum construiesti si consolidezi increderea in afaceri?
Increderea este vitala in orice afaceri. Poate determina succesul unui business, dezvoltarea sa in directia dorita. Increderea se construieste in timp, se obtine dupa luni sau ani de incercari si esecuri, dar doar daca esti perseverent si consecvent. Ce putem face insa sa construim increderea in afaceri si sa o consolidam, sa ne asiguram ca e mereu la nivelul dorit?
Increderea in afaceri si construirea sa porneste tot timpul de la trei elemente de baza: claritate, conexiune, consecventa. Mesajele trebuie sa fie clare si usor de inteles, comunicarea trebuie sa fie clara, stilul comunicarii va fi simplu, direct, asertiv. Conexiunea este la fel de importanta pentru construirea increderii, mai ales daca scopul este unul comun, avem aceleasi valori impartasite. Pe langa conexiune avem si consecventa pentru construirea increderii in afaceri-fii consecvent in actiuni, in comunicari, chiar daca asta inseamna sa faci mereu sarcini repetitive si sa nu ai rezultate imediate.
Daca esti de incredere si dovedesti de la inceput acest lucru cu siguranta afacerea ta va fi mereu in prim-plan si intr-o directie corecta. Cum se construieste usor si sigur increderea in afaceri si cum o poti consolida in timp, atunci cand e nevoie de acest lucru? Iata in continuare cateva sfaturi esentiale.
Cunoaste-te foarte bine pe tine. Ca sa construiesti si sa consolidezi increderea in afaceri e nevoie de o foarte buna autocunoastere. Fii clar in ce priveste valorile, scopul, ambitiile tale pentru a putea avea relatii de afaceri autentice. Incepe prin a te gandi foarte bine ce vrei sa obtii la final cu afacerea ta, ce vei putea oferi, ce te avantajeaza si apoi incepe sa construiesti increderea in relatiile parteneriale sau in interiorul companiei. Increderea se construieste, se castiga foarte, greu, e nevoie de implicare totala si de consolidare permanenta, de evaluare daca vrei sa o pastrezi si sa o poti folosi mereu in avantajul tau.
Exprima opiniile in mod deschis, onest. Oricine va respecta si va considera importanta deschiderea in comunicare. In afaceri este foarte important sa iti impartasesti opiniile in mod deschis si natural, oneste. Ai grija insa sa ai opinii de calitate si sa fii respectuos cand le comunici celor din jurul tau. Mai intai ar fi cazul sa iti articulezi foarte bine opiniile, sa ai o baza cand le formulezi, sa le verifici, sa vezi daca sunt cele corecte si cele acceptate si apoi la final sa le exprimi si sa astepti un feedback onest si cat mai sincer. Exprimarea deschisa a opiniilor este primul pas spre o intelegere in interiorul afacerii si in afara ei, cu parteneri, colaboratori.
Evita comunicarea vaga. Cel mai rau lucru pe care il poti face si care iti poate distruge incercarea de a construi si consolida increderea in afaceri este o comunicare vaga. Evita orice fel de mesaje vagi, mentine claritatea cand scrii sau vorbesti pe o anumita tema, concentreaza-te pe ideea principala si vezi daca ceilalti inteleg ideile tale in mod corect si usor. Comunicarea vaga nu va face decat sa te indeparteze de parteneri, colaboratori, de angajati si tot ce vrei sa comunici va trece pe langa ei fara probleme.
Spune adevarul mereu. Chiar daca adevarul nu e mereu cea mai buna solutie pentru tine e bine sa il comunici si sa nu il ascunzi. Poate fi dificil sa spui adevarul, dar te va ajuta in privinta increderii pe care o cauti si o construiesti, consolidezi in afaceri. Adevarul poate imbraca multe forme, evita sa il denaturezi oricat de putin si prefera-l mai ales atunci cand sunt discutii importante si ai in fata angajati valorosi si colaboratori care te-ar putea ajuta pe viitor.
Arata respect. Empatizeaza cu toti din jurul tau si fii respectuos mereu. Asculta ce au altii de spus, include in comunicarea ta si referinte la ce au spus in asa fel incat acestia sa fie siguri de faptul ca esti implicat 100% in conversatie. Castigi mai usor increderea celor care ii ai in fata si ai o relatie stabila de lunga durata.
Demonstreaza ca ai incredere in altii. Daca arati ca si tu ai incredere in oamenii de langa tine si ei vor avea incredere in tine si in afacerea ta. Demonstrarea increderii porneste de la lucruri simple, de la o aprobare rapida a unei schimbari, activitati, de la alocarea unor resurse pentru niste proiecte interne pornite de cativa angajati importanti din echipa etc. Ca sa demonstrezi increderea in altii vei avea nevoie de ceva experienta si de o comunicare excelenta in asa fel incat sa obtii mereu efectul dorit: o incredere reciproca.
Fii flexibil si rabdator. Tolereaza anumite greseli care nu sunt foarte mari, nu judeca mereu la cele mai mici abateri. Cand simtul comun ti-o cere fa si niste compromisuri de la regulile generale din afacerea ta. Arata ce esti flexibil, rabdator, incearca sa ai de fiecare data o evaluare cat mai clara si mai obiectiva a motivelor din spatele unor eventuale greseli. Increderea se construieste in timp, nu peste noapte, asa ca e nevoie de multa rabdare si de o gandire si un comportament flexibile.